peace

Trådstartare
Finns förmodligen redan trådar om rutan, orkar inte leta!!
Hur har ni lärt in rutan?
Vi har lärt in med tasstarget, men får problem när jag tar bort den:crazy: Då får jag inget "drag" i honom, han springer tveksamt knappt ut till rutan och ibland springer han till konerna.Så fort mattan är där är det full fart ut och inga problem, kom med tips snälla.....

Sv: Rutan

Jag håller på att traggla rutan själv.

Vad tror du om att lägga target i rutan så att hunden ser att du lägger den där, och växelvis lägga ut den i förväg så att hunden inte vet att targeten ligger där.

har jag provat, och då funkar det....funderar på om man skulle klippa den mindre o mindre!!??

Klippa mindre har jag hört om, men inte provat själv.

Jag tror på att fortsätta som du gör nu, att köra växelvis och när hunden vet att där kan ligga en target fast den inte sett dig lägga ut den, så kan du börja varva med att inte ha någon target. Eftersom hunden lärt sig att det kan ligga en target fast den inte sett dig lägga ut någon så springer den dit ändå och då blir det massa beröm!

Detta kör jag på min och hon verkar förstå mer och mer.

Jag tror att till slut kommer poletten att trilla ner!

Jag kör med en liten target som hunden inte ser förrän den är ända framme vid rutan.

På träning kör jag alltid, alltid med target. Även om hunden inte ser den så vet den att den är där framme mellan konerna för den ligger ju alltid där. När hunden trampar så genast klick/godis/boll eller vad man nu kör med. Efter ett tag lägger man på ett "stå" och så får hunden belöningen efter att den stått någon sekund.

I början kan man låta hunden se när man lägger ut targeten för att göra det lite lättare. Efter ett tag lägger man ut den utan att hunden ser det. Själv ställer jag alltid ut koner och target innan jag lastat ur och rastat hunden.

På tävling ligger det ju inte någon target i rutan men det tror ju hunden för den ligger ju alltid där på träning. Sedan när hunden är framme i rutan så lägger man på sitt "stå" kommando och voilà, hunden stannar i rutan!

Ingen expert, men har sett en i arbete.

Han ställde sig själv, hunden och rutan som en trekant. Alltså rutan framför hunden och sig själv i vinkel mot rutan.

Sen kommenderades "rutan" och hund och husse sprang för att de var värda in i rutan där favvonallen halades fram. Det kampades en stund med nallen, sen gjorde de om.

Sen närmade sig husse hunden, så att de till slut stod på samma ställe. Hunden lubbade fortfarande för allt den var värd men husse blev lite långsammare för varje gång.

Efter ett tag kan husse stå kvar där han står och hunden lubbar iväg för allt vad tygen håller.
Egentligen använder han ju sig själv som target och belöningen att komma först blir nallen.
Värt att pröva.

Eftersom han aldrig ser targeten på håll så lär han ju sig efter ett tag att "även om jag inte ser targeten så finns den där framme mellan konerna".

Börja på kort avstånd först, kanske bara en meter ifrån rutan för att sedan backa succesivt.

Något liknande kan man också köra om man har problem med farten vid apporteringen, man tävlar med hunden om att hinna fram först ...

Liknande trådar

Övr. Hund Runt den 20 januari skrev jag här, och frågade hur man köper en hund. Jag fick massor av tips och råd, och även listor med uppfödare...
Svar
11
· Visningar
1 562
Senast: Raderad medlem 147980
·
Övr. Hund Hej! Jag måste bara få skriva av mig. Vid ett flertalet tillfällen när jag är ute och går med mina två Cane corsos så möter vi... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
5 740
Senast: Nota
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara... 13 14 15
Svar
298
· Visningar
9 294
Senast: Lejontand
·
Hundträning Hej! Vi har för en vecka sedan fått hem en gråhundsvalp, världens sötaste och piggaste lilla krabat! Jag har inte haft valp på 12 år och...
Svar
2
· Visningar
427
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka