Rutan lydnad

Från början med leksak i rutan, nu använder jag mest target.
Tycker inte att någon av metoderna har varit optimal, båda har sina bieffekter som man får passa sig för..

"Min" ruta är inte färdiginlärd men jag kör med leksak i rutan. Verkar funka väldigt bra för oss. Testade target men nä, sämre resultat. Verkade dock funka det lilla jag kört med andra hunden.

Jag började med att visa att jag la en boll i rutan, sprang tillbaka till honom och skickade jag iväg han. Efter några gånger så låtsades jag lägga en boll i rutan, skickade iväg honom, och när han nådde rutan ropade jag "stå" högt och tydligt, direkt han frös för att titta vad som hände kastade jag iväg en boll. Jag skiftar fortfarande mycket mellan att lägga en boll i rutan när han ser, lägga en boll i rutan medan jag lägger upp den så att han suprise springer på en boll när han springer till rutan. Och ibland skickar jag helt slätt utan boll. Det är sällan jag göra "hela" rutan. Det blir mest på tävling. Och rutan är vårat favoritmoment där Ilo är superglad och har fullfart! För rutan är störtkul enligt honom. När man lägger en boll/leksak så ska den ligga väldigt synligt! Så hunden inte börjar vädra efter leksaken/bollen.

Farsan lärde in stopp, framåt, bakåt, höger och vänster först och gick ut från det, sedan var det inget problem när hunden (första collie i Norge som blev nationell och internationell lydnads (och agility) champion) först lärt sig vad "rutan" var.

Jag har inte börjat "träna" rutan ordentligt ännu. Har egna mentala spärrar för det momentet.
Men minst ett mål mat per dag (ibland alla tre) får han sin matskål i rutan ute på baksidan som han får springa till. Tänkte öka värdet på rutan utan att börja träna det på riktigt.

Där jag tränar gör man som så att först lär man hunden springa igenom rutan till någon som står o ger godis på andra sidan om den. Därefter lägger man en musmatta, som hunden tidigare lärt sig att springa till o sätta tassarna på. Godis på musmattan. sen minskar man efterhand hjälperna tills man kan ta bort dem helt. Typ godis ibland o ibland inte, musmatten blir mindre o kanske byter färg så att den syns mindre mot underlaget (t ex grön i s f röd om man tränar på gräs). Man kan träna det på långt håll eller på kortare avstånd, huvudsaken är att hunden gör det med glädje o inte tvång.

Jag haller pa att lara in rutan.
Forst sag jag till att hon hade ett ordentligt "stop!" i olika situationer, sedan la jag en target i rutan och hon fick springa till den. Jag tyckte inte att jag hade tillracklig fart och "klam" da, sa jag visade att jag la en boll bakom rutan och skickade henne igenom nagra ganger innan jag stoppade henne i rutan.
Numera "vet hon" att det nastan alltid finns en boll bakom rutan, men att hon ibland blir stoppad i rutan innan hon far springa vidare och att ibland kommer jag och hamtar i rutan. Vi har okat hastigheten bade pa hennes fart och minskat strackan hon stannar ganska dramatiskt. Det borjar se riktigt bra ut.

For att ha nagot att gora medan jag sitter har pa morgonen och vantar att kunna prata om Stromsholm med lillan, haller jag just pa att lagga upp en "traningsplan" for sommaren. Det blir manga rutor kan jag ju saga. ;)

Hur har ni tränat in rutan?
Nyfiken på olika förslag :D

Jag lärde först in en tasstarget. Visade sedan hunden att jag lade targeten i rutan och så fick han springa och trampa på den (+bli belönad) på nära avstånd (typ en halvmeter) först. Ökade sedan avståndet successivt, men visade fortfarande honom att jag lade dit targeten. Sedan visade jag inte att jag lade dit den utan visade bara mot rutan och gav det kommando som jag använt hela tiden i samband med att han sprang mot targeten. Slutligen tog jag successivt bort targeten.
Stopp/stå-kommando hade jag lärt in separat tidigare.

Liknande trådar

Hundträning Letar efter bra böcker om lydnad, bruks, allmän valpuppfostran.. ja lite allt möjligt. Det finns ju ett helt hav med hundböcker där...
Svar
4
· Visningar
429
Senast: farin
·
Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
4 376
Senast: Cissi_ma
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
57
· Visningar
5 320
Senast: Ragdoll
·
Kultur Här kommer ett rykande färskt bokbingo att påbörjas 1 november så ni kan börja leta efter lämpliga böcker! Boken måste alltså vara...
5 6 7
Svar
133
· Visningar
3 643

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka