Rusar mot hindren...

Sv: Rusar mot hindren...

Vi har en ponny som också är sån. Den tokrusar mot hindren. VI jobbar jättemycket lydnad och dressyr. Hoppas små hinder och sånt som gör att den måste "tänka" istället för att fokusera på hindret och dra järnet. Hoppar mycket serier, studs både på raka spår och på volt. Det funkar ibland och ibland inte - ibland så glömmer den att tänka och bara drar järnet fram till hindren. Då får man börja om med enkla travövningar. Traggel, traggel .... vi hoppas på att vi får ordning på den en vacker dag - just nu känns det inte så.

En övning vi gjort mycket är att vi har en serie, antingen en trekombination eller en studs serie som den skall först skritta in i (den är låg alltså). Sen efter serien skall man göra halt, sen skritt på rakt spår, flytta skänkelvikning åt tex vänster, göra volt tillbaka flytta skänkelvikning tillbaka till det raka spåret mot serien, hoppa serien göra halt igen osv osv ända tills den är lydig. Sen gör man samma övning i trav. Och till sist i galopp. Vi har inte kommit till galoppövningen ännu.

Vår ponny verkar vilja hoppa på fart, men ibland går det så fort att den inser att det inte går att hoppa utan då tvärnitar den. Ibland kraschar den.....

Fast jag tycker iallafall att det är roligare med en ponny att jobba med än en som går som en klocka.

Sv: Lägg volter..

Hejsan

helt ny här så detta blir mitt första inlägg..

jag vet hur det att hoppa en skengalen häst, red ett fullblod tidigare som var extrem på hindren men hoppade skit snyggt!

På hopträningarna så la vi antingen galoppbommar flera meter framför, kanske 6 stucken innan, då satade han ner lite automatiskt.

Eller så svängde jag på en volt exakt när han drog upp huvudet coh rusade, då vände jag bestämt förbi innan och jobbade han på tygeln förbi hindret tills han slappnade av sedan förvånade jag honom med att svänga emot..hoppade lungt o utan problem :)

Men de var mycket träning innan han kom rätt på hindren , tack vare rusningen var de svårt att lägga han rätt...men nu vet jag hur ;)

Lycka till
Lina

Min ena häst är likadan. Kör upp huvet och rusar. Då blir det väldigt svårt att få upp ryggen i språnget och allt blir bara fel. Det gör han dels för att han inte orkar och dels för att jag tror han är lärt så från förra ägaren :smirk:
Jag har gjort så att jag bara travhoppar. Lågt men en bom framför, även till studs och sånt. Till slut kommer hästen inse att den verkligen MÅSTE lysnna för att det ska fungerna.
Att göra halt tror jag inte på, men jag gör så att känner jag innan (ca 10 m) att hästen börjar dra iväg rider jag bara förbi hindret och låtsas att det regnar. Att såga eller stanna mitt framför kommer inte ge något positivt.
Och blir det så att du verkligen MÅSTE stanna så gör du för svåra saker. En häst som bara springer iväg ska inte hopps högt, det kommer bara leda till att den kommer slå sig eller bli rädd!
Lycka till!

Öva på att korta och länga galoppen, när du rider an mot lägre hinder så känn att du kan reglera galoppen och att hästen lyssnar på dig.

Att hsäten springer i väg på högre hinder kan ha med dig som ryttare, att du omedvetet stressar i väg hästen, men det kan även bero på att hästen är osäker på vad den själva klarar av.
En häst som rusar mot hindret är lika illa som en häst som vägrar!!

Har själv ingen dålig erfarenhet att göra halt framför hindret, däremot bara positiva responser från hästarna. Vissa hästar bli bara så fokuserade på hindret att de helt tappar koncentrationen på ryttaren, där kan det vara bra att göra de påminda om att tids nog kommer de att få hoppa hindret, men tills avstmapet måste hästen lyssna 100 procent på ryttaren. Några halter framför hinder får hästen att börja tänka efter och inte ila i väg.
Har som sagt inte varit med om hästar som reagerar negatvit på detta, och vet att fleratalet tränare bla, A tränare gör så här.

Min nya häst gör också så, fast det spelar ingen roll om det är 20 cm eller 120cm. På honom spelar det ingen roll om jag travhoppar, han kan minsann rusa i trav också. Att lägga volter och hålla på stressar bara upp honom och taggar honom ännu mer. Jag pratar med hästen och säger "luuuugn" hela tiden. (Eller typ "whoa") Sitter stadigt och har en stadig hand hela tiden och gör i princip inget speciellt. Efter hindret gör jag halt "direkt" (dvs så fort det går), ny galopp, halt, ny galopp, halt osv tills jag börjar närma mig hindret igen och upprepar hela proceduren.
Min häst gör så här därför att han tycker att det är KUL! Det vill jag inte ta ur honom, och det kanske är så att han alltid kommer att rycka mot hindret, men det ska vara kontrollerat.

Vi har en ponny med sammaproblem..men hon gör så på alla höjder. Och hon kan hoppa.Men vi har fått hjälp av en tränare.Dels så MÅSTE man öka ridbarheten hos hästen.Den ska lyssna och man måste vara oerhört kosekvent och jobba långsiktigt.Våran ponny gör så för hon vill hoppa på fart och inte på kraft.Men iaf så har vi fått med hjälp av tränare fått hoppat studs men mycket kort avstånd och låg höjd för att hon ska korta sej. Vi har också hoppat serier med korta avstånd där min dotter inte har fått påverka hästen alls utan hon har fått tänka själv att hon måste sänka tempot för att klara det. Det har gjort att hon har varit tvungen att vägra ibland för annars klarar hon det inte. Men efter några gånger så fattar hon och sänker tempot själv. Men jag tror inte heller på halter före hindret,ligger du fel så gör en volt.

Ditt problem tycker jag verkar som om hästen inte riktigt lyssnar på dig (vilket är väldigt vanligt :angel: ) tränar du får någon tränare? isåfall vad säger tränaren?
Lite tips från mig då...
Hoppa mycket olika hinder med hästen så att den bli mer uppmärksam och "tittar in" hindrena lite bättre innan den hoppar... ett tips kan ju vara att hoppa murar och grindar som hästarna kan "stå emot" lite på... Har du provat med att lägga 3-5 trav/galopp bommar (gärna upphöjda) före hindret? Det gör ju att hästen måste ha lite koll på benen och ta det lite lugnare för att inte snubbla...
En lätt övning som du skulle kunna prova är att lägga upp 2 hinder på en långsida i tex. ridhuset men ungefär 23-27m mellan i mitten av detta kan du lägga en bom och bestämma dig för att hästen ska stå still före den bommen. Börja på jätte låga hinder och höj sedan eftersom, fortsätt göra halt tills du tycker det fungerar från båda hållen, sedan kan du prova lägga in travbommar i mitten istället för en halt...

Det finns många bra övningar att träna just detta som du har problem med... kan tipsa om en JÄTTE bra bok med många bra övingar av alla dess slag "hopplära-strömsholms metoden", kanon bra övningar finns i den...

Lycka till!!

Hästen i fråga är född -87 å har varit så här i alla sina ridbara år...

Tycker dock att det är lite läskigt att hon rusar så, en olycka händer så lätt...
Visst, hästen är jäkligt duktig på att hoppa, inget snack om saken, å vänder på en 1öring å omhoppningssvängarna, (vet inte nån tävling vi inte har blivit placerade) men man måste ju ha lite mer kontroll...
Jag vet att hon tycker det är askul... hon pissar nästan på sig, (inte bikstavligen, men så kul tycker hon att det är)...
Men man måste ju kunna reglera det på nått sätt?

Tycker att du fått många bra svar här..några dåliga men det vet du redan vilka.
Detta är ju tyvärr ett vanligt problem och jag har en häst som är likadan. Detta beror på att han dels är väldigt förtjust i att hoppa men inte har styrkan ( eller vett) att göra det lugnt och sansat utan han toksatsar när han får se ett hinder.
Att travhoppa är en superövning, gärna med flera bommar innan.
hoppa studs är också en bra övning.
Hoppa kort sockerhinder på volt, låt hästen bara ligga i galopp och rulla över.
Ett tips som fungerar bra för mig är också att göra halt EFTER hindret. Oftast om hästen rusat innan hindret har man också tappat kontrollen efter. Gör därför halt och börja om från början. Kan vara bra om du tex tränar bana med ett fåtal hinder. Då måste den lyssna på dig.
Lycka till och ha tålamod!

Jag har ägt ett sto i 4 år (såld för ett år sedan..) och hon var extremt hetsig över hinderna, till och med över vanliga bommar på marken.
Jag skrittade mkt över låga saker, och sen som någon säger studs så de får tänka till lite och inser att det inte blir bättre av att hetsa sig fram.
Jag tycker det däremot är väldigt viktigt att man inte höjer om man har en så pass hetsig häst.
Har gjort det misstaget en gång och det blev ett för tidigt hopp och en rejäl duns I hindret..inget kul.

Min D-ponny rusade mot hindren förut. Då hoppade vi mycket stutsar, bom framför och bakom hindret, lydnads hoppning på små hinder och mycket trav hoppning. När man hoppar en stuts så tvingar man hästen att bli mer uppmärksam på hindren. Den kan rusa egenom de första gångerna, men sen så kommer den nog att lugna ner sig och hoppa rundare. Bom framför och bakom hindret är en bra övning om man har en häst som rusar mot hindret och hoppar för flackt. Då får hästen lov att höja ryggen och hoppa rundare över hindret. Jag tror inte att man ska göra halt för många gånger på ett hinder för att då kan man göra sin häst lite osäker på vad den ska göra. Och de kan leda till att den kanske börjar att stanna om man har otur.

Bara nåra tips som ja tycker fungerar.. :banana:

en hest som rusar er som regel redd,ikke glad for å hoppe,eller synes det er kul..
Senk kravene,om det så må være helt tilbake til travbomstadiet,ikke gå videre før hesten slapper av og gjør det rolig,så kan man begynne med galoppbommer,gjerne på storvolten,og når den er rolig der kan man jo sette ett lite hinder bak galopp bommene.Husk at dersom du vil ha din hest til å vente på deg og hoppe rolig,må du gi den tiden til å få tillit.. Skjer dette kun i forbindelse med stevner,så hvorfor ikke ri ett dressur stevne,slik at både du og hesten kan slappe av der uten hinder ? Så og si for å fjerne "Konkurranseblokkeringen"...
Husk at ting med hest tar tid,laaang tid..

Har man en häst som bara älgar på o är allmänt olydig SKA man ta tag ordentligt och säga att det inte är ok. Man får ta mycket om så behövs i för hästen SKA lyssna på dig, annars skiter den i dig totalt. Så, säj till på skarpen EN gång, och det kommer lösa sig.

Alla (merparten) på buke tror att man alltid gör rätt genom att inte säja till hästen... Suck...

Jag har också en häst som lätt blir ivrig' när det gäller hoppningen.
Vi har jobbat mycket med halt innan hindret, precis som någon föregående har sagt. Så fort man känner att hästen börjar ta över så gör man halt, både före och efter hindret. Hästen ska vänta på dig! Klart att du måste ta tag, men ta en kraftig förhållning istället för att såga
Har man en häst som bjuder så mycket börjar den sällan stanna bara för att du har gjort halt några gånger, risken är större att den stampar av för tidigt, gör sig illa, tappar självförtroendet och börjar stanna pga av det.
Här kommer några andra tips
* gör halt innan/efter hindret vid behov
* Travhoppa med en travbom 2,5 m före hindret och var noga med halvhalten precis innan. Minska gärna avståndet mellan bom och hindrer allt eftersom, så hästen måste krypa närmare och närmare och hoppa upp sig mer med ryggen. Bra för att träna upp spänsten! Se bara till att hästen bjuder och har energi!
* Galopphoppa med en bom innan hindret (3 m avstånd) och en bom till efter på samma avstånd.
Lycka till!

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 102
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 043
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 146

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka