Rusar mot hindren...

C

Cronis

Om hästen rusar, nu menar jag rusar, mot hindren, när dom kommer upp lite på höjd...
Vad göra?
Lägga volt innan hindret? Stanna innan?
D va längesen jag hoppade, så man har ju tappat en del... :o
Sen är det ju inte kul när hästen tokrusar mot ett hinder, eller flera, sprången blir inte bra, å det kan lätt hända olyckor.

Sv: Rusar mot hindren...

Prova att göra halt ett fåtal meter innan hindraet upprepade gånger då fattar din häst förhoppningsvis att han inte får lägga i väg i 230knyck bara för att det blir högre! Detta funka iaf för mig.. Lycka till med hoppningen! :rofl:

Men om jag stannar gång på gång, kan ju inte vara bra heller?
Kan ju vara en risk för "vägran" istället då ju?

hoppa mkt serier där du tex rider in i trav, då måste hästen vänta för att inte slå sig...

ja typ studs in åsså 6 m till en oxer och efter det kan man ha 10 m till ett räcke tex :bump:

Förlåt! jag skrev lite fort första gången! Alltså: Rid an mot hindret, gör halt ca 2-3m innan, då hästen stannar klappar du den och låter den stå där lite. Därefter vänder du åt samma håll som det var du rider i. (ex; rider du i vä varv,gör halt vänd åt vänster) Sen fattar du galopp och upprepar tills hästen är me på noterna och gör halt utan vidare, brukar ta ca 3-4ggr. Nästa gång du rider an hoppar du hindret och förhoppningsvis drar ej hästen! Jag trodde först att man lärde hästen att stanna men min tränare sa att man inte gjorde det. Än en gång lycka till!! :banana: :)

Se till att halvhalterna går igenom ordentligt, innan du börjar hoppa. Och förhållningar generellt. Det måste vara på plats FÖRST.

Har en 6 åring som bara älslar att hoppa och hon rusar mot hindrerna! I helgen vara jag i väg och träna med henne, och vi fick träna jätte mycket på att hon inte skulle rusa mot hindret. Jag tror abslout inte på att man ska stanna framför hindret, det kanske funkar ett tag men till slut blir de en ondcirkel och minsta lilla förhållning kan leda till att hästen istället tror att den ska stanna. Prova i stället de här.. Att rida mot hindret, du ska ha en bra galopp och hästen ska vara mellan handen och skänkeln. När du kommer ca tre meter från hindret så rider du i öppna antingen åt höger eller vänster.. Gör så några gånger tills du känner att du har lagom mycket bjudning fram till hindret, det krävs några gånger men det kommer funka till slut,det gjorde de för mig i alla fall. Om det inte funkar att rida "förbi" hindret så lär det heler inte funka vidare bra att rida"över" hindret. Prova detta och lycka till!

Hej prova att " Lugga tag " i hästen altså att såga med händerna eller gör halt några meter innan och glöm inte att det är viktigt att beröma hästen för minsta lilla !!!!
Lycka till :D

Aldrig aldrig skulle jag hugga tag, eller såga i hästen!!! Aldrig!

Visst, man kan ta tag, men det är skillnad!

Om hästen bara rusar när hinderna blir högre, kanske det beror på att den blir osäker? Eller inte litar på dig?
Kanske bättre att träna mer på lägre höjder?
Jag skulle inte gjort halt eller styrt bort innan hindret, i så fall efter. Annars lär sig hästen bara att det är helt OK att stanna eller bryta ut.

Men 50cm är väl inte högt?
När hästen hoppar högre så rusar den...?
(Jag är van å hoppa högt)
Ville bara ha lite tips...

Cronis skrev:
Men 50cm är väl inte högt?
När hästen hoppar högre så rusar den...?
(Jag är van å hoppa högt)
Ville bara ha lite tips...

Att hästen rusar mot hindret är ofta ett tecken på att den inte orkar bära sig. Alltså rid mer dressyr så att hästen blir starkare :idea: Hoppa studs som någon annan sa är ett annat förslag, liksom klättring, galoppfattningar.

Personligen tycker jag inte att halt är en vidare bra lösning, eftersom det kan få hästen att tro att den faktiskt SKA stanna. Min mening alltså. Jag har en ponny som uppförde sig så, och på henne hjälpte det med att rida på en volt framför hindret, och ibland hoppa det, ibland inte.

det var fan det dummaste jag hört! Hur kan man ens rekommendera någon att SÅGA hästen i munnen???

Travhoppa mkt, även på lite "höjd".
Göra halt brukar funka för mig, men gör inte halten precis framför hindret, utan ca 10 m innan. (och efter för den delen om han fortsätter rusa)..
Lägg ut travbommar på en långsida & sedan har du ca 25-30 m till en oxer, trava bommarna lugnt några gånger (sväng innan hindret) sedan rider du i lugn trav på bommarna, fattar galopp så att det blir bara ca 4 galoppsprång kvar till hindret.
Min häst rusar mkt på linjer & då brukar jag lägga galoppbommar på marken mellan hindrerna (ca 4-7 st) så att hon måste koncentrera sig & då kan hon inte "rusa" på samma sätt...
(du kan ju lägga några galoppbommar på ett ganska kort avstånd innan hindret om du inte vill hoppa linje)
LYCKA TILL

MVH

Alla förslag som framförts är säkert värt ett försök utom påhittet att "lugga" eller "såga" i hästens mun. Att hästen rusar mot hindret kan bero på en massa saker som nämnts här, att den har svårt att samla sig innan hindret och måste ta fart till hjälp för att komma över, att den är stressad eller bara tycker att det är kul. Förslaget med halt kan funka med en del hästar men är vanskligt. Det kan leda till osäkerhet hos hästen huruvida den ska hoppa eller inte (även om halten görs långt innan hindret). Är hästen exempelvis ung eller inte speciellt lyhörd för dina hjälper kanske du måste ta väldigt mycket i munnen på den för att få den att göra halt om den nu håller ett väldigt högt tempo mot hindret. Det leder till obehag och risken är att hästen blir stressad och ligger på mer mot hindret. Men som sagt, det kan säkert gå med haltövningen även om det är riskabelt. Mitt förslag är att du sätter upp ett litet hinder, rid sedan runt hindret på en volt, ibland hoppar du och ibland fortsätter du på volten. Om hästen lägger upp tempot rider du förbi hindret på volten, när hästen håller ett lagom tempo hoppar du. Det har funkat på alla hästar jag hoppat, både de som var stressade och de som bara var så glada och till sig över att få hoppa.

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 102
Senast: zarmino
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
963
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 043
Senast: Bison
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
22
· Visningar
3 147

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka