Rusar mot hinder

Sv: Rusar mot hinder

Jag hade lagt till övningar som gör att hästen måste lyssna på dig, t ex hoppa ett lågt hinder, lägg en volt innan du går på nästa. Mycket övergångar så hästen tvingas lyssna. Hur är den i övrig ridning, när du inte hoppar?

Lägg en volt om hästen börjar rusa och låt den inte hoppa innan den kan hålla ett lugnare tempo mot hindret.

I övrig ridning lyssnar hon hyffsat bra, men är ganska känslig i munnen, och det är bara efter första hoppet som hon rusar, om man galopperar, travhoppar man går det bra, men det kan man ju inte göra när det blir lite högre;)

men ska prova det :)

Backa lite i träningen, dvs jobba cavaletti, tempoväxlingar, mindre hinder med volt efteråt, en liten kombination och sedan avsaktning till skritt osv.

Senare en hel bana med normalhöjd för dig, men som nån redan sa, lägg in en volt eller avsaktning efter hindren.

Rätt tråkigt kan tyckas, men effektivt.

Markarbete,dressyr och ute i skogen! Ofta när hästarna rusar mot hindren beror de på att dom inte är riktigt välridna på marken, eller att dom är felmusklade/har dålig kondition, då orkar dom inte hoppa av styrka utan hoppar då av fart. Rida mycket dressyr, inta bara på banan utan ute i skogen också. Klättra brukar va bra, dom bygger muskler,får kondition och blir av med energi. Hoppa inte så mycket i början, rid markarbete istället, mycket kombinationer så fort den börjar bli minsta stark före så gör en volt, blir den stark i kombinationen så gör du halt. Hoppa mycket på volt för där måste hon lyssna på dig. Jag har en som är mycket hoppglad och kan bli stark mot hinder, han brukar jag bygga en liten bana med hinder på volt på båda kortsidorna, en ganska tajt kombination på ena långsidan andra långsidan har jag ett räcke med 15 meter till en cavalleti sen 15 meter till en oxer. Först hoppar jag på volten sen tar jag Räcket till cavelltin till oxer, Mellan varje hinder gör jag halt och låter han fatta galopp från halten (om han blir stark) sen hoppar jag på den andra volten tills han känns bra där, när han känns bra där går jag till kombinationen, blir han stark före gör jag en volt och går sen tillbaka till att hoppa på volt, så gör jag till han känns okej till kombinationen. Hindrena behöver inte vara höga. Hoppas du förstod hur jag menade och lycka till med hästen :)

Som hoppryttare gör det ont i mig att skriva det här ;):D:devil: men det är bara dressyr som gäller för er!

Skaffa en bra tränare och öva öva öva på att hästen måste vänta på dig, ni ska rida tillsammans! Backa ett steg som någon skrev och träna bommar, träna på att reglera steglängd och galoppsprång, se till att hästen blir aktiverad och nyfiken på att lyssna på dig, då kommer den också att fokusera mycket bättre och börja vänta in dina signaler!
Ta en volt innan och efter varje hinder för att väcka den lite så att den inte har en chans att bara stojhoppa och rusa iväg från dig.. Finns massor med bra övningar!
Tror att du behöver ut i skogen också, klättra och gör av med lite energi samtidigt som ni bygger muskler, ofta rusar hästar just för att dom inte orkar göra det ordentligt så att säga! :laugh:

Kolla även över foder och utrustning! :laugh:

Senast ändrad:

knapplån

Caprilliövningar är utmärkta. Blanda dressyrträningen med småhinder, cavalettiserier och markbommar. Det finns massor av färdiga caprillibanor (googla) som du kan sno, eller bara lägg upp lite bommar resp något litet hinder på banan och rid över någon gång ibland under träningen. Separerar man hoppträning från ren dressyrträning kan det bli lite hysteri när bommarna kommer fram - YES, nu man galoppeera! Hinder betyder inte fullt ös, bara att något är ivägen på linjen som går dit du ska. :)

Det är som många redan sagt vanligen otränade hästar som rusar, både lydnadsmässigt och muskelmässigt. De orkar inte "komma tillbaka" utan kastar sig fram och tappar nästan balansen framåt.

Finns det nått man kan göra för att få hästen sluta rusa mot hindren?:)

Det beror ju lite på varför hästen rusar. Vad är det för häst? Hur gammal? Är den väl grundriden? Hur jobbar den i dressyr? Är den helt frisk i kroppen? Hur mycket är den tränad för hoppning?

I det stora hela har du annars fått bra svar i tråden. Det är grundträning, markträning och dressyr som behövs.

Mycket markarbete!! Sen kan du göra många tempo växlingar innan du ska hoppa och även lägga till en halt en bit innan hindret, lägg till en volt om hästen stressar upp sig, Och att hoppa studs är effektivt då den inte kan rusa mellan hindren :) Men som sagt mycket markarbete och tempoväxlingar så den lär sig lyssna på dig! gör gärna halt efter hindret oxå! :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Kursen är öppen för alla som vill lära sig mer om att bygga säkra fälttävlanshinder för träning. Lär dig mer om hur du med enkla medel...
Svar
0
· Visningar
125
Senast: Gunnar
·
Hästhantering Har mitt sto på lösdrift. Har gått på box nattetid fram tillsnu då de går ute dygnet runt. Sen hon började göra detta så har hon blivit...
Svar
6
· Visningar
1 227
Senast: Cattis_E
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
234
Senast: Lavinia
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter En viktig övning på Tobias Grönbergs träningar är att galoppera över en bom. Då får man chans att hitta bjudningen mot bommen, och kan...
Svar
0
· Visningar
154
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar

Hund, Katt, Andra Djur