Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Va? Så om man går 5 km och väger säg 60 så förbränner man 65?
Görel: jösses vilken skillnad! Min påstod att jag förbrände 295 kcal när jag gick 5 km och det lät alldeles för bra.
Om man pratar fysik så går det alltid åt samma mängd energi för att flytta en kropp en viss sträcka, oavsett hastighet. Att det är jobbigare ju fortare du rör dig beror på att du förflyttar dig sträckan på kortare tid, alltså behöver mer energi per tidsenhet. Energin för en sträcka är ändå samma.
Anledningen till att löpning kräver mer energi än gång är att rörelsemönstret är lite olika, i löpningen rör vi oss också lite uppåt, när man liksom hoppar fram i varje steg, det kräver också lite extra energi.
Ja, det är de verkligen! Och du har rätt - jag borde nog ligga på 201 som maxpuls, när jag tänker efter.
Jag vet dock att jag kräks om jag ligger över 195 i mer än några sekunder
Sportstracker påstod att jag brände knappt 300 när jag gått 9,5 km. Runkeeper sa att jag bränt omkring 700 på samma sträcka.
Skillnaden kan bero på flera saker:
* Mätte båda apparna upp samma sträcka på samma runda? Ibland kan de få fnatt och mäta upp fel sträcka (min gör det om jag har wifin avslagen).
* Har du ställt in samma kroppsvikt samt kön i båda apparna?