Rundsydda tyglar

Sv: Rundsydda tyglar

Lite OT fråga, men är det verkligen bekvämt att rida med rundsydda tyglar? Känns det inte klumpigt i handen? (eller är det tyglar som är rundsydda i ändarna ni pratar om?)

De är bara rundsydda en liten bit i början på tygeln.

Nej, jag håller med annars, det hade INTE varit ssk behagligt :D

finns det svarta rundsydda lädertyglar i strl pony som har innåtvända spännen och som inte är helt släta? hittar ingenstans :cry: eller måste jag stå ut med släta tyglar, som är Minst 3 meter långa?! :devil:

Jag har samma Hansbo träns som ditt och jag tycker det är mer chokladbrunt, så jag ska satsa på att köpa de tyglarna (tränset) från den länken Centaur visade (eller den hon rättare sagt inte visade ;) ) Tycker färgen på det tränset och Hansbot ser väldgt lika ut.

Plockar upp denna gamla tråden igen!

Jag beställde kandaret från ryttargården. Och det var för mörkbrunt i jämförelse med Hansbo (iaf mitt) som vid jämförelse är rödare i nyansen. Däremot var det inte så mkt så att det är iögonfallande. Har man båda tränsen brevid varandra så ser ryttargårdens nästan svart ut i jämförelse dock.

Jag var ju däremot främst ute efter tyglarna, och de passade alldeles utmärkt till även om de var lite mörkare. Så tack Centaur för tipset!! :bow:

För de som funderar på att beställa tränset/kandaret kan jag däremot tipsa om att det var ganska så konstigt i storlek. Tyglarna var på gränsen till för korta och ganaschremmen var på tok för kort! Min häst har förvisso stort huvud, men jag har aldrig tidigare råkat ut för att ganschremmen inte räckt till. För min del löste det sig ändå eftersom att jag hade en överbliven sådan rem från ett av mina Hansbo.

I övrigt så var det också ganska grova remmar på de delar som inte är rundsydda. Spännena i nacken var också väldigt breda, likaså tyglarna var egentligen liiite för breda för min smak. Men med tanke på priset så var det helt ok. Jag har tagit av ett par sidostycken och satt på Hansbo-nosgrimman samt ganaschremmen och använder det nu som vardagsträns.

Om det är någon som är intresserad utav färgen, eller färgskillnaden så kan jag fota. Men den var som sagt så pass nära att man kan ha det utan att det stör allt för mkt.

Jag har också köpt tränset, och blev besviken för att det var så stor färgskillnad. det var ju nästans svart som du säger:crazy:

Men, precis som du också säger, så funkar tyglarna alldeles utmärkt och man ser inte så stor skillnad, dock var de lite korta som du också skrev ;)Men min häst har ju rätt kort hals.

http://i37.photobucket.com/albums/e53/banco_b/huvud.jpg?t=1207923035
Om ni titta riktigt noga ser ni vilka delar som kommer från det mörkare tränset :rofl: Ingen som sett det hittils iaf, så så mkt kan det inte synas :angel:

pannband och tyglar. :p

men skulle inte tänka på det om jag inte visste.

hör o häpna, mitt döbert träns som kostade en liten förmögenhet har olika färg på delarna. :eek: har jämnat ut sig lite så syns inte när man rider, men tittar man noga så... och det är alltså inget hemabygge utan beställd från döbert. :o

Nope, på sidan. Däremot var det spännet det enda som inte var klumpigt. Men det är ganska stora hål på remmen så den ser extra ful och iögonfallande ut pga av det. Så nosgrimman är ingen direkt höjdare men jag var ändå inte intresserad av den eftersom att den är smal.

Kan inte du mäta hur bred orginalnosgrimman är? Funderar på att köpa rundsytt kandrar (från ryttargarden) till storhästen, men vill veta hur bred nosgrimman är först..
Ponnyn har ett rundsydda tränset därifrån, tycker det är bra men som ni sagt, lite för breda remmar där det inte är rundsytt, o för breda tyglar.. Dessutom är mina tyglar jättelånga, säkert strl Full o det ska vara Ponny. Tyckte hela tränset var lite stort, får ha på sista hålet på nästan alla spännen o det brukar jag verkligen inte behöva ha på ponnyträns!

Den är 2,5 cm bred.

Eller menar du i omkrets? Isf får jag ragga upp ett måttband först.

Tack.

Nu blev tränset inte intressant min plan var att sno nosgrimma och tyglar. Därefter slakta nosgrimman för att få en bred sådan men fortfarande spännet högst upp. Men är tyglarna klumpiga och korta är det helt inaktuellt. ;)

Har försökt fixa bilder på kandaret och tyglarna, men det är helt hopplöst att ta en vettig bild när man ska hålla och fota samtidigt :D

Men sedan kom jag att tänka på att jag kan visa en videosnutt istället. Man ser tyvärr inte så mkt av tyglarna, men man ser iaf den rundsydda biten. Nosgrimman ser lite smalare ut också än vad man upplever den IRL. Den är 4,5 cm men när man ser den så här på video så ser den nästan smalare ut tycker jag. Den hade ju gärna fått vara 5 cm för mig också, men jag för nöja mig med detta. Jag har ju ändå tänkt att byta ut den så småningom till tävling till antingen en Döbert eller OS beroende på vad som passar bäst i färg.

Sen ser det lite roligt ut för att stången sitter lite långt ner. Jag tyckte det låg bättre i munnen, men har flyttat upp den igen ett hål för att det helt enkelt blev lite väl långt ner.

Såhär ser det iaf ut! Det är bara en kort filmsnutt men man kan ju pausa om man vill titta lite noggrannare.

Tack! Ja jag är nöjd med tanke på att det blev ett billigt budgetalternativ! Det duger bra åt mig! :D

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
2 090
Senast: kma
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är ganska engagerad i miljöfrågor och tycker att det är oerhört viktigt att värna om miljön. Jag tycker också att det är helt hål i...
Svar
0
· Visningar
437
Senast: cassiopeja
·
Dressyr Jag behöver tips på kandar! Jag vill ha ett brunt kandar i storlek cob ( :cool: ) som inte kostar en förmögenhet. Jag har letat runt...
Svar
17
· Visningar
2 684
Senast: Breccia_
·
Utrustning Nån som har något tips? :D Letar efter stång och bridong tyglar till kandaret... Rundsydda med innåtvända spännen, stoppar på bridongen...
Svar
9
· Visningar
1 653

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Unghästfasoner?
  • Selenbrist

Omröstningar