Rundkorallträning!

P

puppe

Nu skulle jag behöva lite hjälp!
Jag har börjat träna min fjording i rundkorall.En erfaren person var här och visade mig hur man går till väga och jag fick även pröva på själv när hon tittade.Allt bra så långt.
Men nu när vi tränar går han kanske 3-4 varv varefter han vänder sig mot mig och "ger sig".Problemet är att jag inte får ut honom på spåret igen...Han bara dansar runt och vill stå kvar vid mig(den latmasken):rofl: Vad är det som jag gör fel??

Sv: Rundkorallträning!

sådanna här saker är inte bra att fråga via forum. Ej heller mail eller telefon. Det kan bli hur fel som helst. Vänd dig istället till någon kunnig i närheten som kan visa dig i praktiken tills du kan jobba själv. För både din och din hästs skull.

Okej, tack för ditt svar.Jag får väl försöka på det då.Det är lite knepigt bara för jag bor så långt ute på landet att det är svårt att få tag på kunnigt folk som har möjlighet att komma när man behöver lite hjälp:confused:
Finns det inga bra böcker då?

böcker är ju likadant som forum. de kan bara ge en teoretisk bild av hur man allmänt sett gör. Men denna bild kan missförstås hur mycket som helst och därför orsaka mer skada än nytta för dig och din häst.

Var bor du? Finns det inga tränare eller kurser i närheten?

Det finns tyvärr inga tränare.Jag bor ute i skäsgården i Finland!
Hörde att det ska komma nån svensk man och hålla en kurs på en Western ranch ca 60 km från var jag bor.Det skulle vara i början på oktober.Kanske man skulle satsa på det då!?Om jag förstod rätt så fick man ta med sin egen häst dit.Och det skulle ju vara bra.
Det är nämligen så att jag har funderingar på att lära in mig själv och min häst till mera western inrikyning! Tycker att det passar mer för mig och min syn att se på saker och ting.
Du råkar inte veta vem denna svenska man är?
Tack för att du orkar svara:bump:

Skulle vilja säga att om det är i traven eller galloppen, även skritten, som han gör detta, så är det dominans och inte att han ger sig. Och när han dansar omkring dej så driv ut honom och låt han springa. Nu vet jag inte hur din tränare lärt dig men en häst ger inte när den vänder sig emot dej utan att du har gett din tillåtelse till det.

OM hon nu ger rätt signaler ja. Men eftersom ts är helt grön på detta kan det lika gärna, och mer troligen, vara grejer hon själv missar på.

OM hon nu ger rätt signaler ja. Men eftersom ts är helt grön på detta kan det lika gärna, och mer troligen, vara grejer hon själv missar på.

Ja, det har du förståss helt rätt i. Jag tänkte inte på att hon är helt ny.

TS:

Det bästa vore om du fick en mer erfaren person att visa dig.

Jo jag ska väl försöka få tag på nån.Vet bara inte hur:confused:
Funderar ännu på denna kurs i oktober.Jag tror att det kan vara något för mig.Det är bara sååå länge dit.........

Nu skulle jag behöva lite hjälp!
Jag har börjat träna min fjording i rundkorall.En erfaren person var här och visade mig hur man går till väga och jag fick även pröva på själv när hon tittade.Allt bra så långt.
Men nu när vi tränar går han kanske 3-4 varv varefter han vänder sig mot mig och "ger sig".Problemet är att jag inte får ut honom på spåret igen...Han bara dansar runt och vill stå kvar vid mig(den latmasken):rofl: Vad är det som jag gör fel??

jag hade en rundcorall förrut och jobbade efter monty roberts metod "jaga iväg" metoden. det funkade jätte bra men jag ville hellre ha en riktig picadero, eftersom jag föredrar dessa och märker att även hästarna gör det eftersom det inte blir lika snurrigt, eftersom hästar oxå reagerar på att springa runt i cirklar, det blir mycket lättare för dom om dom springer i en 4-kantig inhängnad...
när han stannar, va på han med ett rep eller något bakom så han sticker iväg igen.
men helst så kontakta en person som verkligen har erfarenhet om hur man arbetar
(annars är olyckor lätt hänt, en spark från en lös pigg häst gör skit ont)

Sen är det ju alltid bra att veta VARFÖR man gör som man gör.
Kan du till exempel berätta varför du tycker att Montys metod är bra, och argumentera för den mot andra metoder?

Sen är det ju alltid bra att veta VARFÖR man gör som man gör.
Kan du till exempel berätta varför du tycker att Montys metod är bra, och argumentera för den mot andra metoder?

jag arbetade efter Monty Roberts metod för att komma närmare mina hästar och lättare kunna komminucera med dom.
Jag tycker att han arbetar väldigt eftersom jag gillar hur han arbetar från hästens perspektiv.
Men nu när jag vart på olika clinics med Klaus Hempfling och läst hans böcker så har jag börjat arbeta efter hans jobb.
Och det har funkat jätte bra, kan förtillfället rida mitt vbl utan någon utrustning alls ut på tur osv. men araben har jag inte hunnit lika långt med, men jag kan rida honom utan mundering på inhängnad ridbana.

Jag vet att John Moore har clinics i Finland ibland men jag vet inte var och jag vet ju inte om det är långt ifrån där du bor. En variant är ju att du drar ihop ett gäng som är intresserade av det här och bjuder in en tränare och delar på kostnaden. Det kan ju bli hur roligt och lärorikt som helst med en helgkurs i rundcorallträning där ni får se olika hästar arbetas i rundcorallen :idea:.

Kan du inte försöka få kontakt med den där ranchen och fråga vilken tränare det är.... Kanske det finns kunnigt folk på ranchen förresten, som du kan få hjälp av.

Liknande trådar

Katthälsa Kortfattat så börjar jag bli orolig efter att min katt stått på 1/4 2.5 mg Prednisolon var 3e dag i drygt två år. Hon är snart 15 år och...
2
Svar
23
· Visningar
3 822
Senast: monster1
·
Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
8 420
Senast: Migo
·
Hästhantering Jag äger sedan snart 1 år ett nordsvenskt sto på 17 år. Tanken var att hon skulle få gå som avelssto hos mig men hon blev tyvärr inte...
Svar
19
· Visningar
3 442
Senast: Mia_R
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
22 365
Senast: Vassi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar