Sv: Rundbal!

Vi har oxå kört i transporten! Plockar ut allt inne i transporten sen ställer vi en upp och den sista la vi ner! Gick precis in!

Ni måste ändå vara starka, det var nära att ta knäcken på oss att rulla AV en sån från transporten en gång:crazy:

Jag lyfte en öppnad 300 kgs bal (halm, var väl sådär drygt 2/3 kvar av den) över en rockard en gång när jag skulle ha ut den... :crazy: Är man tillräckligt envis går det oavsett om man är ensam o sådär...

Vi rullar in halmbalarna och vänder dem i stort sett ensamma.

Förhoppningsvis köper man väl ensilaget/hösilaget från en bonde som har redskap för att kunna hantera balarna, och i så fall kan denne lyfta på balarna på ett släp.
Jag har aldrig kommit på tanken att försöka rulla upp balar på ett släp, däremot skall de av med hjälp av handkraft när man kommer hem.

Har ett tips som kan underlätta lite när man måste vara stark...
Timmer krokar/saxar superbra att hugga in i balen när man ska tippa upp den eller rulla, då får man handtag...
Får man ordentligt grepp brukar det inte vara så tungt.

Vi hämtar två balar i vår transport, den första ställer vi upp och den andra ligger ner, vi har inte ramp på transporten utan dörrar så bonden får inn hela balen med balgripen, sen är det bara att rulla ut dom, jättesmidigt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej, Jag går i nian och ska snart välja gymnasium. Jag vill gå på ett ridgymnasium men jag tycker att det ä lite förvirrande på...
Svar
11
· Visningar
1 245
Senast: Äpplet.
·
Hästmänniskan Har börjat ridskola för nybörjare (ingen erfarenhet) och gått 3 tillfällen, överväger att sluta då jag inte känner mig välkommen. Första...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Senast: Brynja
·
Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
623
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
12
· Visningar
1 405

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar