Sv: Rundbal!

Vi har oxå kört i transporten! Plockar ut allt inne i transporten sen ställer vi en upp och den sista la vi ner! Gick precis in!

Ni måste ändå vara starka, det var nära att ta knäcken på oss att rulla AV en sån från transporten en gång:crazy:

Jag lyfte en öppnad 300 kgs bal (halm, var väl sådär drygt 2/3 kvar av den) över en rockard en gång när jag skulle ha ut den... :crazy: Är man tillräckligt envis går det oavsett om man är ensam o sådär...

Vi rullar in halmbalarna och vänder dem i stort sett ensamma.

Förhoppningsvis köper man väl ensilaget/hösilaget från en bonde som har redskap för att kunna hantera balarna, och i så fall kan denne lyfta på balarna på ett släp.
Jag har aldrig kommit på tanken att försöka rulla upp balar på ett släp, däremot skall de av med hjälp av handkraft när man kommer hem.

Har ett tips som kan underlätta lite när man måste vara stark...
Timmer krokar/saxar superbra att hugga in i balen när man ska tippa upp den eller rulla, då får man handtag...
Får man ordentligt grepp brukar det inte vara så tungt.

Vi hämtar två balar i vår transport, den första ställer vi upp och den andra ligger ner, vi har inte ramp på transporten utan dörrar så bonden får inn hela balen med balgripen, sen är det bara att rulla ut dom, jättesmidigt.

Liknande trådar

Anläggning Mina och stallägarens hästar går på lösdrift med en höstation där de äter hö en och en. Förra året fixade vi en stor låda att ha halm i...
Svar
12
· Visningar
1 472
Senast: Marvin
·
Anläggning Nu får ni hjälpa mig så det inte blir skilsmässa. Vad gör man av kasserade hösilagebollar? För närvarande har vi två stycken mögliga som... 2
Svar
33
· Visningar
2 510
Anläggning Hejsan svejsan. Jag har lite frågor angående underlag som är mer tillfälligt till en ungefär 4 m lång och 5 m bred spilta med slang...
Svar
2
· Visningar
552
Senast: tara
·
Hästmänniskan Min saknad av egen häst har åter igen kommit tillbaka, som den ofta gör. Sålde min för 5 år sedan och har sedan dess bara ridit någon... 4 5 6
Svar
109
· Visningar
5 160
Senast: Nota
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka