Gamla hösilagebollar

Den varianten tror jag inte på, om man verkligen vill bli av med två stycken ensilagebalar i Januari....

Bara att transportera 500 kg ensilage-(rester) på en släpkärra är en utmaning för många (ingen egen släpkärra, inte regelbunden tillgång till bil...), och att få tillräckligt många komma och hämta i typ sopsäckar så att man verkligen blir av med allt materialet innan sommaren tror jag definitivt inte på.

Det är ungefär som med alla de där som vill komma och hämta gödsel till sina odlingar här hos oss.

Jämfört med storleken på min gödselplatta så hämtar dom ju teskedsvis...
Alla har inte 500 kgsbalar som de behöver bli av med och om man inte äger eget släp så kan man hyra otroligt billigt på freetrailer. Jag hyr för 69 kr både boogie som får plats med två 500 kgbalar och mindre släp där jag hur enkelt som helst kör lagligt med en stor bal. Är det rundbalar kan man knuffa av dem själv och rulla dit man vill ha dem. Är det fyrkanstsbalar klarar iaf jag av att flytta 150 kg för hand.

Vi har använt vissa som utfyllnad på tomt/skog/betesmark och vissa har vi satt på åkern och plöjt ner.

Nu får ni hjälpa mig så det inte blir skilsmässa. Vad gör man av kasserade hösilagebollar? För närvarande har vi två stycken mögliga som vi inte vet vad vi ska göra med? Vi har en traktor med gripklo men det är tveksam om det går att lyfta dem? Det finns en svacka i marken som jag funderar på om man kan fylla ut? Hur blir det om man sprider ut dem där? Vi har 12 hektar varav 8 är åker, 2 är skog 2 är impediment. Impedimentet har stora stenar så man kan inte köra med traktorn där.

Vill viltet äta på balarna, så får de det. Till våren så är de borta. Vill man ta jobbet att sprida ut dem, får man väl göra det, annars så ställer man dem som de är.

Det finns inga restriktioner mot att ställa ut "fula" balar på egen mark. Det räknas inte som gödsel.
Min fetning. Det är en sanning med modifikation, på nitratkänslig mark är det inte säkert att du får ställa ut ensilagebalar hur som helst, fick påbackning av länsstyrelsen/regionen (kommer inte ihåg vart de kom ifrån) här i höstas om gamla ensilagebalar och halmbalar. Nu är det förhoppningsvis inga problem med så få balar som i ts men kan vara värt att komma ihåg.

Jag tycker det tar lång tid innan de bryts ner av naturen, typ flera år. Kan man påskynda processen på något sätt?

Nu får ni hjälpa mig så det inte blir skilsmässa. Vad gör man av kasserade hösilagebollar? För närvarande har vi två stycken mögliga som vi inte vet vad vi ska göra med? Vi har en traktor med gripklo men det är tveksam om det går att lyfta dem? Det finns en svacka i marken som jag funderar på om man kan fylla ut? Hur blir det om man sprider ut dem där? Vi har 12 hektar varav 8 är åker, 2 är skog 2 är impediment. Impedimentet har stora stenar så man kan inte köra med traktorn där.
Händer väldigt sällan för mig men ibland tar leverantören tillbaka balen, ibland har vi ställt balen i en hörna på gödselstacken, ibland har vi eldat upp skiten. Jag hade satt balarna (utan nät och plast) i skogen om jag var er helt enkelt. Varför skulle det inte gå att lyfta dem?

Liknande trådar

• Låst
Tjatter Det var en gång en prinsessa vid namn Cimorene, som bodde i det blomstrande kungadömet Linderwall. Linderwall var ett lugnt kungadömme...
51 52 53
Svar
1 058
· Visningar
39 668
Senast: Intejag
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 621
Anläggning Hur sköter man en hage på bästa sätt? Och när bör man göra åtgärderna? Vad tycker ni att jag ska göra med vår beteshage som hästarna...
Svar
2
· Visningar
1 217
Senast: Korven
·
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 550
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka