Urshursh! Yes, då gör jag det också! Tack!Kontakta inköpsstället och skicka med bilderna. Hör vad dom säger! Det är inte ovanligt att få med ohyra med nya växter.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Urshursh! Yes, då gör jag det också! Tack!Kontakta inköpsstället och skicka med bilderna. Hör vad dom säger! Det är inte ovanligt att få med ohyra med nya växter.
Fick tillbaka pengarna för både denna och silverrankan.Oh-oh.. de här fläckarna (och skrynklet) känner jag igen.. Det måste väl vara trips?! :
Visa bifogad fil 65989
De varigerade bladen är känsligare, så den biten stämmer säkert.Fick tillbaka pengarna för både denna och silverrankan.
Nätet sa de att det troligtvis var ett spindelnät, men det är ju inte spindeln som käkat blad.. de sa också att varigerade växter kunde få sådana silverfläckar på grund av att de saknade klorofyll? Det stämmer väl för sjutton inte?
Min gullranka har också bruna fläckar på vissa av sina blad, vissa mer än andra, men har inte kunnat se några skadedjur alls på varken den eller mina andra växterOh-oh.. de här fläckarna (och skrynklet) känner jag igen.. Det måste väl vara trips?! :
Visa bifogad fil 65989
Nu har jag lärt mig ett nytt ord, hade inte hört talats om varigerad förutDe varigerade bladen är känsligare, så den biten stämmer säkert.
Att de är känsligare har jag förstått, men att de kan få sådana fläckar av det hade jag ingen aning om! Vad bra isåfall, om det bara är det och inte trips! Hoppas verkligen det!De varigerade bladen är känsligare, så den biten stämmer säkert.
Vad bra, skönt att höra! Känner mig lite lugnare nu, växten var ett hårsmån från att åka ut i snön innan men jag ville inte gå in till den ens! Ifall tripsen anfaller liksom..Min gullranka har också bruna fläckar på vissa av sina blad, vissa mer än andra, men har inte kunnat se några skadedjur alls på varken den eller mina andra växter
Tycker också det ser ut som spindelnät, och det som ätits på, kanske har en larv varit i farten?
Nostalgi! Jag har inte sett såna snören på evigheter, men när jag var liten använde min mamma såna när vi reste bort på sommarenJag har inte varit hemma på tre veckor, provade självvattningsmetoden med snören. Alla växter har överlevt så rekommenderar verkligen det
Fanns på citygross, fem för 30kr så köpte ett helt gäng.Nostalgi! Jag har inte sett såna snören på evigheter, men när jag var liten använde min mamma såna när vi reste bort på sommaren
N’Joy får ofta lite missformade blad, tror det är allt det där vita som gör dem känsligare. Eller så är de bara sådana. Min erfarenhet är att den är mycket mer svagväxande än de vanliga melerade sorterna (typ ’Marble queen’).Hihihihihi
Visa bifogad fil 65945
Dessa kom till dörren idag!
Monstera adansonii, skelettsköld, forellbegonia (), silverranka, gullranka n'joy, hoya carnosa variegata och en klätterkalla.
Ja, bladen skrynklar sig verkligen på den jag har! Skönt att höra att det är normalt för sorten! Sneglat på neon och marble queen också så det kanske blir sådana med i framtiden, så får jag se hur en gullranka normalt beter sigN’Joy får ofta lite missformade blad, tror det är allt det där vita som gör dem känsligare. Eller så är de bara sådana. Min erfarenhet är att den är mycket mer svagväxande än de vanliga melerade sorterna (typ ’Marble queen’).
Jag har en kaffeplanta som börjar se lite väl miserabel ut. Har kommit på att det kanske beror på det kalkrika vattnet jag har. Finns det något sätt att ”avkalka” innan jag vattnar? I sommar tänker jag väl att regnvatten är bästa alternativet men nu? Har inte torktumlare eller luftavfuktare
Tack. Det är bara den som ser för hemsk ut. Jag har (för) många växter och alla är jättefina förutom just den men ska försöka med det och btterivatten hade sänkt värmen och ställt allt så ljust som möjligt och inte varit hemma på tre veckor, de har aldrig varit finare än nu. Så borde sluta sjåpaOm du inte har någon extra belysning brukar de se riktigt risiga ut framåt vårkanten? Annars går det att vattna med batterivatten om du har väldigt mycket kalk i kranvattnet. I så fall kan det även vara vettigt att plantera om med rhododendronjord (blandat med luftigare substrat såklart).
Hos oss klarar de flesta växter kranvattnet utmärkt, och mina första gissningar brukar vara ljusbrist och/eller för tungt substrat, eftersom det är vad vi brukar ha problem med vintertid. Ett gäng växter är ju känsliga för torr vinterluft också, men det brukar inte vara det största problemet.