rumsrenhet

U

Uddatyp

vet att de finns många trådar om detta men hittar inte de jag vill veta.
valpen är runt 5½månad nu och kissar ofta inne, vi går ut varje gång han lekt/sovit/ätit och de blir väl ca. 2 ggr i timman som han behöver ut.

men nu är de så att han ofta kissar kanske 5 min efter han kommit in? trots att han kissat mycket ute så blir de så.
de finns liksom inget mönster alls när eller vart han kissar.

fattar hunden nångång eller måste man hinna ut varende gång innan han hinner kissa för att han ska förstå? för man hinner inte, även om man har jättekoll på honom så går de så fort, han gör inga som helst tecken innan, ibland kan man ju se de på honom men oftast gör han de när man absolut minst anar att han ens skulle behöva de.

kan de hjälpa om man har med sej honom överallt i lägenheten, inte låter honom gå undan nångång så man precis exakt hela tiden ser vad han är och gör?

på natten kissar han väldigt sällan iallafall och de är ju bra.

Sv: rumsrenhet

kissar han var som hellst? om ni är ute en längre tid å leker kissar han två gånger i timmen då med? för ja tycker det låter som lite ofta,kanske har fel men min kissade inte så ofta när han va 5 och en halv månad..

verkar som om han kissar när han känner för de utan att tänka alls vart han är för han kan hålla sej..

va ute och åkte bil i nästan 3 timmar och han verkade inte behöva kissa nångång, rastade honom för vi tyckte han skulle behöva kissa och då gjorde han ju de när han kom ut.

men just de här att han inte bryr sej om alls vart de är, verkar som att när han känner att han behöver kissa så gör han de bara..kan va allt från 5 min till 2 timmar efter sista gången man va ute med han.

Sådär var vår valp också och är till viss del fortfarande.
Hemma är han jätteduktig och säger till när han vill ut och kissa/bajsa, han sätter sig bredvid en och storblänger på en + lägger tassen i knäet.
Men när vi ska till svärföräldrarna är han totalt tvärtom.
Även om han kissat innan han går in dit, så kissar han inne på flera ställen och bajsar, säger inte till alls.

Vår kille är väl ut var 4:e-5:e timme och kissar, vilket tydligen räcker för honom.
Vi gjorde så att vi frågade honom "behöver du kissa?".
Sen tog jag ut honom och lät honom kissa.
Till slut lärde han sig vad det betydde.
Så då började han med att gå ut i hallen när vi sa så.
Numer har han lärt sig att sätter han sig bredvid en och storblänger förstår vi att han antingen vill ut och kissa/bajsa eller att det är dags för mat (har stenkoll på mattiderna). :d

Kan tillägga att vår lillkille också är ca 5½ månad (blir 6 mån 4/2).

du får nog se till att hålla koll ett tag fram över så du ser när han sätter sig och ta då ut honom direkt:)

Beröm jättemycket när han kissar ute! :) Sen har jag inget bättre att komma med.

jo, vi berömmer massor och han vet att han är duktig när han gör de ute för han sitter hela tiden och tittar på än o väntar på godis.
de gör han däremot inte inne, då går han undan och kissar som om han gömmer sej liksom..så på nåt sätt måste han veta att de är fel?

men vi ska vara ännu mera noga nu och kissar han endå får man väl bära ut han under tiden han kissar..då borde han väl förstå tillslut?

Om det inte är något fysiskt fel som gör att valpen kissar så mycket så är de enda tipsen jag har följande:

Det låter lite som om hunden inte riktigt har förstått att man inte ska kissa inne och att du därför behöver börja om med rumsrenheten.

För det första: Rutiner, rutiner och rutiner. Det gäller inte bara rutiner för promenader utan även för lek och vila. Håll ett öga på hunden och ha den gärna i samma rum som du själv är i om det gör att hunden håller sig. Annars tycker jag att du gör helt rätt att du går ut med hunden efter lek etc. Däremot kanske rutinerna för lek och vila behöver ändras så att du inte ska behöva springa ut två gånger i timmen?

För det andra: Var ute lite längre stunder. Nöj dig inte med att han kissar en gång. Hunden ska vara så pass rastad att det inte ska komma något kiss fem minuter efter att ni har kommit hem. Är ni ute längre så kommer valpen förmodligen också att vara trött efter intrycken och kommer då att sova gott en bra stund och du behöver inte springa ut igen efter trettio minuter.

För det tredje: Träna blåsan, inte springa ut för ofta. Kissar hunden ofta så får den också svårare att hålla sig längre tid.

Hoppas att det kan vara till någon hjälp.

Hur mkt vatten dricker den om den kan kissa så mkt som du beskriver? Självklart ska hunden ha vatten, men kolla så att den inte okynnesdricker. Den andra saken jag kommer att tänka på är urinvägsinfektion. Det låter som att den kissar lite VÄL ofta.

Det verkar ju fungera hyfsat när han är mer begränsad? Måste hunden ha tillgång till hela huset/lägenheten nu? Att han tex går iväg och kissar behöver inte tolkas som att han "skäms", utan i mina öron låter det snarare som att "man vill ju inte kissa där man är."
Om du avskärmar det rummet ni oftast är i, och har valpen där, vad skulle hända då?

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 291
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 722
Senast: fixi
·
Hundhälsa Ska försöka fatta mig kort. Har en 9 årig okastrerad Chihuahua tik. Hon har varit frisk förutom några småsaker under årens lopp. I...
Svar
0
· Visningar
497
Senast: cassina
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
5 271
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka