Rumsrenhet

Jenka

Trådstartare
Stoja är nu 6 månader gammal och fortfarande inte rumsren.
Jag vet inte riktigt vad jag vill med den här tråden. Jag vet vad jag kommer få för svar. Jag vet vad jag skulle ge mig själv för svar: vänta, håll ut, 6 månader är inte så sent. Fortsätt, gå ut lite oftare.
Kanske vill jag mest skriva av mig lite frustration och oro. Kanske få lite hopp och eventuellt nåt tips trots allt?

I övrigt går allt bra och hon verkar må bra. Tror inte det är nåt fel fysiskt. Jag lyckas inte få nåt direkt mönster på när det går bra och inte. Ibland säger hon till, främst på nätterna. Sen säger hon till genom att tigga uppmärksamhet, så ibland missas det väl kanske. Jag tycker hon verkar förstått grejen, men sen kan hon plötsligt kissa inne utan förvarning.
Ibland går det att hålla sig lång tid. Ibland blir det en olycka strax efter man kommit in. Oftast är de rätt stora, nån enstaka gång fånigt små. Både bajs och kiss. Vi är ute varannan timme ungefär och hon gör det hon måste så fort hon kommer ut, har alltid gjort.
Och nu var det länge sen det blev nåt framsteg. Som närmast rumsrenhet tror jag vi verkade vara nånstans strax innan 4 månader.
Oftast går det numera bra på nätterna, men nu blev jag väckt vid 5...

Bakgrund för de som inte vet så är det en aussie, tik, äter voh valpfoder, får minst en rejäl promenad om dagen (plus rastningsrundor på 2-20 min). Aktiveras med lydnadsträning, shejping och spår. Och jo, vi hinner ta det lugnt däremellan :p

Hjälp? Hopp?
Jag börjar faktiskt bli orolig, även om det kanske är dumt. Tänk om hon aldrig blir rumsren? Eller om det är flera månader kvar?

Sv: Rumsrenhet

..om det ar nagon trost sa vacks jag oftast mellan 4 och 6 pa morgonen (ibland vid 3.30) av en 7 manaders schaferklump. Garna antingen med pipleksaken kord i mitt ansikte eller staendes/landandes pa min brostkorg, eller sa drar han helt sonika bort min kudde... Det dar med att halla sig hela natten... funkar inte sa bra. Och att be "fint" om att ga ut finns inte pa kartan.

Nu slipper vi iofs olyckor, har haft en nar han drack sig sjalv till dunderdiaree.

Forsokt avskarma sa hon inte ar pa "hela hemmet" ytan?

Terriern var ett h-lvete att fa rumsren, jag menar verkligen ett rent h-lvete. Tills vi satte upp barngrindar sa hon bara kunde vara dar vi var... och *duckar for flygande foremal* stangde in henne i craten pa natten. Nu var hon cratetranad och trivs bra i sin stora bur, nu mera far hon vara var hon vill och vi har inte haft en olycka pa laaaange. Men ett tag dar blev jag graharig. Kanske vart att testa?

...egentligen vill jag val bara saga vad du vet att du skulle fa hora: taaalamooood... och du ar inte ensam om mittinatten-astidigtpamorgonen kisspromenader...

Min labbetik blev inte rumsren förrän efter första löpet (ca9mån) Hon kunde komma i full galopp genom huset kissandes:D Hon hade liksom inte tid att bli rumsren. Hon bajsade aldrig inne, men kissade desto mer. Det enda va att gå ut tätt som tusan och se till att hon kissat så fort hon sovit, ätit, lekt, druckit. Det ökade med innekissandet precis innan löpet, och efter så va det precis som att polletten trillade ner.

Så ta ett djupt andetag, hon kommer garanterat bli rumsren!

Det tog väldigt lång tid för min äldsta whippet att bli rumsren. Numera händer det i princip aldrig olyckor hemma, men ett problem med henne är att hon i princip aldrig säger till när hon behöver gå ut. Det gör att jag måste vara väldigt punktlig med rastningarna. I samband med löp så trycker det på oftare och eftersom hon inte säger till så kan det hända olyckor inomhus. Inför det första löpet höll jag nästan på att bli vansinnig eftersom hon började kissa inomhus nästan konstant.

Men det tycks vara väldigt olika. Min yngsta har knappt haft en enda "olycka" inne och jag tror att det beror på att hon alltid säger till om hon behöver gå ut, inte pga att hon har lättare att hålla sig.

Känner sååå väl igen allt du skriver och jag kännde precis som du. Min är nu 7 månader och så gott som rumsren. En olycka hemma nu på 3 veckor och det var mitt fel eftersom jag hade besök och inte hade fokus på henne riktigt. Hon har även pinkat inne hos nattmatten några gånger då hon blir så uppspelt av hennes hund och dricker enorma mängder när de busar.

Men, för oss vände det nästan från en dag till en annan. Från att ha kissat ( bajsat har hon bara gjort någon gång på natten) ganska ofta inne, så bara slutade hon med det. Hon var ju då i din hunds ålder, så det är absolut inte kört än:).

Jag har kört ungefär såhär med min hund ( jobbar oregelbunden natt så lite svårt med exakta tider och ibland har man ju gjort andra saker än bara vart hemma och rastat hund)

Vaknar/kommer hem från jobbet ca 7-8 på morgonen: Ut direkt på en kort promenad (ca 10 min) där hon får kissa och bajsa.

Hem, vi äter frukost och tar det lugnt någon timme, sen ut på långpromenad, hundbus med någon eller till skogen under ca någon timme.

Trött hund och hon kan vara inne ca 3 timmar, sen ut på gräsplätten utanför och bara kissa, alternativt gott en kortare promenad med lite träning, lek, balansövningar eller träffat på någon hund så de har lekt lite.

Kortare promenad alternativt annan utomhusaktivitet (10-30 min) efter ett par timmar igen.

Kortare promenad igen efter 2-3 timmar ( alternativit annan utomhusaktivitet). Klockan är ca 19-20 på kvällen nu och jag lämnar sen henne till nattmatten eller tar med henne till jobbet.

Ut på gräsmattan innan sängdags/alternativt runt huset på jobbet innan det är natt även där.

För min släppte det sista nu när hon löpte vid 6,5 mån ålder.. Nån liten olycka har hänt inne, men det är helt mitt eget fel, är van vid att hon säger till och har helt enkelt missat att lyssna på henne och då tar damen saken i egna händer..:sneaky: Men stackaren skäms som en tok när det händer trots att jag aldrig skäller på henne..:o Bajsa händer aldrig inne numera..

Mvh Domino_s

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 248
Senast: Red_Chili
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 279
Hundhälsa Min 10-åriga tik (snart 11) har kissat oftare än vanligt de senaste dagarna, och nu imorse såg jag ljusgula flytningar från vulva (inte...
Svar
8
· Visningar
1 010
Hundhälsa Äldsta tikens mage har varit ett problem i många år. Vi har varit på utredningar hos flertalet olika veterinärer, även sådan som ska...
2
Svar
20
· Visningar
2 073
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Förbereda hundar inför bebis?