Rumsren!? HJÄLP!!

Sv: Rumsren!? HJÄLP!!

Märkligt att vi andra har kunnat hålla hund i decennier utan att behöva bur, annat än i bilen.
Naturligtvis bestämmer var o en över hur kriminell man vill vara.

Märkligt att vi andra har kunnat hålla hund i decennier utan att behöva bur, annat än i bilen.
Naturligtvis bestämmer var o en över hur kriminell man vill vara.

Haha ja jag antar att jag är kriminell då. :) Men då väljer jag att vara det då min hund sover som en stock i buren och går in frivilligt. Så tror inte alls han lider av att ligga i buren någon timme när jag är iväg ett tag. :)

Har en hund som är lätt stressad och gärna vill ha koll på allt, så att begränsa honom är det som får han att må bäst.

Sen detta med valp kisseriet, det är väldigt vanligt att folk har en djup kartong, bur eller liknande där hunden sover om nätterna bredvid sängen, då dom gärna inte kissar i sin säng. Sen har ju valpar inte muskler att hålla sig så det är viktigt att gå ut OFTA även nätter.

Självklart ska man inte överanvända buren heller. Vill absolut inte att min hund är där tid som otid. Utan endast de få stunder jag måste lämna honom själv. Som valp var det endast på nätter tills han lärde sig att hålla igen.

Vet också en del(förutom mig) som använder bur till sina hundar trots att det är olagligt. Sen kan det inte vara någon större skillnad för hunden att vara instängd i ett kompostgaller jämfört med en bur som är öppen i taket även om kanske lagen gör skillnad på det.

När han sov i bur på natten brukade han ibland försöka att hoppa ner i den på kvällen när han var trött så jag tror inte att han led av att sova i den. Sen han blev rumsren väljer jag att vara olaglig max 1 gång i månaden och då är det för min valps skull för att han ska få sova ostört när vi är i miljöer som är lite stökiga. Han somnar även utan bur men då vaknar han väldigt lätt så fort det händer något och varvar upp igen men i buren sover han tyngre och blir inte lika störd. Jag lämnar honom dock aldrig utan uppsikt i mer än någon minut i buren.

kl

Min hund använder sin bur dagligen. Egentligen alltid då hon är hemma. Dörren är alltid öppen. Om dörren åker fast medan hon är någon annanstans blir hon frustrerad och står och krafsar på dörren och vill in. Hon har blivit rätt duktig på att öppna dörren.

Fö tycker jag att alla hundägare ska äga bur, och att alla hundar ska burtränas. Man vet aldrig när olyckan är framme och det ordineras burvila. Då är det verkligen en fördel att hunden är trygg och trivs i sin bur.

Annars är jag nöjd över att en lag om burhållning finns. Det finns många som håller hund i bur "mot dess vilja". Det är bara fel.

Tack för svar.:)
Gammelman är en 3-vägskorsning.
Han är mkt pigg för sin ålder och han verkar inte vara på väg att bli dement så vitt jag kan se/märka. Han är precis som han alltid har varit och pölen/skvätten han gör inne är ytterst liten så jag tror inte att han gör den för att han är kissenödig. :confused: Dessutom tycker jag att han skulle bli rastlös om han var kissenödig och dörren från sovrummet är stängd. Jag sover lätt så jag är säker på att jag skulle vakna.

Var inte allt för längesedan som vi var hos vetrinären och gjorde en koll i samband med att han blivit behandlad för akut prostatainflammation. På återbesöket sa vetrinären att han var helt återställd. Detta var för 3 månader sedan. Men att göra en extra seniorkoll är kanske inte helt fel.

Var inte längesedan som en seniorkoll gjordes. Detta efter han behandlats för akut prostatainflammation. Han ska enligt vetrinär vara helt ok. Ska ändå boka in en tid igen för att vara på den säkra sidan.

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
876
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 283
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 531
Senast: Sel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 327
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18