Rumsren!? HJÄLP!!

Sv: Rumsren!? HJÄLP!!

Går den runt och förstör och pissar överallt så stäng in den i erat sovrum! De flesta hundar som stressar så på nätterna lugnar ner sig när den inte har så mycket yta att röra sig på. Hjälper inte det så avgränsa ännu mer med galler.

Håller sig färskfoder en dag? Det har du fått om bakfoten. Det håller sig 3-4 dagar utan problem! Royals foder är skitfoder. Min äter det också eftersom jag fick med så mycket från uppfödaren, men han får 50% färskfoder och det funkar jättebra.

Att säga att Royal Canin är ett skitfoder är väl att ta i. Finns många hundar som äter det och mår toppen!

jag hade färskfoder på min äldre hund och ska jag ha det till båda måste jag skaffa större frys sen är det ju så krångligt när det bara håller sig i 1 dag MAX annars luktar det ju döden själv..

Vad har du provat för färskfoder? Själv ger jag Vom og hundemat, kan ha en korv sådant i matlåda en vecka och det luktar ändå mindre än vanligt kött till människor :p

Ang vad djuraffärerna rekommenderar så är det oftast så att de bara rekommenderar det som fodertillverkarna säger att är bäst (och de säger såklart att deras egna foder är bäst), inte det som faktiskt är bäst för hunden. Varför skulle en fralla behöva ett annat foder än en annan hund?

Näe, hade jag varit du så hade jag läst på lite om foder och sedan valt något foder med lite spannmål som inte tillverkas av någon som lägger ner hysteriska pengar på marknadsföring utan som klarar sig för att de som ger fodret tycker att det är jättebra. Om du kollar på animail tex så kan du titta på innehållet på många olika fodersorter och dessutom se recensioner av de flesta sorterna.

*KL*

Lånar tråden lite.. Jag har en äldre herre, 12 år som de senaste åren smyger upp 1 gång på natten och gör en liten skvätt på ngn av mina gardiner. Detta har han börjat med på äldre dagar. Som läget är nu så sover vi med stängd dörr men jag skulle gärna vilja kunna ha den öppen sen när vår bebis kommer..
När han började med detta hade jag en jämngammal hund som han levt med sen valptiden, har nu en ny som är ca 2 år.
Han har alltid sovit tillsammans med oss så att stänga ute han helt är inget jag kulle vilja.

Ngr tips på hur jag kan lösa detta? :)

Att säga att Royal Canin är ett skitfoder är väl att ta i. Finns många hundar som äter det och mår toppen!

Håller med, hade det varit ett skitfoder hade det väl knappast varit så populärt om det ändå är eller...?
Jag har testat allt möjligt åt mina: Standardt, olika färskfoder, Magnussons, Profine, Acana m.m men det som fungerar allra bäst, som de är super i magen på och otroligt fina i hud och crest är ett av Royal Canins rasfoder (som blev mitt val för att det inte innehöll vete eller majs).

Lite OT, ang. rasfoder så fick jag en broschyr om RC i brevlådan i går där de b.la. förklarade sina rasfoder, hur de är anpassade efter de olika raserna t.ex. så är rasfodret för Dvärgschnauzer anpassat för att motverka bildningar av kristaller då tydligen Dvärgschnauzer löper en ökad risk för urinsten.
Sen kan jag väl hålla med om att det finns andra raser än just den som finns på säcken som kan äta fodret ändå ;)

Ras på gammelgubben? Tänker att det kan vara något åldersrelaterat, demens, prostataproblem eller att han kanske måste få kissa på natten för att kunna hålla sig.

Bara att läsa innehållsförpackningen. Fö finns många hundar som lever o mår bra (?) på Doggy gröna påsen, den billigaste Axess varianten.
O en del lever långa liv med Frolic som enda mat.

Senast ändrad:

Hallå! Stopp i galopp ;P
Några av er verkar missuppfatta mig..
Det är VALPEN som är problemet den större hunden är inget problem och har aldrig varit något heller och förhoppningsvis inte kommer att bli i framtiden heller..
Den stor hunden märkte revir inne i början men insåg ganska snabbt när han fick hanskyddet på sig att han behöver inte göra det så det slutade han med. Nu är han som han alltid har varit, hade hanskyddet i 2 veckor varav 1 kiss i "bjöjan" sen slutade han.
Jag har lämnat honom själv MÅNGA gånger och en aningen för långa än tänkt då jag jobbar inom resturang och arbetstiden kan dra ut.
och han har aldrig gjort något som gjort mig frustrerad mer än att äta upp alla lipsyl som fanns tillgängliga. MEN ALDRIG MER ÄN SÅ!(tack och lov för det)

Jag har provat:
Gå ut en gång i timmen och 2 ggr om natten(jag och pojkvännen gick "skift" om natten)
Berömma henne som om hon aldrig någonsin gjort något bättre
låtit henne aktiveras som man gör med valpar(detta är ingen typisk super energisk valp) snarare pensionärs valp, det är nätterna och rumsrenheten jag behöver tips ang...
hon går ut på mer promenader än hon borde och alltid varje dag så är det samma slinga så den stora hunden brukar få vara lite ensam med någon av oss uppe i skogen så han får springa av sig rejält.

och till er som skrivit avskärma: Vi har ingen sovrums dörr och vi har ingen annan dörr än toadörren och ytterdörren resten är bortplockade av tidigare boende.
Om man kommer in i våran hall så går man rak igenom där är vardagsrummet och sen sovrum till höger. så det är mellan hall och vardagsrum vi skulle behövs skärma av/avgränsa/stänga och det har vi gjort med hjälp av 2 kompostgaller på höjden och en till på mitten för att göra den stabilare och det har funka KANON ända tills den större hunden fick nå spratt coh tog sats och hoppade över, dagen efter var allt böjt och skuvar och lås hade släppt ifrån väggen och helt plötsligt så var valpen på hall sidan och stora hunden i vardagsrummet..
då insåg hon hur hon kunna ta sig över och där var den idéen förstörd och en barn grind blir för låg den kommer dom båda över, dörr är det enda alternativet men jag har ingen lust att köpa en dörr till en lägenhet som jag kommer bo i MAX 1½ månad till i... :/

Sen till att byta foder låter ju som ett alternativ men måsta skaffa större frys då. inte ens maten vi äter får plats där efter handling..

En fråga som jag gärna skulle vilja ha svar på är : Tycker ni att jag ska ringa uppfödaren och höra om någon av dom andra köparna av kullen har ringt och kollat om något liknande problem?

Tack så jätte mycket för alla svar jag fått, jag försöker suga in allt men tar en bit i taget :)
MVH

Som uppfödare av rasen så vill jag börja med att säga att du ska nog sänka matintaget lite och även bara ge 3 ggr/dagen nu när hon är så pass gammal.En vuxen fralla äter ca 2+2dl RC frallafoder.
Vad gäller fodret så har jag provat massor då jag egentligen inte vill betala för dyr reklam,men frallafodret är det enda som inte gasar ihjäl oss tvåbeningar :D

Sen om jag fattat dig rätt så har ni ingen dörr till sovrummet men väl ett dörrhål? Iså fall är det ju bara att grinda det hålet,jag har ingen fralla som hoppar ett 90 cm kompostgaller inte heller barngrinden även om en av dom kan hoppa så pass högt.
Alt.är ju som sagt kompostfyrkant förankrad i väggen eller bur (som är olagligt) men effektivt.

Fast det kan räcka med att hunden har bur med öppen dörr = lagligt. Den känner en annan trygghet inne i sitt "bo". Då tänker jag på övertäckt bur.

Helt rätt :) Men jag förutsatte att stannar inte den lilla hulliganen på sin bädd under nätterna så stannar den nog inte i en öppen bur heller.

Seniorkollstipset var inte till dig, kolla vems inlägg jag svarat på sist.

Det jag skrev först i tråden var till dig.

Bor ni i hr? Be då värden om en dörr till sovrummet :)
Hängde inte med på det där andra riktigt, hoppar frallan över kompostgaller? Spänstig rackare...

Ff olagligt, om den inte har normal takhöjd, som i rum, o har laglig boxstorlek, om dörren/luckan är stängd.

Det är alltså lagligt att ha en bur där taket är öppet?

Kl.

Jag hade min valp i en canvasbur med öppet tak bredvid sängen innan han var rumsren så hörde jag om han blev orolig och kunde gå ut med honom. Som tur var så blev han rumsren ungefär samtidigt som han lärde sig att hoppa ur buren :cool:

Jag visste att det är olagligt att ha hund i bur men gjorde ändå så eftersom det var det tryggaste och säkraste sättet för min valp just då. Det händer att vi stänger in han helt i buren om vi är borta (tillsammans med hunden) och han har svårt att varva ner och blir övertrött. Det brukar ta max tre minuter så sover han som en stock trots att miljön runtomkring är ganska rörig. Buren = trygghet och avslappning.

Jag vet många som skiter i lagen gällande bur. Min hund mår bättre psykiskt i bur. Han måste slappna av och har en mindre yta att hålla koll på..

Som valp sov han i stängd bur om nätterna bredvid min säng, gick max 3 timmar så var jag ute med han även natt, första veckan. Sen började jag länga till 4 timmar per natt osv. Han gick självmant och la sig i buren på kvällen då det var sovdags. Aldrig en olycka under natten. Hundar kissar inte där dom sover. MEN väljer man att stänga in dom under natten i sin bädd så har man som ansvar att se till att den inte ligger och lider av toanödighet.

Nu sover han utan bur (1 år gammal nu) men de gånger jag lämnar honom själv så stänger jag in honom i bur då han är lugnast och tryggast där.

Tål att nämnas att buren använs kanske, en gång i veckan. Han bor inte i sin bur. :)

Liknande trådar

Hundträning Jag tog emot en omplaceringshund för två månader sedan, en tik som snart är fem år. Hon har levt hela sitt liv hos uppfödaren och fått...
Svar
8
· Visningar
876
Senast: Blyger
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 283
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 531
Senast: Sel
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 327
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack nummer 18