Rullat fast i hagen, tänker jag rätt?

J

joneya

Självklart får jag ett telefonsamtal från min hästvakt precis när jag kommit upp dit jag ska fira jul, och nu sitter jag väl ca. 40 mil från stallet. Då har de hitat min häst liggandes, fast i trästaketet, och i chock av lätena att döma. Hur som helst får de upp honom efter att ha sågat ner ena brädan på staketet och kan gå lite med honom. Detta var i fredags. I dagsläget så stödjer han på alla fyra, är minimalt halt, men en hel del svullen här och var. Hästvaktens syster läser till veterinär och klämde igenom honom dagen efter att han fastnat, och förstod jag det rätt var han för svullen för att hon skulle kunna säga mycket, men att han eventuellt kan ha överansträngt eller slagit i ena framsenan ganska rejält. Men han var inte så himla halt enligt dem, "bara lite", så det låter inte som att det kan vara så illa.

Kompisen som kollade till honom i fredags kom med diverse, enligt mig, för tillfället dumma råd. Liniment, klämma igenom (för att se vart han ömmar) och att ta ut hennes pappa som är utbildad equiterapeut. Jag sa åt henne på skarpen att det är lönlöst att visitera honom för att han kommer att ömma vartän han har blåmärken, och att he på liniment dagen efter, när du inte vet om han har blåmärken eller liknande under huden tycker jag låter helt fel (särskillt på ny skada). Att ta ut equiterapeuten tror jag väl på egentligen, men jag sa åt henne att vi bör vänta åtminstone en vecka så att han hinner läka lite först. Tänker jag fel eller?

Det är så irriterande att sådant här ska hända när man är borta, och när folk ska komma med diverse, enligt mig, för tillfället olämpliga råd. Min känsla var "låt honom ta det lugnt 3-4 dagar SEN kanske man kan avgöra vad som är en äkta skada" (han har trots allt gått omkull och suttit fast, han bör ha en hel del blåmärken och jag tror inte heller att han har tagit det lugnt när han kom på att han satt fast, så klart som attans att han kan ömma nu UTAN att egentligen ha någon allvarlig skada.)

Perfekt timing, jag som precis hittat fodervärd åt honom... Men vill inte ställa honom på en lång transport för tillfället.

Tycker lite synd om min häst, men är glad att han klarade sig så bra som han gjorde - när de sa att han fastnat i staketet målar man lätt upp värsta skräckscenariot.

Så vad hade ni gjort? Vid vilka symptom, och efter hur länge, känns det aktuellt att kontakta veterinär?

Sv: Rullat fast i hagen, tänker jag rätt?

så som det låter hade jag väntat, sprutar det inte blod, han haltar rejält alt går på 3 ben, eller ser allmänt döende ut så klarar han sig 3-4 dgr under uppsyn.

Han har, otroligt nog, inte ens lyckats skrubba upp något sår som jag förstått det, annars var det min första tanke "Ta hand om sår om det är något som är stort att det behöver tillsyn, och sen låt honom ta det lugnt några dagar". Men han hade tydligen inte fått några synliga sår.

Han stödjer på alla 4, även om han tydligen var lite mera "öm" i några ben (höger fram, höger bak, plus vänster bak sa de, om jag inte minns helt galet.) Det var höger frams sena tror jag som verkade mest fundersamt kring; men enligt dem så haltade han bara minimalt.

Funderar på om jag inte vill ultraljuda senorna om jag får råd "bara för att". En hovslagare sa en gång i tiden att han höll bakhovarna på ett sätt som var typiskt för en häst som haft problem med senorna, och sist jag var till veterinären så sa han visserligen att hästen var helt fräsch, men att OM det vore en dyrare häst som skulle användas flitigare så hade han nog velat ultraljuda just senorna fram. Så även om han blir bättre kanske det kan vara en idé att spara ihop till ett klinikbesök.

Är ju inte alltid hästarna blir halta av senskador sålänge inte senan är av.. Hade själv hand om en häst som vi behandlade mot förslitning på fästbandet till böjsenan och han var inte halt alls. Men han var kraftigt svullen och ibland varm över senan.

I d akuta läget hade jag absolut inte linimentat eftersom det ökar blodtillförseln och det är ju stoppa blödningen man vill göra. Så jag hade kylt så mkt det gick och låtit han stå med stödbandage resten av tiden.

Hade inte velat ha ut equiterapeut så snabbt efter en sån vurpa, om det inte är uppenbart att det är något som har hamnat snett eller låst sig.. Tänk själv att lägga sig på ett massagebord och bli knådad om man har ramlat av och är gulblå, svullen och stel... Huu...

Eftersom läget verkar vara under kontroll så hade jag avaktat med veterinär i 4-5 dagar, om det inte blir värre. Så hade jag ringt veterinär och rådfrågat efter julhelgen.

Min häst slog runt och hamnade upochner i transporten. Han ömade som f-n överhela kroppen och var svbullen överallt efter. men efter en vecka så hade allt lagt sig och man kunde inte tro att det var samma häst som en vecka innan knapt kunde gå.

Så jag hade nog väntat om man inte mistänker en akut skada. det är ju omöjligt för både vetrinär och equiterapeut att kolla igenom honom i ett sånt läge. Men om ett tag så hade jag nog tagit ut equiterapeuten för att känna igenom honom.

Okej, har nu själv varit ute och sett honom. Fortfarande öm, svullen och lite varm runt bakknäna.

Framsenan som de hade lagt stödbandage på var inte längre svullet (men då har de lagt på ett stödbandage som ingen tagit av tills idag, han har stått med det sen i lördags tills idag, tisdag alltså.) Han såg bekymrad av när jag fick använda lite våld för att få upp den självklistrande lindan de använt, men stödde fint på benet efteråt (äter hö från marken i nedförsbacke = man måste lägga mera vikt på ena benet och ha det andra lite åt sidan för att äta (annars stretchar det ju så mycket); något han gjorde åt båda hållen = belastade båda frambenen lika bekvämt.)

Ledde runt honom lite för att se hur han rörde sig och det såg aningens stelt och ömt ut, men hade nog nästan förväntat mig att det skulle vara värre.

Visiterade senan senan efter stödbandaget men ville inte klämma för mycket med tanke på att han säkerligen var extra känslig där nu.

Dessutom insåg jag att jag inte vet hur en frisk sena ska se ut. Han har alltid mer eller mindre haft små vätskeansamlingar en bit ner på senan, som brukar vara värre på morgonen och försvinna när han varit ute ett tag; men försvinner inte alltid helt utan minskar ibland bara. Eftersom han varit lindad ganska stadigt så hade han inte den sedvanliga vätskeansamlingen utan var "torr och fin", men något jag reagerade på var att det verkade vara knölar på senan. Tänkte vänta tills imorgon när han stått utan stödbandaget en dag och se om det känns likadant (kan ju vara bomullen de la i stödbandaget som har legat lite klumpigt och på så vis uppmuntrat vätska att lägga sig så att det blivit "knöligt".) Eller brukar det kunna vara knölar på senorna? Har alltid fått för mig att senan ska vara jämn och fin hela vägen ner till kotan? Å andra sidan är det väl ett flertal senor som samspelar och flera senfästen ligger väl strax ovanför kotan?

Känns som att jag kommer att få ringa veterinär snart och åtminstone rådfråga. Men får se hur det ser ut imorgon.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Jag håller på att bli tokig över detta. Förra året gick jag omkull med min häst (väldigt otippat då hon är väldigt säker på sina...
Svar
1
· Visningar
1 200
Senast: trollmamma
·
Hundhälsa Min hund är en hanhund som fyllde åtta år den 15 mars. Han har fått vara frisk i sitt liv förutom en sårskada på ena tassen. Jag minns...
2
Svar
25
· Visningar
3 193
Senast: dpmatte
·
Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 681
Senast: Karminnie
·
Hästvård Till att börja med,veterinären är inkopplad! Min häst druttade omkull ordentligt i hagen i senvintras,var inge halt eller något efter...
2
Svar
36
· Visningar
9 172
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈