• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Balans
  • Startdatum Startdatum
B

Balans

kollade på en shettishingst som fanns skapligt nära och hade prem G och RS II-2, vad betyder II-2? aldrig sett förut?
nån som vet?

Sv: Rs Ii-2 ?

RS II eller RS III är s k 0-hingstar. Det vill säga de är inte godkända enligt rasvisa krav.

Vanligtvis är det hingstar som är godkända i annat land som importerats till Sverige och där inte godkänts (oftast kommer de inte upp i tillräckligt höga exteriörpoäng och hamnar då som 0-hingst).

Förut fick de då RS II eller RS III men nu mer får de ett RS-nummer och sedan sitt "gamla" nummer efter.

hanna_shetland skrev:
RS II eller RS III är s k 0-hingstar. Det vill säga de är inte godkända enligt rasvisa krav.

Vanligtvis är det hingstar som är godkända i annat land som importerats till Sverige och där inte godkänts (oftast kommer de inte upp i tillräckligt höga exteriörpoäng och hamnar då som 0-hingst).

Förut fick de då RS II eller RS III men nu mer får de ett RS-nummer och sedan sitt "gamla" nummer efter.

Det finns några svenskfödda hingstar som lyckades nästla sig in i systemet när dessa RS II-möjligheter infördes (pga att nån överklagade när de fått tummen ner för sin i utlandet godkända hingst. Minns inte exakt, men jag tror det var jordbruksverket som sa att även dessa hingstar skulle vara godkända att använda i avel).

SOm Hanna sa är detta dock s.k 0-hingstar, dvs de uppfyller INTE kraven för "vanligt" godkännande för avel.

Ska väl tillägga att hingstar som rekommenderas till den centrala avelsvärderingen men som inte blir godkända där, dvs bara avelsvärderade blir också 0-hingstar.

SSS rekommenderar att man inte använder dessa 0-hingstar.

okey! tack för svaret, trodde nästan de var något sådant. vet ju vad 0 klassade hingstar är.. bra då vet jag att det var bara att ta bort den hästen ur de man funderar på.. :)

bra då vet jag att det var bara att ta bort den hästen ur de man funderar på

:bow: Skönt att du tänker så. 0-hingstarna betäcker tillsammans ungefär lika mycket som Elit-hingstarna i Sverige (räknat bland shetland alltså). Skrämmande! :crazy:

Senast ändrad:

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Dagbok Anonymt nick, och nej jag vet inte om personen är just mytoman, jag vet bara att hon ljuger om väldigt mycket. En vän har i många år...
Svar
12
· Visningar
1 221
Senast: Otherside
·
Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 475
Senast: Grazing
·
  • Låst
Anläggning Nu är jag nyfiken på hur ni tänker! Själv kan jag se båda sidor här, men scenario: När jag flyttade in min häst i det stall hon står i...
6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 998
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Hej! Jag har efter en sjukgymnast och otroped felbehandlat mig fått förlorad inkomst och sjukskrivning i 7 månader. Jag fick första...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
4 514
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar