Dentaku

Trådstartare
Efter många om och men(bortlottning) lyckades jag komma med på en mentalbeskrivning i Kungsör med tokhunden. Upp tidigt i söndags eftersom vi var första ekipage ut, vilket förmodligen var bra både för Rover och mattes nerver...:o Så här blev resultatet:

1a Kontakt, hälsning 5 (Inte bara testledaren utan även publiken fick en tokglad collie att tampas med...när inte matte har tummen i ögat på en gäller det ju att passa på :crazy: )

1b Kontakt, samarbete 4

1c Kontakt, hantering 4

2a Lek 1, leklust 4

2b Lek 1, gripande 3

2c Lek 1, dragkamp 3

3a Förföljande 2/3

3b Gripande 1/2 (han grep vid sista tillfället, men förmodligen med för stor fördröjning)

4 Aktivitet 3 (min rädsla för ett stolleryck var obefogad...)

5a Avst.lek, intresse 3

5b Avst.lek, hot/agg. 1

5c Avst.lek, nyfikenhet 3 (han sprang fram, stannade ett par meter från gömstället och skällde till, såg riktigt kul ut. "Hallå där! Konstiga figur! Jag vet att du är där!)

5d Avst.lek, leklust 4

5e Avst.lek, samarbete 3

6a Överraskn., rädsla 3

6b Överraskn., hot/agg. 1

6c Överraskn., nyfikenhet 5 (Rover var framme nästan direkt efter att dumpe åkt upp, hörde att beskrivaren sa till att han redan var klar med sin koll och inte skulle fatta om vi försökte få honom att gå fram en gång till)

6d Överraskn., kvarstående rädsla 1

6e Överraskn., kvarstående intresse 3

7a Ljudkänsl., rädsla 4

7b Ljudkänsl., nyfikenhet 5 (att han skulle reagera mycket på skramlet var en av de få saker jag var rätt säker på. Att han skulle springa några meter, tvärvända och springa raka vägen tillbaka till skramlet för att nosa på det var dock mer än jag vågat hoppas på - duktig kille!)

7c Ljudkänsl., kvarstående rädsla 1

7d Ljudkänsl., kvarstående intresse 3

8a Spöken, hot/agg. 1

8b Spöken, kontroll 4 (roligt moment att se eftersom jag inte hade en aning om hur han skulle reagera. Han gapade ända tills spökena var framme, men utan att verka arg eller särskilt oroad)

8c Spöken, rädsla 3

8d Spöken, nyfikenhet 3

8e Spöken, kontakt 4

9a Lek 2, leklust 4

9b Lek 2, gripande 3

10 Skott 1 (han ryckte till och kollade efter skytten vid det sista skottet men reagerade inte i övrigt)

Vore roligt och intressant att få höra era kommentarer och åsikter då jag aldrig ens sett en mentalbeskrivning tidigare. Jag är i vilket fall kanonnöjd och riktigt stolt över min stollecollie. :banana:
 
Sv: Rovers MH

Jag tycker att allt ser jättebra ut :D Reaktion, men avreaktion! Kul! ska man säga grattis också ;) ?
 
Sv: Rovers MH

Ett grattis är alltid välkommet! :D

Nyfiken i en strut, öppnar man struten tittar Rover ut... Eller som testledaren sa; en hund som lever på sin nyfikenhet.
 
Sv: Rovers MH

Jamen inte bara... Jag tycker att han känns bra och balanserad. Trots att han vill fram och hälsa på folk (tydligen) så håller han ju sig i skinnet etc. Jag tror inte att han är så rädd av sig heller. Att få en "större" reaktion tror jag en livligare hund kan ha utan att vara "räddare" än en hund som inte är livlig alls. Om du förstår hur jag tänker..?
 
Sv: Rovers MH

Jodå, jag håller absolut med. Därför är jag glad över att han inte uppvisade hot, det blir ju så mycket farligare på en snabbreagerande hund.

Just nu är jag mest bitter. Jag kollade upp tre kommande kullar hos olika uppfödare av ren nyfikenhet. En av tikarna hade fyra på skotten, på en annan visade sig att "Känd mental status" betydde att beskrivaren avbrutit(de resultat som fanns var idel ettor och tvåor):crazy: . Jag har så svårt att förstå hur man kan motivera sådant ens för sig själv...Det är bara att hoppas på väl pålästa valpköpare.
 
Sv: Rovers MH

Jo, min förhoppning med pålästa valpköpare skulle alltså innebära att uppfödarna blev sittande med osålda valpkullar...:devil:

Men är det inte fruktansvärt trist, oavsett ras egentligen, men i synnerhet i en ras där rädslorna är ett problem!
 
Sv: Rovers MH

Känner att jag måste bidra med skrammelmomentet för Rovers kullsyster: 1 på rädsla, 5 på nyfikenhet - hon sprang upp på plåten och bet lite i kedjan... :D
 
Sv: Rovers MH

De är i vart fall väldigt lika utseendemässigt; April som systern kallas är den av Rovers syskon som är mest lik honom vad gäller teckning. I övrigt såg hennes MH kalasbra ut, kul att se! Lite mer balanserad vid kontakten :angel: , kanske lite mindre leklust på vissa moment men mer jaktlust, lite mindre rädsla och plockade till skillnad från Rover fram hot mot dumpen.
 
Sv: Rovers MH

Det är kul om det är genomgående bra resultat... Det bli ju liksom lite mer "tyngd" bakom det då. Och det är ju så det är tänkt att användas :)
 
Sv: Rovers MH

Jo, tyvärr har de övriga två syskonen som beskrivits 3 resp 4 på skottet(men vad jag kan minnas hyfsade resultat i övrigt). En till vet jag ska beskrivas men troligtvis först till våren, sedan har vi ett par jokrar i leken som jag inte vet om de ska göra MH alls. Det vore ju jätteroligt om man kunde jämföra hela kullen, inte minst eftersom samma kombination har gjorts tidigare så det finns äldre helsyskon att jämföra med också!
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min tollare fyller 2 år i slutet av mars. Han är en underbar hund med mycket energi och glädje. Vårt (eller egentligen mitt) problem är...
2 3
Svar
50
· Visningar
9 535
Senast: AlmostEasy
·
Hundavel & Ras Vill gärna höra era åsikter om dessa MHn! Det är en ras som jag är ny inom, en brukshundras. Tack på förhand! :) Hund 1: 1a.Kontakt...
Svar
14
· Visningar
1 252
Senast: Nenyah
·
Övr. Hund Roligt värre! :) Överlag så reagerade hon lite mer än jag trodde, men avreagerar fort (speciellt vad gäller rädsla). Testledarna...
Svar
13
· Visningar
1 372
Senast: Dentaku
·
Hundavel & Ras Vad skulle ni säga om detta MH på en Vit Herde? Ok? Tvivelaktigt? Ett MH är ju verkligen inget absolut test på något vis egentligen...
2
Svar
27
· Visningar
3 303
Senast: LovingLife
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp