rottweiler

panzy

Trådstartare
pojkvännen och jag ska skaffa hund när vi känner att vi har tid (inte så långt bort i tiden hoppas jag)

pojkvännen vill då ha en rottweiler vilket jag inte har nått emot direkt. MEN vill såklart veta vad jag "ger mig in på" eftersom jag inte har någon som helst erfarenhet av den rasen...

Vad ska man tänka på när man skaffar en "kamphund"? Skaffar hund över huvud taget? (båda har haft hund under uppväxten så vi är ju inte helt "gröna")

Ska självklart köpa av godkänd uppfödare..

Sv: rottweiler

Till att börja med går inte Rottweiler under "kamphund" utan Brukshund..

Varför vill ni ha en Rottweiler ?( inte spydig fråga, utan för att kunna ge bättre svar )

För det första skall du kanske veta att Rottweilern inte är någon kamphund. Rasen har aldruig använts i hundkamp överhuvudtaget.

Rottweilern är en brukshund med gamla anor som boskapsdrivare och vakthund.
Rottweilern behöver få arbeta både fysiskt och mentalt.
En rottweileruppfödare som är seriös reggar sina valpar i skk samt är rekomenderad av rottweilerklubben. Denne mh testar sina avelsdjur samt ser till att dom är friröntgade. De ser även till att valpköparna gör detsamma med sina hundar.

En ännu seriösare uppfödare använder bara avelsdjur som även visat framfötterna på tävlingar och bruksprov och stöttar och hjölper sina valpköpare om dom vill göra detsamma.

En seriös rottweilerägare läser på ordentligt om "sin" ras. Går kurser om denne inte har hunderfarenhet sedan tidigare samt ger sig tid att lära sig "läsa" sin hund.

http://www.rottweilerklubben.se

Bok jag rekommenderar är Ulla Barvefjords bok : Rottweilern.

Lycka till!

Först vill jag bara säga att dem inte är någon "kamphund"...Har haft två st o det är det bästa hundköp jag gjort =)

Då det är en bruksras så kräver dem naturligtvis att dem får jobba o använda sitt huvud..Jag tävlade i bruks o lydnad med dem o tränade i stort sett varje dag med något kul...Är en jättetrevlig o bra familjehund om dem används rätt..Tyvärr så har dem ju sitt rykte o finns många oseriösa "uppfödare" som bara avlar för att man vet att det finns oseriösa köpare som vill ha en "farlig o tuff" hund. Men ta kontakt med rottisklubben så hjälper dem er vidare i erat letande...

Lycka till i erat sökande o om ni har tiden o viljan att jobba så är det en underbar hundras som är villig på det mesta =)

det var just därför jag skrev "kamphund" inom " "... jag vet att det inte räknas dit, men av folk i allmänhet är det lite den inställningen...

pojkvännen vill ha en för att han umgicks väldigt mycket med grannens rottweilers när han var barn och tyckte väldigt mycket om de hundarna.. Det är väl hans motivering, typ..

Jag bryr mig inte så mycket om vad det är för ras utan jag vill ha en arbetsvillig hund som jag kan ha kul med, ev tävla lite lydnad o dyl.

vad gör du som vardagsträning då? för att aktivera både fysiskt o framförallt mentalt?

Om du vill ha en hund att ev tävla i lydnad med så skall du vara ännu nogrannare med till vilken uppfödare su vänder dig till. Välj en uppfödare med pigga arbetsglada rottisar som själv tävlar och är aktiv. Finns både rottisar med stor egen motor som gillar arbete och den lite latare typen som man måste anstränga sin SÅ mycket mer med för att komma nåonvart.

Ja tyvärr så har dem ju det ryktet av allmänheten att den är det =(

Arbetsvillig är den def. o vill inget annat än o jobba men samtidigt är en riktigt soffpotatis som kan ligga hela dagarna i soffan o bara mysa oxå hehe...Så vill du bara jobba med den så är det en toppen ras/hund som jag varmt rekommenderar =)

Bland annat så är vi mycket i skogen o spårar för då får dem verkligen använda huvudet o det är det som dem tycker är roligast..Söker lite oxå, men det är inte riktigt lika kul..Men är ju väldigt individuellt på hundarna...Har vi en "lat-dag" så kan jag ibland gömma leksaker, godis hemma som dem får leta upp för lite huvudträning..Fysiskt så kör jag lydnad med de o så är dem ju med i stallet oxå o busar runt

En sak till..Kan säga att det finns två typer av Rottisen med..En tyngre som är mer utställningshund o en lättare typ som är riktigt brukshund..även om båda måste jobba =)

För det första skall du kanske veta att Rottweilern inte är någon kamphund. Rasen har aldruig använts i hundkamp överhuvudtaget.

Rottweilern är en brukshund med gamla anor som boskapsdrivare och vakthund.
Rottweilern behöver få arbeta både fysiskt och mentalt.
En rottweileruppfödare som är seriös reggar sina valpar i skk samt är rekomenderad av rottweilerklubben. Denne mh testar sina avelsdjur samt ser till att dom är friröntgade. De ser även till att valpköparna gör detsamma med sina hundar.

En ännu seriösare uppfödare använder bara avelsdjur som även visat framfötterna på tävlingar och bruksprov och stöttar och hjölper sina valpköpare om dom vill göra detsamma.

En seriös rottweilerägare läser på ordentligt om "sin" ras. Går kurser om denne inte har hunderfarenhet sedan tidigare samt ger sig tid att lära sig "läsa" sin hund.

http://www.rottweilerklubben.se

Bok jag rekommenderar är Ulla Barvefjords bok : Rottweilern.

Lycka till!

Det är sant, det är ingen kamphund.
Men har faktiskt använts i hundkamper ganska mycket.

Annars håller jag med, har man en bruksras så måste man kunna hjälpa & stötta sina valpköpare.
Men det finns även annat än tävling som vissar att en kennel är seriös & vet vad dom gör.
Som tjänstehundsbiten.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Jag och min sambo skaffade hund i mars, en springer spaniel hane. Vi har sen innan pratat om att vi gärna skulle ha två hundar. Vi...
2
Svar
25
· Visningar
1 926
Övr. Hund Vi passar ibland en äldre hund (11 år troligen korsning bichon havanais och terrier av något slag) som alltid haft svårt att vara ensam...
Svar
2
· Visningar
379
Övr. Hund Jag och sambo ska skaffa hund. 😊 Både han och jag jobbar skift och han jobbar mestadels natt. Det här innebär att vi har ett glapp 3ggr...
Svar
8
· Visningar
1 243
Senast: Kajsalisa
·
Hundhälsa 2018 tog jag lite hastigt och lustigt emot en liten omplacering som for illa i dåvarande hem. Hunden var och är trots det relativt glad...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
5 363
Senast: Tonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka