Rottisägare! Berätta om er själv & er hund =)

Bansan

Trådstartare
Nu vill jag höra rottisägarnas berättelser :)
Berätta allt om vad som fick er att välja just rottweiler, hur det var precis när ni fått hem er valp, vad som gick jättebra & mindre bra under träningar & tävlingar, hur era hundar är & har varit i temperamentet osv osv...
& varför inte länka med en bild på hunden ni berättar om ;)

Fanns det någon annan ras som var med i funderingarna innan beslutet föll på rottweilern? Har ni flera hundar & i så fall är alla rottisar eller ni har även annan ras?

//Bansan, nyfiken i en strut & längtar att få hem sin lilla voffa om tre veckor :love:
 
Sv: Rottisägare! Berätta om er själv & er hund =)

Jag valde Rottweiler för det är en robust hund som inger respekt men ändå är en godmodig hund som funkar som en ypperlig kamrat iallt man gör. Det var inga större problem när man fick hem han på nåt vis men envis o tålig mycket mer stryktålig än schäfern jag har nu, o då menar jag inte att jag misshadlar dom utan när de stöter i saker o såna grejer eller när man tar i dom.

Träningar har tagit tid speciellt skyddet då han vill så mycket o som sagt va är tålig så han bryr sig inte speciellt mycket av korrigeringar där. han bara tar en ändå vill framåt. Men när vi väl fått allt i ett system så går han som en klocka gör exakt likadant o verkligen gör allt för lyckas.

tempramentet är ju över normal för o vara Rottweiler sen kan han bli riktigt förbannad också , fördelen med den jag har är att han har en av o på knapp vilket få Rottisar har. Finns försvarslusten då är det inte helt ovanligt att de är griniga hela tiden, men såna bitar funkar bra tycker ja.

Ja tävlingar ar vi inte gjort så många ännu men vi har varit med i Rottweiler mästerskapen i IPO o körde då nästa högsta klassen o vann sen några andra tävlingar med ganska gott resultat. Sen är han ju Godk för o köras upp till väktarhund.

jag hade 5 raser jag valde mellan , Dobermann, Schäfer, Malle,Rottweiler, Risenschanauzer.

Jag har nu en schäfer hane också på 14v. För jag ville prova nåt nytt som är funkar mer naturligt för skydd än va Rottweiler gör där av anledningen till mitt nya val.

DSC01070.jpg


Träning inför Rottweiler mästerskapen

DSC01213.jpg


När jag var i Sälen
 
Sv: Rottisägare! Berätta om er själv & er hund =)

Jag hade ett brinnade hundintresse, var dobermanfrälst -trots att jag haft en med rejätl dåligt mentalitet. och skulle nu köpa en ny valp.

Jga ville ha en brukshund att träna alltmöjligt med, kanske tävla och hade planer på antingen ärddning eller bevakning, lättlärd nog för alla grenar tex lydnad, agility
stor nog att kunna dra mig i pulka eller kärra - och stor nog att ha huvudet i "handhöjd"när jag tränar.
Bra "nos" för sök/spår och rädning eller bevakning. Hle enkelt en hund jag kunde utvekla mitt hund intresse med!

Jga ville ha en mentalt stabil hund, med hyfsat med dådkraft/mod och framför allt - INTE anlag rädslor
Och öveslagsghandligar el . omriktat beteende(förekommer oftare på högt temperade hundar)
Låg stressnivå.

Tyvärr, så har jag som sagt en förkärlek för dobermans, och de flesta raser jag gillar delar en hel del av både för och nackdelarna... Så jag velade lääääääääääääänge mellan ett par raser.

Tills enkronan trillade ner "Rottweiler" - nästan allla jag kände som hade hund hade rottweiler, jag hade gått kurs å så på rottweilerklubben och det var helt enkelt den ras jag hade mest praktisk erfarenhet av, förrutom doberman:-)
Så jag bröjade leta rottis...
Jag hade en gång för länge sedan, i ett svagt ögonblick närmt att "ska jag nånsin skaffa rottis så vll jag ha en som Maijk" och när han praktisk nog hade en kull inplanerad så tog jag en därifrån. Ingen "kanonkull" men med oki föräldrar.
Hade tänkt mig en tik, men det föddes bara hanar.
Och jag tog en hane.

Jag är väldigt nöjd med min hund, han blev som jag hade kunnat vänta mig.
;-) Jag hade önskat att han visat ngt mer skärpa och försvar på korningen - men å andra sidan så har jag dämpat de tendeserna ända sen valp tiden - så jag har npg mig själv att skylla lite:-) Men annars är jag väldight nöjd!
Han är däremot rätt FUL för att vara rottis, men funktionell. Å andra sidan så väntade jag mig ingen utställningschampion

Däremot så har jag (av tråkiga personliga orsaker) inte gjort alls mycket av det jag hade planerat *tyvärr*
 
Sv: Rottisägare! Berätta om er själv & er hund =)

Vacker är han din hund :)

Just det där med att rottweilern är en ras som inte har så mycket "ajaj vad ont det gjorde, nu är det så himla synd om mig matte" i sig var en av de stora faktorerna i mitt val av ras. Min förra var en schäfer & han tutade för minsta lilla "smäll" även under lek.

Jag hade några ytterligare raser jag valde mellan oxå & det var flatte, golden, berner sennen & dvärgschnauzer eller eventuellt schäfer igen. Valet stannade på rottweiler huvudsakligen för att jag ville ha lite mer djävlaranamma & en inte allt för liten "förpackning".
 
Sv: Rottisägare! Berätta om er själv & er hund =)

Ahaa, det var den voffen... Har visst sett honom i en annan tråd. Jag tycker han är hur söt som helst jag :)
 
Sv: Rottisägare! Berätta om er själv & er hund =)

Väcker liv i den här gamla tråden för att få höra fler rottishistorier & lite uppföljning på de "gamla!.
Alabama, som skulle komma hem till mog om tre veckor i originalinlägget har nu just fyllt ett år & blivit en underbar tjej. Pigg & sjövild javisst... Men för det mesta min ögonsten :love:
 
Sv: Rottisägare! Berätta om er själv & er hund =)

Jag har tidigare haft bla schäfer ,men även om hon var en ovanligt lugn och tyst schäfer om man jämför med deom man ser på bruksan idag så var det för mkt ljud för mig.

Jag vill vara ute och träna och tävla mina hundar, tycker det är jättekul att se dom jobba och ger dom gärna utmaningar. Men då vi kommer in vill jag ha det lugnt och stilla, inget pip och gnäll , inget onödigt springande och skällande.

Rottisen passar mig utmärkt. Dom är arbetsvilliga utan att gå till överdrift, dom gillar att lära sig nya saker och när sakerna väl sitter så sitter dom ordentligt. Samtidigt är dom lugna, hetsar inte upp sig i onödan samt tänker till innan dom hittar på saker.

Sen har dom ett yttre som tilltalar mig. Rejäla, robusta hundar som inte piper och flamsar runt i onödan men ändå är väldigt matteglada och kärvänliga.

Ett plus är att dom har ett mysigt skall när dom väl skäller.
Jag har två rottishannar. Tävlar och tränar spår och lydnad samt åker på någon utställning ibland.
Jag tycker inte att rottisen är någon svår ras om du passar ihop med den som person.
Mina båda har väldigt olika personlighet och är helt olika att träna , både på gott och ont men vi har aldrig haft några riktiga problem.

Mina föräldrar har en rottistik som är en riktigt fartig liten sak, ettrig och mjuk på samma gång och mycket olik mina hannar.

%7BDB056219-B6DD-4247-B50A-5C72C46BD8FE%7D.jpg


Bilder föreställer min äldre hane.
 
Sv: Rottisägare! Berätta om er själv & er hund =)

Rajja köpte vi för 2 månader sen. Var stressad, kliade sig hela tiden. Så fort man sa nej så fick hon allergiska reaktioner. Nu har hon lugnat ner sig och man kan faktiskt säga nej utan att hon kliar sig. Är idag 7 månader och jätte duktig. Var jätterädd för hästarna också.

Ska snart börja gå på kurs med henne. Lättlärd men tuff på alla sätt. Envis som tusan och självständig :devil:

DSCF1195.jpg
 
Sv: Rottisägare! Berätta om er själv & er hund =)

Jag har tidigare haft bla schäfer ,men även om hon var en ovanligt lugn och tyst schäfer om man jämför med deom man ser på bruksan idag så var det för mkt ljud för mig.
Jag vill vara ute och träna och tävla mina hundar, tycker det är jättekul att se dom jobba och ger dom gärna utmaningar. Men då vi kommer in vill jag ha det lugnt och stilla, inget pip och gnäll , inget onödigt springande och skällande.

Rottisen passar mig utmärkt. Dom är arbetsvilliga utan att gå till överdrift, dom gillar att lära sig nya saker och när sakerna väl sitter så sitter dom ordentligt. Samtidigt är dom lugna, hetsar inte upp sig i onödan samt tänker till innan dom hittar på saker.

Sen har dom ett yttre som tilltalar mig. Rejäla, robusta hundar som inte piper och flamsar runt i onödan men ändå är väldigt matteglada och kärvänliga.

Ett plus är att dom har ett mysigt skall när dom väl skäller.
Jag har två rottishannar. Tävlar och tränar spår och lydnad samt åker på någon utställning ibland.
Jag tycker inte att rottisen är någon svår ras om du passar ihop med den som person.
Mina båda har väldigt olika personlighet och är helt olika att träna , både på gott och ont men vi har aldrig haft några riktiga problem.

Mina föräldrar har en rottistik som är en riktigt fartig liten sak, ettrig och mjuk på samma gång och mycket olik mina hannar.

Jag gick oxå från schäfer till rottis just av anledningen att hur vacker & härlig jag än tycker att schäferrasen är så var det ett himla pipande, skällande & gnällande i ett & minsta lilla rörelse eller ljud i närheten så for han upp som en kanon & rantade runt & skällde & kollade.... & han kunde helt enkelt inte konsten att varva ner.

Min rottistik som nu är ett år gammal är iofs lite hoppig & skitlucklig så att jag ibland får grå hår... Men hon skäller & piper & stressar inte ens en hundradel av vad schäfern gjorde & hon kan ta det lugnt inomhus.

Jag är rottisbiten på allvar :love:
 
Sv: Rottisägare! Berätta om er själv & er hund =)

Våran sover mest och njuter av livet men ibland när någon bil åker förbi eller om det går nån utanför så flyger hon upp och skäller. Däremot när det kom tre poliser och knackade på igår ang två jakthundar då var hon totalt knäpptyst.
 
Sv: Rottisägare! Berätta om er själv & er hund =)

Jag är rottisägare:)
Men att skaffa rottis var inte ett medvetet val jag gjorde, även om det låter lite konstigt.
jag var ute efter en vuxen omplacering och funderade på olika raser. men hade ögonen öppna efter det mesta.
Jag visste vad jag ville ha för individ, men inte vilken ras.
Så såg jag Majas annons, och det lät så bra att jag åkte och hälsade på henne, och då upptäckte jag ju att hon var det jag sökte:)

Jag köpte henne i Juli förra året, så jag har haft henne i 8 månader nu, och det har överlag gått väldigt bra!
Nu har hon hunnit fylla 6 år.
Hon har fantastiskt psyke, är världens kelgris och är vänligt inställd till alla människor hon möter!
Samtidigt har hon lagom skärpa och kan tända till när det gäller.
Hon är ganska bekväm av sig och kräver endel motivering att träna, och vi håller mest på med lydnad och spår.
Hon är världens kelgris:love:

Har även en cockertjej hemma, som jag haft sen hon var valp, och de båda kommer väldigt bra överens!
Ibland blir Maja lite väl bufflig och hård när de leker och busar, men annars kompar de väl!

http://i53.photobucket.com/albums/g69/nyponros_2006/vinterbilder/Vinterpromenad013.jpg?t=1173302481

http://i53.photobucket.com/albums/g69/nyponros_2006/vinterbilder/Vinterpromenad010.jpg?t=1173302512
 
Sv: Rottisägare! Berätta om er själv & er hund =)

Okej=) då kommer det lite mer om henne.

Hon heter Diva och är den största kelgrisen vi har haft. vi har mest haft labradorer innan men ville byta spår och efter mycket tjat köpte vi DIva=) Och inte en enda dag har vi ångrat det. Fast både bukefalare och andra människor har sagt att det var ett fel köp. Men vi gick emot alla och allt har gått bra!

Hon är frisk och kry! Just nu tränar jag bara lydnad med henne hemma och hon är jätteduktig! Hon har äver lärt sig hur man ska göra för att få in hästarna i stallet=) DVS hon vallar in dem i rätt boxar. Hon älskar att få jobba och vi har dragit lite med henne nu när der fanns snö, har dock inga bilder. i Framtiden vill jag gräsna ha med henne när jag rider men just nu e hon lite för busig för det=) Hon springer aldrig ifrån oss när vi är ute och går men tycker de e kul å hämta massa pinnar. Och hästarna uppskattar inte att bli piskade på=)

Här kommer bilder på gumman=)

http://www.pixbox.se/pic_show_id1481469.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id1481328.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id5861575.html
Som vuxen:
http://www.pixbox.se/pic_show_id4305295.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id4304939.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id4309104.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id7542787.html
http://www.pixbox.se/pic_show_id5553403.html


Det blev många bilder=) Hoppas ni orkar titta igenom dem=)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 273
Hundträning Min 15 veckors dvärgschnauzer skäller på andra hundar. Det kan räcka med att han ser en annan hund på avstånd eller till och med hör...
2
Svar
21
· Visningar
5 028
Senast: Nota
·
Hundhälsa Hejsan, Jag har en 5 månaders Mas ( Miniatur american shepherd ) som varit halt på ett framben ungefär sedan hon va runt 15 veckor. De...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
21 935
Senast: kolblakkur
·
Övr. Hund Efter att min gamla hund gick bort för snart 2 år sedan har nu suget efter en ny hund infunnit sig. Jag hade tänkt att i god tid börja...
2 3
Svar
48
· Visningar
7 222

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp