Rottis! Vakta, disciplin och lydnad

Kaktusflickan

Trådstartare
Min pojkvän skaffade nyligen en rottweiler, en tik som nu är ett år, supersnäll, säger jag som har varit hundrädd länge. Eftersom vi för tillfället bor tillsammans så har hunden oxå blivit som min, och hon lyssnar mycket bra på oss båda, gör framsteg varje dag.

Nu till dilemmat, jag är väldigt mörkrädd och eftersom vi bor i stort sett i skogen så blir det inte bättre. Rasen valdes till viss del ut med tanke på att hunden skulle skydda mig och för att jag skulle ha en trygghet. Sena kvällar när jag ska gå in i vårt hus har jag låtit hunden gå före, eftersom jag varit rädd, jag har bett henne om det och hon har gått in, sökt av och sen gått och lagt sej. Hon skulle dock aldrig våga gå före min pojkvän som är mycket mindre rädd. På samma sätt skulle hon aldrig tränga sej före mej in, jag måste verkligen be henne om det.

Både min pojkvän och jag tycker detta är bra, då hon på detta sätt "vaktar matte". Men jag har nu fått höra att detta är ett beteende jag måste ta ur hunden, att jag måste ta tag i henne och stolpa in före henne, oavsett, alltid. Skälet till detta skulle vara att hon annars aldrig kommer lyssna på mej vid "lägen" alltså när det verkligen är viktigt att hon måste sitta still eller liknande. Jag förstår inte detta resonemang, jag känner mej trygg med en hund som går före in och garanterar att huset är lika tomt som när jag lämnade det.

Har jag fel? Borde jag lyssna på rådet som jag själv tycker är orimligt? Kan någon förklara? :confused:

Sv: Rottis! Vakta, disciplin och lydnad

Hon gör ju det du ber henne om, det är ju jättebra! Se till att du befäster ett kommando om du inte redan gjort det, så att du varje gång du skickar in henne före dig säger en viss sak. "Vart är tjuven" säger vi :D Har aldrig använt det inomhus, däremot har vi hittat några tonåringar som var och ryckte i våra garageportar på det viset!

Folk har så mycket dumma idér för sig...

+1
Dessutom är det mycket få hundar som skulle vakta/försvara i skarpt läge, det är ett mycket vanligt missförstånd.
Möjligtvis boffa o resa ragg samt visa tänderna, men där slutar det för de flesta.

Som tidigare talare:
Det är hedenhösfasoner att hunden måste gå sist genom en dörr för att den inte ska kunna klättra i rang.

Helt orimligt. Säger du åt hunden att gå före dig in så lyder ju hunden dig och gör det du ber om, hur kan det vara fel. :) Så länge det är du som tar initiativet skulle jag ta det lugnt och inte bry mig.

Tack för alla svar! Känns jättebra att få medhåll, speciellt eftersom jag inte har så mycket erfarenhet själv :) tror jag ska satsa på att försöka göra ett kommando av det hela, det känns bra :)

Lite OT men det är fascinerande vilken skillnad det gör för tryggheten bara av att ha hundsällskap, oavsett ras eller storlek. Jag har en liten "kampråtta" på 7kg och sedan han flyttade in här kan jag slappna av på ett helt nytt sätt för INGEN tar sig förbi honom obemärkt. Hans parabollöron uppfattar allt och han larmar direkt.
Liten skillnad mot retrieverns om brydde sig nada om främmande folk i huset.

Absolut!! Jag kan inte sova vanligtvis utan mina katter i lägenheten ;) om inte annat brukar min kunna skylla alla underliga ljud på djuren :P

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 834
Senast: Maniac123
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 752
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 995
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 462
Senast: Trassel12
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka