Rottis som leker för hårt

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare tottili
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 952
T

tottili

Jag har en kompis vars ettåriga rottweiler "leker" väldigt hårt med deras mindre (och yngre) hund. Hon har sedan valp stadiet lekt hårt och det har korrigerats men nu på sista tiden har det gått till det värre. Häromdagen när de båda var lösa jagade hon ikapp deras lilla hund och ruskade om henne hårt så att den lilla tjöt och sedan var rädd för henne. Ägarna vet inte vad de ska ta sig till och hurvida det är ett "sjukt" betende eller vanligt bland rottisar att det blir så här. Hon tränas både i spår och lydnad och är inte understimulerad. Just nu vet dom inte hur de ska göra och vad de kan förvänta sig, dom är rädda för att hon ska lyckas skada den lille eller deras katter i sin lek.

Hon tar inte åt sig av korrigering och är på någotvis "låst" i sin jakt/lek... innomhus går det bättre men ute är de värre. Då är de lösa en åt gången och är då den lilla lös så händer det ofta att rottisen på prommenaden fixerar sig vid henne och försöker ta henne om hon går/springer förbi
Hon kan nej och vet vad det är men det är som att hon helt tappat hörsel i dessa situationer.

Alla tips tas gladeligen emot!

Sv: Rottis som leker för hårt

Rottisar leker ofta hårdhänt och speciellt små hundar kan fara illa trots att det egentligen inte är meningen. Att korrigera kan tyvärr göra att rottisen börjar se den lilla hunden som något otrevligt istället frö en kompis. Själv hade jag inte låtit dem leka.

Hundar måste inte leka bara för att de umgås. Jag tillåter endast min leka med speciellt utvalda jyckar övriga får hon umgås med men utan att leka.

Låter nästan som min schäfer. (9 månader) Slänger min golden (3 år) på backen för att sedan bita tag och ruska om. Han slutar inte ens om brorsan får ont så man får ju avbryta ibland.

Rottisar leker ofta hårdhänt och speciellt små hundar kan fara illa trots att det egentligen inte är meningen. Att korrigera kan tyvärr göra att rottisen börjar se den lilla hunden som något otrevligt istället frö en kompis. Själv hade jag inte låtit dem leka.

Det var ju skönt att höra att det är så, tråkigt att dom leker hårhänt iofs men skönt att det är "normalt" och inte något fel på hennes hund!

Hundar måste inte leka bara för att de umgås. Jag tillåter endast min leka med speciellt utvalda jyckar övriga får hon umgås med men utan att leka.

Fast när man har två hundar kan jag tänka mig att man vill att dom ska kunna leka tillsammans? Har du, som har rottis (?) någon erfarenhet av rottisar som beter sig på detta hårdhänta viset?

Låter nästan som min schäfer. (9 månader) Slänger min golden (3 år) på backen för att sedan bita tag och ruska om. Han slutar inte ens om brorsan får ont så man får ju avbryta ibland.

Det lät ju inte heller något kul.. har du någon idé på hur man kan lösa problemet?

Fast när man har två hundar kan jag tänka mig att man vill att dom ska kunna leka tillsammans? Har du, som har rottis (?) någon erfarenhet av rottisar som beter sig på detta hårdhänta viset?

Men passar inte hundarna att leka ihop får man väl skaffa mer passande lekkompisar. Min riesentik var gudasnäll mot andra hundar vid lek men hon fick inte leka med småhundar ändå för hon lekte med tassarna och en felplacerad tass kan bryta ryggen på en liten hund.
Min nuvarande vinthund får heller inte leka med vilka hundar som helst, hon får inte leka med små hundar som kan ses som potentiella byten och inte med hundar som brottas när dom leker eftersom hon lätt skadas men framförallt för att hon inte har nåt utbyte av att leka med brottningshundar eftersom att hon själv inte leker på det viset.

Okej jag förstår hur du menar, du har en poäng.. men om jag omformulerar mig då jag menar att om man har två hundar så vill man att det ska kunna gå att åtminstonde promenera med dem tillsammans, vilket hon iofs kan men rottisen fixerar sig och blir lite okontaktbar som jag fattat det ändå vid den lille när lille är lös och rottisen i koppel

Kan man inte träna bort det precis som man tränar en hund att låta bli familjens kaniner och marsvin?

Okej jag förstår hur du menar, du har en poäng.. men om jag omformulerar mig då jag menar att om man har två hundar så vill man att det ska kunna gå att åtminstonde promenera med dem tillsammans, vilket hon iofs kan men rottisen fixerar sig och blir lite okontaktbar som jag fattat det ändå vid den lille när lille är lös och rottisen i koppel

Som någon redan sagt så behöver hundar inte leka när de umgås. Riskerar man en av hundarnas hälsa så finns det ingen anledning att tillåta "fri lek".

Ni måste ju kunna gå en vanlig promenad med dem utan att det ska urarta till en lek? Annars får ni ju se till att träna kontakt och lydnad.

Senast ändrad:

Min ena rottistik kan ibland få för sig att leka för hårt eller snarare sätta våran 2 år yngre hane på plats trots att han inte har gjort något. Han brukar faktiskt säga till själv om han tycker det går alldeles för långt men om han ändå inte skulle göra det så går vi genast fram och säger åt henne på skarpen, verkligen på skarpen så att hon förstår att hon gör fel. Om jag vore ägaren till den rottisen skulle jag inte låta rottisen leka med hunden. Det är fel beteende som kan ta lång tid att få bort. Man kan låta rottisen hälsa i koppel i början och berömma henne/honom jättemycket när han/hon är försiktig och snäll. Sedan får man väl fortsätta så ett tag innan man känner att man vågar släppa lös rottisen med andra igen. Är hon/han snäll och försiktig ska man berömma henne/honom direkt. Direkt! Till slut borde hunden lära sig. Bara en teori ;) Eller så borde de ta hjälp av en riktigt hundkunnig.

Jag har en 1-årig Chihuahua och en 5-årig schäfertik, jag tillåter aldrig lek dom emellan för det kan sluta i katastrof på ett ögonblick! Dom älskar varandra och sover i samma säng inne etc, men lek ute blir alldelses för våldsamt m tassarna från schäfern, det siljer ju dock ca 30 kg mellan dom...

Liknande trådar

Övr. Hund Hur har era äldre hundar förändrats med åldern? Alvin var ett busfrö som liten, men ett snällt busfrö. Inget nafsande eller bråk, bara...
Svar
12
· Visningar
2 282
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Jag har hand om en väninnas hund medan hon själv är utomlands. Hunden i fråga är en chihuahua, 5 år gammal. Har själv en ettårig...
2
Svar
23
· Visningar
4 071
Senast: Nirvana
·
Övr. Hund Jag tycker nu mitt problem med hundmöten har eskalerat med hundarna. Den lilla har alltid haft mer eller mindre problem, den stora har...
7 8 9
Svar
175
· Visningar
15 052
Senast: em-pirre
·
A
Övr. Hund Jag slår ihop 2 frågor i en tråd, hoppas det går bra :) Kan börja med att berätta lite bakgrundsinfo om jycken ifråga...
Svar
11
· Visningar
1 489
Senast: Atalantha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31