Rött kiss i snön?

mirage

Trådstartare
Nu på vintern ser man ju kisset i hagen tydligt och jag har även tidigare år noterat att det ser väldigt rött ut (inte direkt när hästen kissar utan när man stöter på någon gammal pinkfläck). Är detta något man bör oroa sig för? Varför ser det så rött ut? I en hage som hästarna tidigare gått i fanns det inte något att gnaga på men ändå såg det ganska rött ut i snön. Någon som vet anledningen?

/Linda

Sv: Rött kiss i snön?

Kisset är koncentrerat för att de druckit för lite...

Är det så enkelt? Varför blir det rödare om det ligger i snön? Ser ju inte alls likadant ut (vad jag har kunnat se iaf, kanske blind :P ) direkt när de pinkat.

Om du har en spånbädd och gräver upp ett par dagar gammalt kiss så är det också rött. Det går ganska fort för det att bli det, men jag har ingen aning om vad det beror på.

Jag vet inte... Men jag har sett att andra djurs kiss oxå blir rött efter ett tag i syre... Vet inte varför eller om det bara är vätskebrist så kisset blir starkt.
Men eftersom många ser samma fenomen så är det nog inget farligt.

vad äter hästen? vissa foder ger rödare urin.

jag har hört att det har med att göra med vissa saker som finns i ensilage hö

Har hört att det är ett ämne i urinen som reagerar med något i luften som ger det en röd färg. Syns ju mer på vintern än på sommaren.

Jag har oxå fått lära mig att hästar vars urin blir starkt orange får för lite vätska i sig.
Min gamla valack fick vatten i spann istället för i vattenkopp och då försvann de "oranga snöfläckarna" på ngn vecka...

Det har våra ston gjort efter varann nu, i slutet på december!
Kanske beror på att de fick en ny "snygging" i hagen brevid :)

Ett par av mina hästar hade rött kiss i snön förra vintern, och jag har också hört att det beror på lite av vätske brist. Och jag vet att just dessa två hästar drack väldigt lite, det var under den period då vattnet var fruset i vattenkopparna så jag var tvungen att vattna dom i hink. Och de två hästarna hade nästan varje morgon hälften av vattnet kvar, medans de andra som hade normalt kiss hade druckit upp så gott som allt vatten.
Så den torin stämmer ganska väl med mina hästar, sen vet jag inte om en del av de andras teorier du fått också kan stämma, men mina hästar är valacker så dom brunstar inte, dom åt inte granris, dom får inte ensilage, utan äter hö.

Kan också bero på att det är fel njurarna. Hästar och kor som ätit ekollon kan kissa rött. Har det blivit skador eller fel njurarna så kan det sitta i länge efter det att dom haft tillgång till någon ek. Sitta i länge det kan bli kroniskt och leda till att djuret dör.
Så det beror på vilken färgnyans det är på urinen vad som kan vara orsaken.

Men om man som jag har jobbat i stall med 25 hästar som jag mockat år varje dag i två års tid, ser att kvarglömt kiss från föregående dag är rött utan undantag och det finns både ston, vallacker, hingstar och föl med olika foderstater och olika vattenintag varav ingen av dem äter ensilerat hö eller granris - har alla fel på njurarna då eller!? Jag tror som någon skrev att det är luften som reagerar med något i urinet som ger den röda färgen, för det är ju gult när det kommer ut! Det är inte fråga om blod i urinen.

Det beror på vilken röd färg det är på urinen vad som är orsaken. Är njurarna dåliga är det rött när det kommer ut också.

Tack för svaren! Jag har två valacker och det kan hända att de dricker lite men tror inte det. Lösdrift och isfritt badkar m värmekabel så de har tillgång till vatten hela tiden. Fri tillgång på hö. Det finns ju gran i skogen men jag tror inte att de äter utav den, ibland kanske men inte hela tiden.

Då jag sett är pinket ljust gult när det kommer ut och luktar inte värre än vanligt så jag antar att det är ok i sådana fall.

oroa dej inte!
jag frågade vet o han sa att det blir så när hästarna käkar snö .
helt ofarligt !

Dom brukar kissa rött när de käkat på granarna. Våra hästar har tuggat i sig mkt av de granris de kan få tag på i hagen, då blir kisset rött. Mer komplicerat än så är det nog inte:D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
2 806
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 689
Senast: Mia_R
·
Hästvård (Lång text men behöver verkligen hjälp) Hej! Jag sålde en hopphäst för ca 1,5 år sedan till en hobby ryttare som skulle ha honom som...
2
Svar
39
· Visningar
10 888
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 765
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama