Rotation av hovbenet

• Hästvård
  • Trådstartare Trådstartare armada
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 16
  • Visningar Visningar 1 921
A

armada

Jaha, efter många turer är Armada på fötter igen.
Fel diagnos och komplikationer satt matte för hårda prövningar.
Men så är det med hästägandet ibland!
Nu då till problemet:
Jag har förstått vad man gör när hovbenet är sänkt men vad kan man göra när den har roterat?
Hjälper ”hart-bar-skor”?
Hovis vet säkert vad h*n ska göra men jag tänkte briljera lite vid nästa besök! :D

Finns det så mycket att göra? Jag trodde att hovbensrotation var ett av de problem som man inte kan lösa, troligen går det att avlasta med bra skoning tex. PG beslag men det håller nog inte i längden att rida på

Jag tycker att du ska prata med en utbildad hovslagare, eller ringa SLU. Jag har för mig att det är ganska bråttom med att få på nya dojjor.

Nanne/ :banana:

PG-beslag är inte aktuella, det är jag och hovis överens om.
Jag kan inte tänka mig att PG kan lösa några problem vid sänkning eller rotation...men jag är ingen expert.
Nanne:
Hästen är under behandling, inte av SLU men av andra kunniga i området.
Det finns en del beskrivningar på nätet angående hur man långsamt korrigerar en sänkning men jag undrar hur man kan korrigerar rotationer...
Han har specialdojjor (= heart-bar skor) som han fick så fort plåtarna var tagna.
Det finns en del folk som har fånghästar så jag undrar lite vad de har gjort...

Men är inte hovbenssänkning och rotation samma sak? Detta står på en av SLU:s sidor om fång....

Övergår sjukdomen i ett kroniskt stadium så beror detta på att den försvagade förbindelsen mellan kötthov och hornkapsel lett till att hovbenet sjunkit ned med sin spetsiga framdel mot sulan, sk. hovbenssänkning/hovbensrotation.

Den beskrivning jag har fått är att hovbenet kan sänkas mot sulan nedåt-framåt men att den kan även rotera i sidleds (i mitt fall vänster).

I princip är det nog samma sak faktiskt....Vi har precis fått börjar rida vår ponny efter rotation. Jag har ju sett alla röntgenbilder, och där ser man skillnaden uppåt/nedåt. Han går nu med vanlig sko fram, dock med kort tå.

Sen häst jag hade på foder för länge sen hade hovbensrotation. Han skoddes som vanligt, men med mkt kort tå för att rulla över lättare.

Nej, bara en vanlig normal sko. Däremot så fick han gå med gips i ungefär 10 veckor totalt för att stabilisera hoven. Tydligen så är det ungefär samma sak som när hovslagare lägger en sko "bak-o-fram".

Nu hoppas vi på att detta fungerar...

NEJ, hovbensrotation och hovbenssänkning är INTE samma sak.
Hovbensrotation kan du se på bilder jag länkat till i mitt inlägg ovan.
Hovbenssänkning innebär enkelt beskrivet att hovbenet sjunker djupare ner i hovkapseln och DETTA går inte att åtgärda alls, bara att lindra effekterna av det med rätt skoning...

Vilka pedagogiska bilder!
Snygga dojor! Hovis gör egna, inte lika snyggt men fungerar lika bra.
Nu har ju Armada blivit av med ena strålen så vi får väl prova med någon annan lösning.
Utifrån dina skisser har vi väl kommit halvvägs: Inflammationen har gått tillbaka, hoven är tömd på var och den har börjat växa i dubbel hastighet ( som tur är det inte så poröst som vi trodde). Vi försöker bedöma vinklarna utifrån den nybildade hovväggen och röntgenplåtarna.

hejsan...
det beror ju alldeles på hur mycket det har roterat...
jag har en connemara som det troligen har roterat en bit på,jag rider henne som vanligt, absolut inge problem...
men du borde omedelbart ta kontakt med en hovslagare... om inte vet. sagt nåt om det... för då ska du göra som dom sagt... *ler*
Kramiz/Jossan

Liknande trådar

Hästvård Jag vet inte hur jag ska göra så jag skriver här och hoppas på lite bra svar. Jag har en jätte skicklig hovis som jobbat som klinik... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 916
Senast: kryddan
·
Hästvård Jag har en ponny som jag var inne på klinik med för ett par veckor sedan. Först en helg akut och sen ett återbesök. Hon hade symtom som...
Svar
5
· Visningar
1 652
Senast: Amha
·
Hästvård I mitt område där jag bor löper det omkring en outbildad hovslagare som skor snett och vint, ljuger att h*n har utbildning, att h*n ska... 2 3 4
Svar
70
· Visningar
11 591
Senast: Heero
·
G
Hästvård Jag har en nära bekant som jag just nu är hästvakt åt pga att h*n har åkt utomlands .Jag har påpekat brister upprepade gånger för...
Svar
8
· Visningar
1 379

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka