När hovslagaren gör ett dåligt jobb, vad har vi för rättigheter som hästägare?

Sv: När hovslagaren gör ett dåligt jobb, vad har vi för rättigheter som hästägare?

Nej man får ansöka hos JBV för att få ett godkännande, och man måste inte ha ett mästarbrev dock krävs dokumenterad utbildning vilket kan vara ett gesällbrev.

Sv: När hovslagaren gör ett dåligt jobb, vad har vi för rättigheter som hästägare?

Jag har fått hästen felskodd av en av de som finns med på godkända listan...

Det har jag oxå. Hästen fick hovbensinflamation pga felskoning. Detta enligt en leg. veterinär på ATG klinik. Men inte gick vi vidare med det inte. Jag som hästägare stod för all "sveda och värk" som hovslagaren orsakat. Jag försökte väl iof sig inte heller få upprättelse. Vilket jag kanske idag ångrar att jag inte ens försökte med. Det är väl därför hovslagarna har en s.k ansvarsförsäkring?? eller vad betyder den försäkringen igentligen?

Jag tror vi hästägare är rätt dåliga på att reklamera eller klaga på tjänster eller hästsaker överhuvudtaget. Om det så gäller ett täcke som spricker i sömmarna eller en equiterapeut som är dålig. Men det är klart gäller det tjänster som utförts är det svårt att "bevisa" något. Det är bara en massa tyckande.

Senast ändrad av en moderator:

Det har jag oxå. Hästen fick hovbensinflamation pga felskoning. Detta enligt en leg. veterinär på ATG klinik. Men inte gick vi vidare med det inte. Jag som hästägare stod för all "sveda och värk" som hovslagaren orsakat. Jag försökte väl iof sig inte heller få upprättelse. Vilket jag kanske idag ångrar att jag inte ens försökte med. Det är väl därför hovslagarna har en s.k ansvarsförsäkring?? eller vad betyder den försäkringen igentligen?

Det skulle vara intressant att veta vad som var fel på skoningen...? Blev båda hovlederna inflammerade (jag förmodar att det var hovled du menade, inte hovben?). Obs! Jag tvivlar INTE på dina uppgifter...jag är bara allmänt nyfiken/intresserad.

Vad det gäller ansvarsförsäkringen är jag lite osäker vad den täcker. I detta fall misstänker jag att det skulle bli fråga om bevisning angående skadans uppkomst gentemot försäkringsbolaget, om det inte är helt uppenbart att skadan uppkommit genom hovisens felbehandling(?)...

Jag tror vi hästägare är rätt dåliga på att reklamera eller klaga på tjänster eller hästsaker överhuvudtaget. Om det så gäller ett täcke som spricker i sömmarna eller en equiterapeut som är dålig. Men det är klart gäller det tjänster som utförts är det svårt att "bevisa" något. Det är bara en massa tyckande.

Kontaktade du hovslagaren alls efter problemet uppstod? Själv skulle jag bli väldigt tacksam om hästägare påpekade sådant för mig som hovis, så jag kan förklara min syn, åtgärda ev. problem, eller åtminstone dra lärdom om jag felat på något sätt. Om en hästagare bara tyst byter hovis, är det svårt att ta till sig kritik.

Det har jag oxå. Hästen fick hovbensinflamation pga felskoning. Detta enligt en leg. veterinär på ATG klinik. Men inte gick vi vidare med det inte.

Det tycker jag va synd att du inte gjorde det för jag skulle väldigt gärna vilja ha sett en utredning där veterinären kan styrka att det är hovslagarens fel att en hovbensinflamation är orsakat pga felskoning.

Hovbensinflamation kan däremot mkt lätt uppstå på barfotahästar.

För att nu bli klok på ditt inlägg, kan du inte återge vad denna ATG veteriär skrev i fallbeskrivningen. Du finner det i den journal du fick med dig till sammans med hemgångsråden.

hovbensinflamation

Ojdå, då var det säkert inte hovledsinflammation :o , fast det kanske passar bättre ihop med att det var hovisens fel? Eller inte...det vore i vilket fall väldigt intressant att höra lite mer av vetrinärens utlåtande...

Det skulle vara intressant att veta vad som var fel på skoningen...? Blev båda hovlederna inflammerade (jag förmodar att det var hovled du menade, inte hovben?). Obs! Jag tvivlar INTE på dina uppgifter...jag är bara allmänt nyfiken/intresserad.

Vad det gäller ansvarsförsäkringen är jag lite osäker vad den täcker. I detta fall misstänker jag att det skulle bli fråga om bevisning angående skadans uppkomst gentemot försäkringsbolaget, om det inte är helt uppenbart att skadan uppkommit genom hovisens felbehandling(?)...

Kontaktade du hovslagaren alls efter problemet uppstod? Själv skulle jag bli väldigt tacksam om hästägare påpekade sådant för mig som hovis, så jag kan förklara min syn, åtgärda ev. problem, eller åtminstone dra lärdom om jag felat på något sätt. Om en hästagare bara tyst byter hovis, är det svårt att ta till sig kritik.

Jo det var hovbensinflamation på båda fram. Hästen var då skodd med s.k. natural balance skor. Diagnosen ställd med rtg fynd + symtom + bedövning om jag inte minns fel. Hästen är för övrigt mkt svårskodd och har lite knepig benställning. Jag misstänker också att det hade varit svårt att bevisa för ett försäkringsbolag att det var skoningen/verkningen som var felaktig..?
Hur som helst blev hästen smärtfri med en annan typ av skor. Det var samma hovslagare som skodde efter diagnosen. Han är ödmjuk och går bra att diskutera med så han förstod problemet och har efter detta aldrig mer skott med n.b. skor igen vad jag vet.

Det tycker jag va synd att du inte gjorde det för jag skulle väldigt gärna vilja ha sett en utredning där veterinären kan styrka att det är hovslagarens fel att en hovbensinflamation är orsakat pga felskoning.

Hovbensinflamation kan däremot mkt lätt uppstå på barfotahästar.

För att nu bli klok på ditt inlägg, kan du inte återge vad denna ATG veteriär skrev i fallbeskrivningen. Du finner det i den journal du fick med dig till sammans med hemgångsråden.

Håller med om att det nog är svårt att bevisa detta. Hästen var skodd med s.k. Natural Balance skor när skadan uppkom och hästen blev smärtfri med en annan typ av skor, ingen annan åtgärd gjordes. För mig är det bevis nog, men skulle nog inte hålla i en utredning.
Kan ju berätta att jag nu har hästen barfota (på prov) och han är gladare och känns bättre att rida än nånsin tidigare.

Jo det var hovbensinflamation på båda fram. Hästen var då skodd med s.k. natural balance skor. Diagnosen ställd med rtg fynd + symtom + bedövning om jag inte minns fel. Hästen är för övrigt mkt svårskodd och har lite knepig benställning.

Platta sulor? Varmskoddes han med N.B? Då NB skor ligger långt bak i tån, nästan tvärtå, kan man mycket lätt få sultryck, speciellt om man varmskor...av nån anledning har en del hovisar fått för sig att NB är guds gåva till hästen och de ska sitta på alla hovar som kommer i deras väg. Alla hästar är olika och kräver olika hänsyn och beslag därefter enligt min åsikt.
Skönt att det verkar ha löst sig för dig och att du verkar ha en bra hovslagare. Det är inte alla förunnat vad jag kan förstå av denna tråd...

Jo det var hovbensinflamation på båda fram. Hästen var då skodd med s.k. natural balance skor. Diagnosen ställd med rtg fynd + symtom + bedövning om jag inte minns fel.

OK du ger nu information som gör att jag backar på tidigare påstående.

NB skon är som bekant mkt tjockare och bredare i tådel och på felaktig hov samt felaktig verkning/tillpassning så kan det mkt lätt leda till att skons tådel hamnar rakt över hovbensspetsen. Detta (främst på en plattfotad individ leder ofelbart till att dom blodkärls som löper under själva hovbens spetsen stryps vilket ofelbart secundärt leder till en hovbensinflamation.

Min vilda gissning är att hovbensinflamationen va mest aktiv över själva hovbens spetsen.

Heder åt din hovis som verkar vara så ödmjuk och även efter att tagit del av fallbeskrivningen kunde åtgärda problemet.

Du ska vara rädd om honom/henne.

Platta sulor? Varmskoddes han med N.B? Då NB skor ligger långt bak i tån, nästan tvärtå, kan man mycket lätt få sultryck, speciellt om man varmskor...av nån anledning har en del hovisar fått för sig att NB är guds gåva till hästen och de ska sitta på alla hovar som kommer i deras väg. Alla hästar är olika och kräver olika hänsyn och beslag därefter enligt min åsikt.
Skönt att det verkar ha löst sig för dig och att du verkar ha en bra hovslagare. Det är inte alla förunnat vad jag kan förstå av denna tråd...

Jo han är mkt duktig och bra och det var väl kanske därför jag inte heller skyndade mig att anmäla skadan.. Tyvärr är han ej i tjänst sedan ett halvår och då fick vi så mkt problem att jag nu har hästen barfota... vi får väl se hur detta går, verkar lovande hittills. Annars vet jag inte vem som ska kunna sko min häst faktiskt.
Tror på förklaringen "coari" gett ovan om problemet med NB skorna mer än att han blev sultryckt, hästen är inte speciellt plattfotad (lite grann kanske). Men det kanske var många olika faktorer. Enligt vet. ska hästen inte ha nån form av tåriktat överhuvudtaget pga sin benställning.

Senast ändrad av en moderator:

NB skon är som bekant mkt tjockare och bredare i tådel och på felaktig hov samt felaktig verkning/tillpassning så kan det mkt lätt leda till att skons tådel hamnar rakt över hovbensspetsen. Detta (främst på en plattfotad individ leder ofelbart till att dom blodkärls som löper under själva hovbens spetsen stryps vilket ofelbart secundärt leder till en hovbensinflamation.

Min vilda gissning är att hovbensinflamationen va mest aktiv över själva hovbens spetsen.

Heder åt din hovis som verkar vara så ödmjuk och även efter att tagit del av fallbeskrivningen kunde åtgärda problemet.

Du ska vara rädd om honom/henne.

Låter som en trolig förklaring till problemet och på rtg kunde man se en förändring av hovbensspetsen. Samt att hovbenet var lite urkalkat.
Ja, riktigt bra hovslagare är det väldigt ont om.

Liknande trådar

Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 204
Senast: Emelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar