När hovslagaren gör ett dåligt jobb, vad har vi för rättigheter som hästägare?

Sv: När hovslagaren gör ett dåligt jobb, vad har vi för rättigheter som hästägare?

En av dem står under Jönköping och är den ende i detta län som är godkänd.

Sv: När hovslagaren gör ett dåligt jobb, vad har vi för rättigheter som hästägare?

Altså, den listan kan verkligen inte stämma öht.

Altså, den listan kan verkligen inte stämma öht.

Den stämmer nog per det datum den är uppdaterad. Den kommer som jag förstår det ständigt uppdateras vart efter som det finns ngt att uppdatera.

Är du osäker så be om att få se intyget från den person du anser inte finns med på listan trots att du fått veta att den är behörig. Kan inget intyg uppvisas så är det bara hörsägen..

Kollade in godkända i Halland. Innebär om listan stämmer att de tre som finns att tillgå via djursjukhuset i Slöinge inte är godkända :confused::confused:

För dagen så behöver ingen djursjukhus hovis vara godkännd fram till 2014. "Enda" kravet är att dom utför sina arbeten på "icke friska hästar" under strikt överenseende från veterinärens sida, med detta innebär att det strikta ansvaret ligger på veterinären och att vet ständigt övervakar hovis utförande på max en arms längds avstånd. Vissa veterinärer verkar ha armar som en bläckfisk.;)

låter verkligen otäckt.
Tänk om det är någon som precis kommit till hästvärlden och får vara med om detta :(hoppas inte, eller någon som inte kan så mycket.

Min första hovslagare var usel rent ut sagt, bytte snabbt ,han tog förmycket i trakterna och var i allmänhet en väldigt usel hovslagare.
Nu har jag den bästa hovslagaren man kan tänka sig och supernöjd med honom.!

He,he.
Om hovslagaren (oavsett kön) vill ha betalt i natura FÅR man tom kasta äggen på denne:rofl:

Du gör mig förvirrad nu och förmodligen även en å annan oxå.

Min uppfattning är att Jordbruksverket inte och har heller aldrig bedrivit ngn hovslagarutbildning. Däremot höjt ribban på dom utbildningar som för dagen bedrivs,BYS,Wången,Hantverksrådet och främst Flyinge som tycker att ett års utbildning är mer än nog.

Jag kanske utryckte mig lite slarvigt...Jordbruksdepartementet och SLU är uppdragsgivare för Wången och Flyinge (som för övrigt är samma utbildning på två olika orter). Utan att vara helt säker, så borde Jordbruksverket på något sätt kunna sorteras in under J-departementet, eller?
Vad det gäller längden på dessa, så är de faktist 2,5 år om man räknar praktikdelarna.

Du avslutar med att det finns många hovisar med massor av kunskap och yrkesskicklighet som INTE fyller kraven för att bli av Jordbruksverket godkända hovslagare. Jag håller helt med dig om att det finns mkt kompetens men förstår inte varför dom inte skulle kunna uppfylla kraven för att bli av Jordbruksverket godkända hovslagare. Mig veterligt så behöver man bara skicka in dom handlingarna man har med ansökan, därefter så får man kanske ett svar tillbaka med vilka handlingar man ska kompletera med.

Kan du lite mera ingående beskriva orsaken till varför så många hovisar med massor av kunskap och yrkesskicklighet inte kan uppfylla Jordbruksverkets krav??

Nja, vad jag menade är att de inte uppfyller de formella kraven som ställs, i huvudsak utbildning plus fortbildning (t.ex. Skara + blocken). De behöver för den sakens skulle inte vara "klåpare". De flesta borde dock inte ha några problem att få till ett godkännande innan 2014 då övergångsperioden är slut...

Vi har nog hyfsat samma syn detta Coari, bara lite oklart formulerat från mig skulle jag tro...

Jag kan säga att det är ganska vanligt, tyvärr. Stöter mycket oftare på det i mitt yrke än i andra sammanhang.

Men de kunderna blir inte långvariga!

/Migo

Jag kan säga att det är ganska vanligt, tyvärr. Stöter mycket oftare på det i mitt yrke än i andra sammanhang.
/Migo

Är det så är det ju tragiskt. Frågan är väl i så fall varför?

Är det så är det ju tragiskt. Frågan är väl i så fall varför?

Ja visst är det tragiskt att det är så. Den enda förklaringen jag har är väl den arbetsställningen vi oftas står i man som kvinna.

Listan kan inte var komplett, då skulle Norr och Västerbotten inte ha några godkända.
Men kanske om man jämför med hovslagarföreningens lista
http://www.hovslagarforeningen.nu/Default.asp?path=24178&pageid=35250

Listan är komplett! Tänk på att det är skillnad på en av JORDBRUKSVERKET godkänd hovslagare och UTBILDAD hovslagare! Alla medlemmar i SHF som vill vara med i den matrikeln finns där. Alla som är godkända vilket inte är så många finns i den listan! I ärlighetens namn tror jag att jag är den "nordligaste" godkända hovslagaren och jag bor utanför Östesund!
Inom en inte så lång stund kommer det att KRÄVAS en GODKÄND hovslagare! Oavsett hur utbildad du är.

Jag har fått hästen felskodd av en av de som finns med på godkända listan...

Jag har fått hästen felskodd av en av de som finns med på godkända listan...

Hur vet du det? Anser du det eller anser en godkänd hovslagare det? Eller hur menar du?

Just som en liten OT, min hovslagare (kvinnlig) far alltid med sig ett dussin egg nar hon har varit har.. For att jag tycker hon ar vard det, hon har aldrig foreslagit naturabetalning lol... Och samma med andra som kommer, vill de ha far de.. hjalper mig att bli av med aggen... Hon ar tacksam, hade jag bakat bullar (vilket jag inte gor ofta) skulle hon fa en bullpase...jag tror det kallas dela med sig av sig sjalv...

Vi bjuder alltid på fika :) Och om det är tid för det så blir det mat oxå :)

Vi har inte haft någon "Godkänd" hovslagare, typ någonsin.. Det finns typ 1 (!) i hela länet eller så. Tidigare har min morbror skott. Han har gått skola, så är väl utbildad så sett. Men har inte full koll på systemet. Han vi har nu är självlärd, och det funkar för oss. Hästarna har jättefina hovar och skorna sitter! :D Han har travare, och skor således sina egna så, men när vi bad honom att vi vill ha hög trakt så var det inga problem. Av det jag hört från andra så har en det tendens att "bara jag har rätt", men vet inte riktigt.

Det viktiga är väl att man kan lite på den som ska putsa pållens fossingar. :p

Eftersom det är mitt ansvar som hästägare att min hästs hovar blir korrekt o för individen fungerade verkad och skodd så är det jag som anser detta och därför får denne inte sko hästen mer.

Började med flertalet tappskor sen sömtryck vid upprepade tillfällen, utsidor som flöt iväg och insidor som blev trånga, stapplighet.. och JA jag skäms oerhört att jag lät denne sko hästen så många gånger som det till slut blev... men med meriter, utbildningar, klinikjobb, referenser etc. så tvivlade jag tyvärr på min magkänsla.

Nuvarande - också utbildad men längesen, massor av erfarenhet både från trav, galopp o ridhäst har inte sömtryckt, inga tappskor o sakta men säkert jobbat tillbaka en normal hovform. Säger inte att nr ett är en dålig hovslagare, men att han inte kunde sko denna individ är helt uppenbart.

Listan är komplett! Tänk på att det är skillnad på en av JORDBRUKSVERKET godkänd hovslagare och UTBILDAD hovslagare! Alla medlemmar i SHF som vill vara med i den matrikeln finns där. Alla som är godkända vilket inte är så många finns i den listan! I ärlighetens namn tror jag att jag är den "nordligaste" godkända hovslagaren och jag bor utanför Östesund!
Inom en inte så lång stund kommer det att KRÄVAS en GODKÄND hovslagare! Oavsett hur utbildad du är.

Vad är en av Jordbruksverket godkänd då? Enbart de som har Mästarbrev?
Har då haft mina hästar skodda under många år av en med UG (enligt SHFs hemsida) tills han fick annat jobb och slutade sko på heltid.

Om du nu är den som bor längst norrut, hur har de styrande tänkt sig fortsättningen? Kapa Sverige ovanför Östersund och säga att allt är löst....?

Liknande trådar

Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 204
Senast: Emelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar