När hovslagaren gör ett dåligt jobb, vad har vi för rättigheter som hästägare?

Sv: När hovslagaren gör ett dåligt jobb, vad har vi för rättigheter som hästägare?

Kl

Som sagt, det fattades en hel drös på denna lista för jag gissar att tex de som håller i hovslagarutbildning borde vara kvalificerade att vara med.

Sv: När hovslagaren gör ett dåligt jobb, vad har vi för rättigheter som hästägare?

Kl

Som sagt, det fattades en hel drös på denna lista för jag gissar att tex de som håller i hovslagarutbildning borde vara kvalificerade att vara med.

Tror det beror på att många hovisar inte har skickat in sina papper till Jordbruksverket ännu. De har ju på sig fram till 2014 :angel:.

tyvärr så finns det en till i mina trakter som försökt bli hovslagare länge. man blir ju inte förvånad när den säger att det inte är nått fel på hästen med strålröta och han klippte bara hovarna. inget annat . bara klippte och krafsa lite med hovkratsen vid strålen. raspa? vad betyder det?
kan egentligen inget om hovslagning, men jag har vart med vi varje skoning av min häst och vart med vid andras, så lite höm har man ju fått

Nu har jag inte det problemet just nu men... vad gör man om en hovslagare som Inte har företag, men påstår sig ha det och inte är med i hovslagarföreningen (har blivit kickad från en norrländsk hovslagarutbildning) skadar ens häst för livet? Kan man kräva veterinärkostnader? Kan man kräva hästens värde?

Vad kan man kräva, mer än pengarna tillbaka för en felaktigt utförd skoning.

För att veta om hovisen är utbildad så ber man att få se det utbildningsintyg som man får efter examen. Kan hovisen uppvisa ett intyg på Gesällbrevet så räcker det som utbildningsbevis. Kan hovis visa upp ett medlemsbevis (för innehavande år) från Svenska hovslagarföreningen så vet man att hovis både har utbildning samt genom föreningen en kollektiv ansvars försäkring.

När det gäller själva företagsbiten så får man från Skatteverket varje innehavande år ett intyg på att man innehar F-Skatt. Skattemyndigheten rekomenderar oxå varje enskild näringsidkare att på sina fakturor/ kontantfakturor skriva att "företaget innehar f-skattsedel" av den anledningen att då slipper kunden fråga eller be om att få se den enskildes f-skattebevis.

Saknas på ett kvitto/faktura: namn,adress,org:nummer,innehavande av f-skatt eller verifikationsnummer så riskerar den som köpt denna tjänst att i ett senare läge till staten personligen betala utförarens skatter/moms.

När det gäller den nya lagstiftningen (Godkänd hovslagare utfärdad av Jordbruksverket) så förefaller det som att den nu finns utlagd på deras hemsida med återkommande uppdateringar. Dom hovslagare som finns med på deras lista bedriver sin verksamhet på ett annorlunda sätt än dom som inte finns med på listan.
Skillnaden är att en Godkänd hovslagare bedriver sin verksamhet under eget ansvar, har tystnadsplikt, ska journalföra samtliga utförda arbeten, får utföra sjukbeslag,sko akuta eller kroniskt skadade individer,utföra operativa ingrepp mm.

Den övergångsregel som gäller fram till årsskiftet 2014 innebär att en icke godkänd hovslagare under dirket överseende med veterinär får utföra samma åtgärder eftersom ansvarsbiten då lighger på den veterinär som i direkt anslutning till hovisens utförda arbete innehar det fulla ansvaret.
Efter årsskiftet 2014 så få ingen hovslagare som inte senast det årsskiftet är av Jordbruksverket godkänd hovslagare utföra hovård på annat än friska hästar. Bryter man mot denna regel så riskerar man åtalsprövning med böter eller fängelse vid fällande dom.

Så som det är för dagen så skos alla hästar på hästägarens ansvar av hovslagare som inte vid tjänstens ingående är av Jordbruksverket godkända hovslagare, hästägaren har även det fulla ansvaret för ev kommande skattekrav om inte det på kvittot/fakturan framkommer att utföraren innehar f-skatt.

Jag ser inga problem med att redovisa mina uppgifter om kunden så önska ta del av dom,, jag har dom alltid med mig i fall att.

Det problem som jag ser som boven i dramat är att många kunder ser till priset först och ofta skiter i både kvitto och behörighet, när det därefter har gått snett så brukar det bli ett herrans liv och funderingar på vem/var man kan få ersättning i från.

Tänk på att hovvården är viktig och det blir vanligare och vanligare att försäkringsbolagen börjar vägra ersättning för utdömning som beror på hovvården där inte kvitton på intervaller/åtgärder och om det inte utförts av en utbildad hovslagare.

När det gäller själva

Kl

För att bli av "Jordbruksverket Godkänd Hovslagare" krävs det att man har en godkänd examen från en av Jordbruksverket godkänd grundutbildning alternativt att man genomfört ett godkänt gesällprov.

Utöver detta krävs det dessutom att den hovslagare som ansöker om ett godkännande hos jordbruksverket har genomgått en fortbildning och därigenom fördjupat sina kunskaper ytterligare.

Det räcker alltså inte med en godkänd grundutbildning för att få komma med på listan över av Jordbruksverket Godkända Hovslagare.

Ansvarsförsäkringen har inte ett dugg med detta att göra utan är helt upp till den enskilde företagaren huruvida denne vill ha detta skydd eller inte.

För att bli av "Jordbruksverket Godkänd Hovslagare" krävs det att man har en godkänd examen från en av Jordbruksverket godkänd grundutbildning alternativt att man genomfört ett godkänt gesällprov.

Utöver detta krävs det dessutom att den hovslagare som ansöker om ett godkännande hos jordbruksverket har genomgått en fortbildning och därigenom fördjupat sina kunskaper ytterligare.

Det räcker alltså inte med en godkänd grundutbildning för att få komma med på listan över av Jordbruksverket Godkända Hovslagare.

Ansvarsförsäkringen har inte ett dugg med detta att göra utan är helt upp till den enskilde företagaren huruvida denne vill ha detta skydd eller inte.

Helt riktigt...dessutom råder det viss förvirring av vad som ska gälla i fortsättningen. Den utbildning Jordbruksverket är huvudman för producerar i nuläget INTE godkända hovslagare. Det finns förslag på tillägg som skulle lösa det problemet, men inget är fastlagt ännu(?).
I nuläget har utbildningarna som krävs för godkännande olika huvudmän (skola=jordbruksverket, blocken=SHF) vilket kan tyckas lite förvirrande. Förhoppningsvis kommer det bli klarare ju närmare 2014 vi kommer...

För att ytterliggare spä på förvirringen kan tilläggas att det finns många hovisar med massor av kunskap och yrkesskicklighet som INTE fyller kraven för att bli av Jordbruksverket godkända hovslagare. Det bästa sättet att kolla en hovis är i mina ögon referenser, helst mer än två...

Hur ska de fåtal godkända hinna med alla hästarna i Sveriges långa land? Vilka kommer att bli lidande?

Hur ska de fåtal godkända hinna med alla hästarna i Sveriges långa land? Vilka kommer att bli lidande?

Det är ju inte så att du INTE får sko/verka hästar om du inte är godkänd av Jordbruksverket. Man kan glatt jobba vidare som vanligt, med restriktionen att man inte får arbeta med sederade djur, ej heller utföra behandlingar som räknas som vård, dvs sjukbeslag, fångverkning eller liknande. Jag tror formuleringen är "ej utföra behandling som innebär mer än ringa lidande/smärta för djuret".

Problemet kommer att komma längre fram när försäkringsbolagen inser att de kan komma undan ersättningar genom att kräva att all behandling ska vara gjord av godkänd hovis...finns det då inte tillräckligt många att tillgå i en del av landet kan det bli tufft...

Problemet kommer att komma längre fram när försäkringsbolagen inser att de kan komma undan ersättningar genom att kräva att all behandling ska vara gjord av godkänd hovis...finns det då inte tillräckligt många att tillgå i en del av landet kan det bli tufft...
Jag välkomnar att försäkringsbolagen ställer högre krav på vilka som skor hästarna!Det är väl på tiden!!
Vi som sköter våra hästar noggrannt skall inte behöva betala onödigt höga premier pga att andra är oseriösa i sin skötsel av hästarna!!!
Alltför många hästar skos illa pga att hästägarens snålhet bedrar visheten.
Varför skall jag genom höga försäkringspremier "sponsra" Snåla Lisa som anlitar den billigaste outbildade sk hovisen som gör hennes häst halt?

Ökar statusen på hovslagaryrket kommer fler orka utbilda sig ordentligt .
Så länge hästägare anlitar klåpare och glatt betalar svart och för dåligt utfört arbete så kommer dessa klåpare fortsätta göra hästar illa.
Visst är det brist på hovslagare på vissa ställen ,men absolut inte omöjligt om man vill att få tag i en seriös hovis.
Ibland har vissa hästägare inte försökt så speciellt mkt att hitta den bästa hovisen till sin häst,ofta pga okunskap men ofta pga snålhet och slöhet(.billig hovslagare är i deras ögon det bästa för stunden,sen när det gått åt helvete skall de seriösa försöka fixa den stackars hästen ..)

Kolla upp vem som skor er häst FÖRE den skos! Trådskaparens äckliga sk hovslagare är ju som tagen ur en psykopatfilm:crazy:

Håller helt med dig, Lilla Skutt. Men det till trots; det kommer att bli brist på godkända hovisar under en period, det är jag ganska säker på...speciellt när försäkringsbolagen skärper sina krav. Idag finns det län där det inte finns en enda godkänd...

Helt riktigt...dessutom råder det viss förvirring av vad som ska gälla i fortsättningen. Den utbildning Jordbruksverket är huvudman för producerar i nuläget INTE godkända hovslagare. Det finns förslag på tillägg som skulle lösa det problemet, men inget är fastlagt ännu(?).
I nuläget har utbildningarna som krävs för godkännande olika huvudmän (skola=jordbruksverket, blocken=SHF) vilket kan tyckas lite förvirrande. Förhoppningsvis kommer det bli klarare ju närmare 2014 vi kommer...

För att ytterliggare spä på förvirringen kan tilläggas att det finns många hovisar med massor av kunskap och yrkesskicklighet som INTE fyller kraven för att bli av Jordbruksverket godkända hovslagare. Det bästa sättet att kolla en hovis är i mina ögon referenser, helst mer än två...

Du gör mig förvirrad nu och förmodligen även en å annan oxå.

Min uppfattning är att Jordbruksverket inte och har heller aldrig bedrivit ngn hovslagarutbildning. Däremot höjt ribban på dom utbildningar som för dagen bedrivs,BYS,Wången,Hantverksrådet och främst Flyinge som tycker att ett års utbildning är mer än nog.

Du har däremot rätt i att en av Skaras förra chefer efter anställning på Jordbruksverket började sätta bollen i rullning och är högst delaktig i den lagstiftning som från årsskiftet trädde i kraft. Som jag fått bekräftat från vedebörande så är denne persons anställning numer på en helt annan statlig instans.

Som jag har förstått det genom historiken så va det länge sedan SHF stred för att alla utbildningar skulle hålla den klassen att examen även innebar avläggande av godkänt Gesällbrev. Dom som drev utbildningarna (inkl dåtiden Skara) svarade då glatt med att "detta är omöjligt eftersom utbildningarna inte kan uppnå dom grundkraven" Så lilla SHF fick smisk på fingrarna och skulle rätta in sig i ledet.

Du avslutar med att det finns många hovisar med massor av kunskap och yrkesskicklighet som INTE fyller kraven för att bli av Jordbruksverket godkända hovslagare. Jag håller helt med dig om att det finns mkt kompetens men förstår inte varför dom inte skulle kunna uppfylla kraven för att bli av Jordbruksverket godkända hovslagare. Mig veterligt så behöver man bara skicka in dom handlingarna man har med ansökan, därefter så får man kanske ett svar tillbaka med vilka handlingar man ska kompletera med.

Kan du lite mera ingående beskriva orsaken till varför så många hovisar med massor av kunskap och yrkesskicklighet inte kan uppfylla Jordbruksverkets krav??

Kolla upp vem som skor er häst FÖRE den skos! Trådskaparens äckliga sk hovslagare är ju som tagen ur en psykopatfilm:crazy:

Jag håller med dig men tyvärr finns det alltid två sidor på ett mynt. Det finns hästägare som erbjuder betalning i natura och är som tagna ur en psykopatfilm. Har kanske inte i denna tråd att göra främst men bör poängteras. En seriös hovis brukar dock som du skriver kolla upp detta före tack vare ett bra sammarbete inom kåren. Innan man åtar sig en ny kund så kollar man upp vederbörande FÖRE bokning,, det löser väldigt problem. Kanske dock inte för vissa hästägare.

In natura? Då skulle jag ju aldrig få hästen skodd :o

Det finns hästägare som erbjuder betalning i natura

Men, ärligt, hur många kunder har du stött på som erbjudit betalning i natura? Måste vara jobbigt att värja sig från alla oanständiga förslag...;)

Hihi!
Det oanständiga förslaget har jag inte fått än. :D
Men å andra sidan är jag ju fruntimmer.. :angel:

Corai, jag filosoferar på en grej, jag och en klasskompis, har inte fått någon diplom eller liknande alls, (inte när jag pratade med honom sist iaf)
hur ska vi kunna bevisa att vi gått en utbildning?:confused:
Jag vill gärna ta gesällbrevet senare, men måste innan dess öva på smidet..
så många slantar måste fram så jag kan skaffa mig en egen smedja och pula i om kvällarna.

Och vill tillägga att innan utbildningen på flyinge gick jag länge som lärling..
så jag har ju inte enbart fått det året..

Och i dag, har jag fått stort beröm från många av mina kunder (har ju inte så många än:o)som är mycket nöjda, och flera har faktiskt sagt att jag har gjort ett jävligt :o bra arbete, bättre och snyggare än flera tidigare som varit där..
DET, värmer i själen.:laugh:

Men, ärligt, hur många kunder har du stött på som erbjudit betalning i natura? Måste vara jobbigt att värja sig från alla oanständiga förslag...;)

Nej,, jag skor ju åt korvar. (framtida korvar.)

Glöm inte bort att dagens hästsverige innehar både manliga hästägare och kvinnliga hovisar.

Det jag ville poängtera va att ett mynt har två sidor och båda sidorna bör man ha kunskapen om innan man endast ser sig blind på sidan med "gubben"

Sextrakaserier mot kvinnliga kollegor tillhör faktiskt oxå baksidan av detta yrke. Vilken yrkesutövare med sunt förnuft skulle kunna tänka sig att i ett senare läge hamna i en situation med en hästägare på halsen??

Tråden handlar ursprungligen om två saker,, brist på att före ingående tjänst kolla upp yrkesutövaren och i andra hand att man insett sin bristande tidigare förmåga genom att vända på ansvarsfrågan.

Corai, jag filosoferar på en grej, jag och en klasskompis, har inte fått någon diplom eller liknande alls, (inte när jag pratade med honom sist iaf)
hur ska vi kunna bevisa att vi gått en utbildning?:confused:
Jag vill gärna ta gesällbrevet senare, men måste innan dess öva på smidet..
så många slantar måste fram så jag kan skaffa mig en egen smedja och pula i om kvällarna.

Och vill tillägga att innan utbildningen på flyinge gick jag länge som lärling..
så jag har ju inte enbart fått det året..

Och i dag, har jag fått stort beröm från många av mina kunder (har ju inte så många än:o)som är mycket nöjda, och flera har faktiskt sagt att jag har gjort ett jävligt :o bra arbete, bättre och snyggare än flera tidigare som varit där..
DET, värmer i själen.:laugh:

Alla utbildningar brukar leda till att man får ett slutbetyg och intyg i dom fallen man genomgått utbildningen och klarat av slutproven.

Välkommen i klubben,, du är inte ensam om att det kostar mkt pengar (eget kapital) att förkovra sig i yrket. Har du ingen egen smedja så kanske du som jag få låna en smedja av en kollege för en skälig ersättning???

När man går som lärling så bör man tänka på en sak,, läraren ska vara utbildad för att man som lärling senare ska kunna tillgodogöra sig dom timmar man gått med som lärling när man ansöker till en utbildning. Lättast är att du kollar med SHF:s kansli om din lärare är berättigad till att ha lärling, för om inte så kan du inte tillgodoräkna dig en enda timme av den dyrbara tid du lagt ner.

Vi har "här" en person som har (hade) en lärling,, ljuger som en häst travar både till lärling och kunder om utbildning mm... Jag frågade lärlingen om fortsatt förkovring i yrket och svaret blev att om en månad kan jag söka in till en utbildning eftersom jag gått lärling under snart ett års tid. Jag rådde personen att ringa upp kansliet för att få svar på hur många av dessa lärlings timmar som kunde tillgodoräknas vid ansökan. 0 blev svaret och jag vet inte mer än att läraren fick en kurs av eleven i ämnet varmskoning.

Återigen,,, kolla upp vedebörande FÖRE!!!

Glöm inte bort att dagens hästsverige innehar både manliga hästägare och kvinnliga hovisar.

Nej då, det är det ingen fara att jag gör...

Sextrakaserier mot kvinnliga kollegor tillhör faktiskt oxå baksidan av detta yrke.

Sextrakasserier mot kvinnor förekommer säkert, men den risken finns ju i alla yrken. Men det är väl inte vanligare i hovslagaryrket än i andra yrken? I så fall, varför?

Alla utbildningar brukar leda till att man får ett slutbetyg och intyg i dom fallen man genomgått utbildningen och klarat av slutproven.

Välkommen i klubben,, du är inte ensam om att det kostar mkt pengar (eget kapital) att förkovra sig i yrket. Har du ingen egen smedja så kanske du som jag få låna en smedja av en kollege för en skälig ersättning???

När man går som lärling så bör man tänka på en sak,, läraren ska vara utbildad för att man som lärling senare ska kunna tillgodogöra sig dom timmar man gått med som lärling när man ansöker till en utbildning. Lättast är att du kollar med SHF:s kansli om din lärare är berättigad till att ha lärling, för om inte så kan du inte tillgodoräkna dig en enda timme av den dyrbara tid du lagt ner.

Vi har "här" en person som har (hade) en lärling,, ljuger som en häst travar både till lärling och kunder om utbildning mm... Jag frågade lärlingen om fortsatt förkovring i yrket och svaret blev att om en månad kan jag söka in till en utbildning eftersom jag gått lärling under snart ett års tid. Jag rådde personen att ringa upp kansliet för att få svar på hur många av dessa lärlings timmar som kunde tillgodoräknas vid ansökan. 0 blev svaret och jag vet inte mer än att läraren fick en kurs av eleven i ämnet varmskoning.

Återigen,,, kolla upp vedebörande FÖRE!!!

HUmm, men jag har ju redan gått utbildningen, och för att få gå den, måste man ha utfört praktik hos godkänd hovslagare. ;) eller?:confused:

Vi har inte fått någon info alls efter skolan, inte heller de han pratat med som gick i klassen innan oss. Märkligt.

Kollade in godkända i Halland. Innebär om listan stämmer att de tre som finns att tillgå via djursjukhuset i Slöinge inte är godkända :confused::confused:

Liknande trådar

Dressyr Nu har vi ju avhandlat var godkänt gränsen går och vart den faktiskt går (missförstå mig rätt ;)), det behöver vi inte fortsätta med i o...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
13 204
Senast: Emelei
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar