Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Kl
Som sagt, det fattades en hel drös på denna lista för jag gissar att tex de som håller i hovslagarutbildning borde vara kvalificerade att vara med.
Nu har jag inte det problemet just nu men... vad gör man om en hovslagare som Inte har företag, men påstår sig ha det och inte är med i hovslagarföreningen (har blivit kickad från en norrländsk hovslagarutbildning) skadar ens häst för livet? Kan man kräva veterinärkostnader? Kan man kräva hästens värde?
Vad kan man kräva, mer än pengarna tillbaka för en felaktigt utförd skoning.
Kl
Som sagt, det fattades en hel drös på denna lista för jag gissar att tex de som håller i hovslagarutbildning borde vara kvalificerade att vara med.
För att bli av "Jordbruksverket Godkänd Hovslagare" krävs det att man har en godkänd examen från en av Jordbruksverket godkänd grundutbildning alternativt att man genomfört ett godkänt gesällprov.
Utöver detta krävs det dessutom att den hovslagare som ansöker om ett godkännande hos jordbruksverket har genomgått en fortbildning och därigenom fördjupat sina kunskaper ytterligare.
Det räcker alltså inte med en godkänd grundutbildning för att få komma med på listan över av Jordbruksverket Godkända Hovslagare.
Ansvarsförsäkringen har inte ett dugg med detta att göra utan är helt upp till den enskilde företagaren huruvida denne vill ha detta skydd eller inte.
Hur ska de fåtal godkända hinna med alla hästarna i Sveriges långa land? Vilka kommer att bli lidande?
Jag välkomnar att försäkringsbolagen ställer högre krav på vilka som skor hästarna!Det är väl på tiden!!Problemet kommer att komma längre fram när försäkringsbolagen inser att de kan komma undan ersättningar genom att kräva att all behandling ska vara gjord av godkänd hovis...finns det då inte tillräckligt många att tillgå i en del av landet kan det bli tufft...
Helt riktigt...dessutom råder det viss förvirring av vad som ska gälla i fortsättningen. Den utbildning Jordbruksverket är huvudman för producerar i nuläget INTE godkända hovslagare. Det finns förslag på tillägg som skulle lösa det problemet, men inget är fastlagt ännu(?).
I nuläget har utbildningarna som krävs för godkännande olika huvudmän (skola=jordbruksverket, blocken=SHF) vilket kan tyckas lite förvirrande. Förhoppningsvis kommer det bli klarare ju närmare 2014 vi kommer...
För att ytterliggare spä på förvirringen kan tilläggas att det finns många hovisar med massor av kunskap och yrkesskicklighet som INTE fyller kraven för att bli av Jordbruksverket godkända hovslagare. Det bästa sättet att kolla en hovis är i mina ögon referenser, helst mer än två...
Kolla upp vem som skor er häst FÖRE den skos! Trådskaparens äckliga sk hovslagare är ju som tagen ur en psykopatfilm
Det finns hästägare som erbjuder betalning i natura
Men, ärligt, hur många kunder har du stött på som erbjudit betalning i natura? Måste vara jobbigt att värja sig från alla oanständiga förslag...
Corai, jag filosoferar på en grej, jag och en klasskompis, har inte fått någon diplom eller liknande alls, (inte när jag pratade med honom sist iaf)
hur ska vi kunna bevisa att vi gått en utbildning?
Jag vill gärna ta gesällbrevet senare, men måste innan dess öva på smidet..
så många slantar måste fram så jag kan skaffa mig en egen smedja och pula i om kvällarna.
Och vill tillägga att innan utbildningen på flyinge gick jag länge som lärling..
så jag har ju inte enbart fått det året..
Och i dag, har jag fått stort beröm från många av mina kunder (har ju inte så många än)som är mycket nöjda, och flera har faktiskt sagt att jag har gjort ett jävligt bra arbete, bättre och snyggare än flera tidigare som varit där..
DET, värmer i själen.
Glöm inte bort att dagens hästsverige innehar både manliga hästägare och kvinnliga hovisar.
Sextrakaserier mot kvinnliga kollegor tillhör faktiskt oxå baksidan av detta yrke.
Alla utbildningar brukar leda till att man får ett slutbetyg och intyg i dom fallen man genomgått utbildningen och klarat av slutproven.
Välkommen i klubben,, du är inte ensam om att det kostar mkt pengar (eget kapital) att förkovra sig i yrket. Har du ingen egen smedja så kanske du som jag få låna en smedja av en kollege för en skälig ersättning???
När man går som lärling så bör man tänka på en sak,, läraren ska vara utbildad för att man som lärling senare ska kunna tillgodogöra sig dom timmar man gått med som lärling när man ansöker till en utbildning. Lättast är att du kollar med SHF:s kansli om din lärare är berättigad till att ha lärling, för om inte så kan du inte tillgodoräkna dig en enda timme av den dyrbara tid du lagt ner.
Vi har "här" en person som har (hade) en lärling,, ljuger som en häst travar både till lärling och kunder om utbildning mm... Jag frågade lärlingen om fortsatt förkovring i yrket och svaret blev att om en månad kan jag söka in till en utbildning eftersom jag gått lärling under snart ett års tid. Jag rådde personen att ringa upp kansliet för att få svar på hur många av dessa lärlings timmar som kunde tillgodoräknas vid ansökan. 0 blev svaret och jag vet inte mer än att läraren fick en kurs av eleven i ämnet varmskoning.
Återigen,,, kolla upp vedebörande FÖRE!!!