Rostråden 2009!

Hazel

Trådstartare
Ja, jag vet att det är tidigt men jag läääängtar ju så!

I denna tråd kan alla lägga upp bilder på sina rosor samt giva och mottaga tips! några kompisar till rosor kan få slinka med men försök hålla tråden "ren"

Själv har jag inte beställt några nya rosor i år :eek: mest för att det är ganska fullt och om jag beställer kommer det bli totalt omöjligt att köpa nåt när jag väl börjar plöja igenom alla plantskolor :angel:

Tips till alla, Flora Linnea i Helsingborg. Helt underbar rosaffär

Några av mina

Nostalgie (favorit)

Queen of Sweden (favorit)

Angel face (favorit)

Barkarule

Sv: Rostråden 2009!

Barkarule var löjligt snygg!
Undra om jag kan rymma två rosenbuskar i kruka på balkongen? :D
Nåja, kanske inte...

Jag har precis varit ute på balkongen och grävt fram rosen min under säckväv och bark. Och den har överlevt! Ja, den verkar ha haft det lite för bra till och med, levande blad kvar i toppen på ett par grenar. Du som har koll Hazel, kan det betyda att det blir tufft i sommar för den då? Utan en tillräckligt hård övervintring alltså? Det är ju en Morden Centennial som ska tåla rejält kalla zoner.

(OT: Vildkaprifolen har också överlevt till min extremt stora förvåning och redan börjat spräcka ett par knoppar, borde nog hivat säckväven redan för ett par veckor sen för att hejda den lite i utvecklingen.)

Oj va sen jag upptäckte denna tråden igen :p

Jag tror inte det är någon fara med din ros. Eftersom den ändå stått ute har den nog fått den kylan den behöver. Jag vet inte hur mycket den ska klippas? men oftast får man ta bort sådana grenar som behållit blad för dom blir så väldigt fula. Mina rosor har verkligen börjat sätta fart nu! har inte sett en enda död planta! *peppar peppar*

Jag vill börja plantera rosor, men hur gör man och hur ska dom ha det? Kan man ha ros i låga på balkong+

Jag köpte två rosor förra året, nu tittar jag lite på de stackars skeletten där ute och funderar på om jag skall klippa av dem. Har helt bruna fingrar, så om någon vill förklara hur jag skall bete mig blir jag glad :o

Planterade dem snällt enligt instruktionen, med rosjord och allt, men jag kommer ju inte ihåg vilken sort det var! Skall de klippas ner? När? Hur mycket?

rosor ska klippas när björken fått musöron! så du får vänta lite till :D är det rabattrosor kan du vara ganska stygg vid dom när du klipper, dom kommer snällt underifrån. 1/3 tror jag man säger men jag brukar klippa mer utifrån hur plantan verkar komma. Jag brukar klippa mina och sedan ge dom gödning samtidigt

japp! det kan man :love: dock får man räkna med att dom växer ur balkonglådan, man får köpa "minirosor" i affärn. Såhär såg min låda ut :love:

Dessa rosor köptes så små det bara går, men såfort dom får lite plats växer dom som attan. Jag planterade sedan ut dessa småplantor och av fem st totalt har jag tre kvar :)

Såhär fint blommade dom förra året :laugh: (dom röda små)

Åh vad VACKERT :love:
Jag vill också bli duktig i trädgården, min lilla plätt skulle kunna bli så fin!
Inga mer ursäkter :D

Det är inte så svårt. Man får välja rätt växter bara, vilket kräver lite infosökande men så kan resultatet bli såhär :love: Men i år kommer den se helt annorlunda ut :rofl: rosorna är den stora delen i rabatten men jag gillar färg

Åh, ni pratar om rosenknoppar och här är det 15 minus och snöar.. Suckelisuck!

Men i år blir det jakt på rosor som gillar fjällväder! Ska försöka få tag i lämpliga rosor och hitta sköna ställen åt dom där de kan överleva!
De är ju sååå vackra!!

Måste bara smita in och fråga när man kan plantera ut rosorna i rabatten?

det beror lite på vad det är man planterar ut. Barrotade rosor är oftast sköldtåliga och kan planteras ut tidigt. Krukade rosor tål det antagligen också men dom är ju sällan så nakna som barrotade och blad tar oftast stryk om det kommer en sköldknäpp. Men har tjälen gått ur marken och det inte varit minusgrader på någon vecka så brukar det vara lugnt. Är det däremot en inneros får man nog vänta ett bra tag då dom behöver vänta och få vänja sig lite

kl
Såg den här fantastiska rosen i Italien förra våren. Nån som vet vad det är?

P5161102.jpg

tänkte först på piccadilly men den blir inte helröd på det viset. Om det inte är en vanlig ros så är det svårt att gissa, det finns så vansinningt många sorter :crazy:

Verkligen en jättevacker ros :love:

Kör några rosor till nu när vi faktiskt börjar närma oss rostiden :love:

Rhapsody in Blue (luktar gammeldags)

Silver Jubilee, inte ens bilden kan beskriva hur vacker denna rosen är

Tour de Malakoff, denna rosen är nästan löjligt snygg. Har dock ett par nackdelar, den är engångsblommande och lite känslig för mjöldagg. Luktar godisaffär :love:

Härlig tråd, mina favoritblommor är just rosor, fast jag kan inte så mycket om dom.. finns det inte ens ros sort som är svart?

Det finns flera roser som kallas svart eller beskrivs som svarta men ingen är det, och jag tycker ingen kommer särskillt nära heller. Barkarulen ser nästan svart ut som knopp och blommorna varierar i mörklek beroende på vädret. Men som du ser är blomman knappast värd att kalla svart

då jag gick min korta floristkurs, fanns det en ros som nästan var svart md lite rött i. som kallades black beauty tror jag. har jag drömt det eller finns den?

måste bara få skryta lite :angel:

26856815.jpg

rosen jag fick av min pappa, som typ bestämde sig för att dö på en gång. men det ville inte jag så jag klippte der den och nu är den ganska stor :D

tips och förslag på hur jag ska göra för att verkligen försäkra mig om att den kommer överleva?

jag har tänkt att plantera den i en stor utekruka. och ställa ut den nu i sommar. och på vintern kanske ställa den i trapphuset (där det är varmt)

eller så får den stå i garaget (kallgarage) under vintern..

någon speciell jord man ska köpa?

jag som kan noll om rosor, men håller på att lära mig ^^

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka