Röstkommandon

Sv: Röstkommandon

"Varsågod" = nu får du lov att äta (men inte förr) (behövs till matvrak)

Min kuse får inte äta förrän han tackat för sig! :p ("vacker tass")
Ska man räkna sånt här kan man ju räkna klickerordet också, "gotta" ("godis" känns för lätt att missbruka) som ju betyder "rätt!".

Glömde denna:

"I mitten" som jag använder när jag kör, för att de ska gå i mitten av vägen.

Ojoj, beror lite på häst, med "min" förra häst pratade jag mkt isländska, han var islandsfödd så jag inbillade mig att han fattade då :p

Men min häst kan det låta ungefär såhär:

Nedsaktning: Wooohw... eller Roooolig (norska för lugn ^^)
Halt: Wohw (kort) eller stanna. Om han inte vill stå still så brukar jag säga "stå stilla"
Framåtdrivande om han är seg: Fram (bestämt)
Framåtdrivande: Smackningar
Trav: Traaavaa
Galopp: JA! (kort och energiskt, då fattar han precis vad jag vill ;))
Pass/passläggning: Upprepande "puss-smackningar"'

Om jag vill att han skall stå still ex i stallgången brukar jag säga "stanna" tyvärr brukar han följa efter mig ändå :o
Beröm: Braa! Duktig pojke/kille! Fiiin kille! Mattes pojke ect [v]
Om jag muttrar/säger till så är det mer: Nej!, lägg av, skärpning, Draumur-drummel, passegris :o

Säger även då och då "Tänk dig för Draumur" om jag ser att han börjar fundera på hyss, detta tycker min stallkompis är väldigt lustigt :p :p

Och ja, jag pratar väldigt mkt med min häst märker jag :o
om vi är ute själva så kan det tom hända att jag småsjunger för honom, helst "Min lilla ponny-sången" :rofl:

Nu har jag skämt ut mig tillräckligt iaf! =)

jag ar tvasprakig med min hast .d.v.s jag talar bade spanska och svenska med henne!:rofl:

jag har nog lite lika som alla andra tror jag...

växla upp en gångart (stilla-skritt/skritt-trav/trav-galopp) - smackning eller liknande ljud med munnen om det behövs.

Växla ner en gångart (galopp-trav/trav-skritt/skritt-stilla) - how, kort och ganska hårt betonat. eller ptroo när hon är spänd och inte lyssnar 100%/busar i skogen

lugna tempot (oavsett gångart) - hooow, långt och mjukt

flytta på gången eller i situation på marken - flytta

lyfta hoven - foten

vid antydan till bus/utmaning eller annan "jag vet att jag inte får men kollar om det går idag) - passa dig

använder även vanliga saker som "stanna" "vänta" "sluta" "öka"

när hon t.ex. slår med framhovarna på gången - sluta nu -på bred dialekt

har även olika sätt att säga hennes namn. "lejdi" uttalas det i alla situationer utom när jag är riktigt förbannad på henne då uttalas det "lajdy" mörkröst och hårt y på slutet. då slutar hon direkt med vad hon nu håller på med. Som ni nog räknat ut så heter hon Lady

halt till skritt alt. skritt till trav - smack
galopp-trav alt. trav-skritt alt.skritt-halt: Brrrrrrrrrrrrr

Fick problem med det sista då hästen alltid saktade av när jag sa Brrrrrrrra!... Lydig häst och inte så smart ryttare. :)

Skritt-smackning
Trav- s-ljud, är hästen inte tillräckligt uppmärksam så ger jag flera korta hårda s-ljud i rad
Rygga- back
Galopp- gaaaaa -lopp
Ökning- ökka, kort och ganska hårt
Minska tempot/sakta av proo, eller pr-proo
Stå kvar- vänta
Flytta sig åt sidan från mig- flytta
Allmän tillsägning, tex vid härj i galopp, ouppmärksamhet vid hantering- harklande, alltså i stil med "hr-hum", inte så lätt att visa i ord!
Tillsägning vid nafs eller annat åt det hållet- "ej", tydligt lite långt
När de får lov att gå ur boxen och ut till hagen- varsågod
Berömm- duktig, bra! Eller "duktig gubbis" till valacken och "duktig gumman" till stoet

Har säkert en himla massa andra saker för mig jag säger med... :D

Igångsättning, skritt= "kom så går vi", smackningar
Halt= "Stanna"
Sakta av="Ptroo"
Trava= "Traaava"
Sidoförflyttning="Siida"
Ryggning="Backa"
Ok att äta="Varsågod"
Beröm="Braa", "Nu var du duktig"

Då jag arbetar mycket från marken med min unghäst är det nödvändigt med röstkommandon, vilka även kombineras/förstärks med kroppsspråket. Nu harjag så smått påbörjat inridningen och märker att det går lätt att överföra det jag gjort från marken till själva ridningen.

vid ridning:
halt och stå stilla- ett kort "wohw" (hur fasen skriver man det egentligen?:crazy:)
backa - "back"
sakta ner farten - "iiiiiis"
sakta ner till långsammare gångart - "saaaaakta"
från halt till skritt - "smack" eller "ja, då går vi!"
trav - "smack" eller "traava"
galopp - "smack" eller "gaaalopp"

från marken:
kliv åt sidan - "siida"
höja/sänka huvudet - "upp/ner med skallen" eller "upp/ner med huvet" :D
backa - "back"
ett steg framåt - "kom fram"
ber hästen flytta på sig - "flytt"
ok att äta - "varsågod"

Liknande trådar

Ridning Har insett att jag kan mycket om foder, hagar, beteende och träning från marken - men väldigt lite om hur man faktiskt lägger upp...
Svar
5
· Visningar
576
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Kan ju börja med att vi har en vet tid på tisdag, men någon som har en aning om vad som kan vara fel eller haft liknande problem? Jag...
2 3
Svar
45
· Visningar
5 912
Senast: JohannaB
·
Ridning Hej! Jag behöver råd från er som har erfarenheter av senskador och igångsättning när hästen stått länge. Min häst som är ett halvblod 15...
Svar
4
· Visningar
817
Senast: Nevermind
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
295
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama