Röstkommando?

H

Humzan

Jag har en jätteduktig valp som kan sitt, ligg, rulla runt osv.. men han ser endast på mina hand rörelser för att få veta vad han ska göra. Försöker att vara tydlig och säga "ligg" med tydlig röst varje gång jag vill att han ska lägga sig. Men visar jag inte med handen vad han ska göra så står han bara och tittar på mig och är inte alls med på vad han ska göra. Det kommer säkert att komma med tiden, men jag tycker att han i alla fall borde ha förstått det lite grann vid det här laget då han är en smart liten vovve. Är det någon som har bra tips på hur man kan träna i röstkommandon :confused: ?

Sv: Röstkommando?

Sätt dig på golvet med vovven kopplad. Visa att du har en godis i handen men sen sluter du den så att han inte kommer åt. Sitt bara passiv och vänta. Hunden kommer nu prova allt möjligt för att få godisen. Till slut så kommer den att lägga sig och precis då säger du ligg och ger godisen. Gäller att tajma rätt bra när man ser att hunden börjar lägga sig. Detta har funkat bra på min lilla vovve iaf.

Hoppas det går bra med vovven!

falukorw skrev:
Sätt dig på golvet med vovven kopplad. Visa att du har en godis i handen men sen sluter du den så att han inte kommer åt. Sitt bara passiv och vänta. Hunden kommer nu prova allt möjligt för att få godisen. Till slut så kommer den att lägga sig och precis då säger du ligg och ger godisen. Gäller att tajma rätt bra när man ser att hunden börjar lägga sig. Detta har funkat bra på min lilla vovve iaf.

Hoppas det går bra med vovven!

Ja det är jättebra att göra den övningen. Den funkar jättebra :banana:

Tack så mycket för tipset. Provade det tidigare idag och jag är uppriktigt sagt förvånad över hur snabbt han började lyda ligg bara på rösten. Vi som har kämpat :) :bow:

Hej!
Jag skulle råda dig att träna hunden på mer KONTAKT, försök få hunden att se dig i ögonen, eller i alla fall rikta sin uppmärksamhet upp mot dig för att kolla dina ansiktsuttryck och vidare "kommandon" Gör samma övning med godisen som tidigare beskrivits, men ge istället hunden godisen när han TITTAR på DIG. Det är det viktigaste i ALL hundträning att man kan kalla på kontakt med sin hund, eftersom det föregås av all kommendering. Utan det- ingen lydig hund. Prova! Börja med att berömma så fort hunden riktar sin uppmärksmahet mot dig efter du bett om det, lägg sedan på övningar för att lära specifika saker. Att sitta fint eller rulla runt är väl skojigt, men knappast det viktigaste och svåraste! Det svåraste är att ha en uppmärksam hund som är följsam, kan vara med lös och lyssnar på dig. (jag har själv en pitbulltik som är en helt suverän hund! Kontakt alltid, och lyder i stort sett minsta vink. Hon kan gå lös i stan! Nu gör hon inte det av säkerhetsskäl mm, men det hade funkat!) Kontaktträning ger mer än man tror! Man får mycket "på köpet" när man kontakttränar sin hund.
Ha en bra dag!
Mvh Lisa

Vi har ögonkontakten, utan problem! Det lärde vi oss på kurs och det har suttit fint sen dess.
Vad jag menade var att jag gärna skulle lära henne att när hon ser mig göra en viss handrörelse på avstånd tex. lägga sig ner, sätta sig osv. Så man kan göra rörelser istället för att använda röstkommando på tex. lydnadstävling.

Att hon sen inte kan gå lös hela tiden beror på en viss trotsålder som jag märkt kommit smygande nu :p .
Labben går tex. alltid lös (ja, inte i stan då av säkerhetsskäl OM hon skulle bli skrämd, hamna framför en bil osv....tror inte det, men jag vågar inte chansa).
Hoppas det inte blev för rörigt :crazy: ....

Lär gärna in så att du har både röst- och tecken kommandon på din hund. Speciellt kommandon som sitt, ligg, stanna, vänta, höger och vänster.

Det har man stor nytta av i framtiden med sin hund. Är hunden på sådant avstånd så att den inte hör och det kommer en bil, cykel eller liknande så kan du genom handtecken kommendera den i alla fall.

Du kan träna bort handtecken genom att göra som du läst om ovan eller så kan du minska rörelsen mer och mer.

pitbull_lisen skrev:
Hej!
Jag skulle råda dig att träna hunden på mer KONTAKT, försök få hunden att se dig i ögonen, eller i alla fall rikta sin uppmärksamhet upp mot dig för att kolla dina ansiktsuttryck och vidare "kommandon" Gör samma övning med godisen som tidigare beskrivits, men ge istället hunden godisen när han TITTAR på DIG. Det är det viktigaste i ALL hundträning att man kan kalla på kontakt med sin hund, eftersom det föregås av all kommendering. Utan det- ingen lydig hund. Prova! Börja med att berömma så fort hunden riktar sin uppmärksmahet mot dig efter du bett om det, lägg sedan på övningar för att lära specifika saker. Att sitta fint eller rulla runt är väl skojigt, men knappast det viktigaste och svåraste! Det svåraste är att ha en uppmärksam hund som är följsam, kan vara med lös och lyssnar på dig. (jag har själv en pitbulltik som är en helt suverän hund! Kontakt alltid, och lyder i stort sett minsta vink. Hon kan gå lös i stan! Nu gör hon inte det av säkerhetsskäl mm, men det hade funkat!) Kontaktträning ger mer än man tror! Man får mycket "på köpet" när man kontakttränar sin hund.
Ha en bra dag!
Mvh Lisa

Det är inte alla hundar som tycker om att se matte/husse i ögonen utan det räcker att de riktar uppmärksamheten mot matte/husse istället. Vissa hundar tycker det är obehagligt att kolla in i ögonen. Jag har inte det problemet med min hund men jag vet de som har det.

Hej jag håller helt klart med dig pitbull_lisen om att kontakt är den viktigaste biten och vi tränar på det. Han är faktiskt riktigt duktig på det och är uppmärksam på mig, vad jag gör och söker ofta kontakt. Men det är klart att det brister ibland när han hittar en speciell fläck på marken som luktar extra gott. Men både jag och sambon är eniga om att det är absolut roligast att jobba med en uppmärksam, lydig och allert hund så vi arbetar för att komma dit. Han är ju fortfarande bara en valp men vi kämpar på och hoppas att vi lägger grunden för en fin hund.

Det var även ett bra tips från dig GaurdianAngel att ha både röst- och teckenkommandon då rösten inte alltid räcker till!

Det är perfekt att kunna få tips här från folk som vet vad de pratar om. (Sen vi hämtade valpen har jag fått de mest otroliga tips från folk som förut i stort sett aldrig klappat en hund men nu är de plösligt hundexperter. Faktiskt lite underhållande ;) )

Farinen skrev:
Det är inte alla hundar som tycker om att se matte/husse i ögonen utan det räcker att de riktar uppmärksamheten mot matte/husse istället. Vissa hundar tycker det är obehagligt att kolla in i ögonen. Jag har inte det problemet med min hund men jag vet de som har det.

Jag har inte heller det problemet. I början när vi hämtat hem honom blev jag lite förvånad över att han sökte så mycket ögonkontakt. Har aldrig tidigare hållit på med en hund sökt så mycket ögonkontakt. Men de har ju olika personligheter precis som oss. Jag tror vi har en ganska "stark" liten kille som inte upplever speciellt mycket som obehagligt :). Därför är vi noga med att se till att han förstår att det är vi som är ledarna i flocken och inte han.

Liknande trådar

R
Hundträning Min mamma ska kanske skaffa en hund valp ❤️ Och isåfall kommer min hund vara ungefär 1,5-2 år när den kommer. Han är en väldigt glad...
Svar
14
· Visningar
1 274
Senast: Raderad medlem 149524
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 602
Senast: fixi
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
1 986
Senast: Sesca
·
Övr. Hund Jag känner mig helt knäckt och behöver input, om så bara av främmande människor på nätet... För att försöka göra en lång historia kort...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
11 445
Senast: Hermelin
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka