Röster om flexikoppel?

Lenis

Trådstartare
Jag anser att de borde förbjudas.. men vad tycker ni?

Här är mina anledningar:

-på djursjukhuset fick vi in hundar som blivit påkörda eftersom matte/husse gått med flexikoppel & hunden stuckit ut på vägen

-2 papillons dog efter att matte stannat vid ett övergångsställe medan de fortsatte ut framför en bil. De fick vi inte in för det var inget kvar av dem :(

Sämre kontroll alltså.

-Min syster är tandläkare & fick in en kvinna som cyklat, och eftersom flexikoppel är så tunna syns de inte om de inte hålls rätt högt och det är ljust, dessutom kan det vara rätt långt mellan förare/hund.. så det blev som en snubbeltråd. Alla framtänder utslagna pga ett jäkla koppel :mad:

Har hört fler liknande historier om fällda cyklister sen dess.

Fara för andra.


Min enkla åsikt är att antingen har man hunden i koppel, eller har man den lös. Ev kan man kanske använda flexikoppel som långlina om man ska öva inkallning, men gör det då nånstans där ingen kan komma till skada. Dessutom tror jag de flesta hundar känner skillnad på flexikoppel & frihet..

Men vad tycker ni härinne?
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Borde flexikopplet eller hundägarna förbjudas? Får hundägarna högre IQ med ett vanligt koppél????
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Jag håller med. Antingen har man hunden i koppel, dvs ett vanligt koppel så att man har kontroll på sin hund. Eller så har men den lös. Och har man inte lydnad så att det räcker för att ha den lös, ja; då får man ha den i koppel.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

det är inte kopplena i sig som är farliga, det är den dumma köttbiten som köpt det och håller i det som inte kan hantera kopplet..

förbjud dumma hundägare istället..
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Nu är jag ju ingen hundexpert men:
Jag tycker det mest verkar som att hundägarna vare sig har haft någon koll på sina hundar i dessa situationer eller har nån idé om hur andra kan uppfatta situationen (osynlig tråd tex).

Men visst, vanligt koppel kanske är bättre. Däremot skulle jag inte förorda fler lösa hundar i tätbebyggda områden av anledningen att det finns alldeles för många som inte har koll på sina lösa hundar och det är jättemånga som är rädda för hundar och ingen vill väl heller ha fler lösa hundar i trafiken?
 
Sv: Röster om flexikoppel?

*kl*

Jag tycker flexisar är lite opålitliga!

Vi hade en terrier, som vi hade ett flexi till. Ett hyfsat nytt, kanske 2 månader gammalt, dessutom gjort för stor hund. Vår hund sprang ut i det, knix, kopplet gick rakt av! :eek:

Dessutom har jag varit med om flera gånger att stopp knappen på flexit inte funkar!
 
Sv: Röster om flexikoppel?

det finns olika märken av flexikoppel, köpte ett billigt en gång och det blev ju bara skit av, köpte sen av ett dyrt märke och det har hållit i 5 år utan problem..

kvalitet lönar sig..
 
Sv: Röster om flexikoppel?

kollade du så att det inte var något fabrikationsfel då? t.ex nån vass kant som gjorde att linan skavdes eller så? det hör ju inte till vanligheterna att linan släpper precis..
 
Sv: Röster om flexikoppel?

det är inte kopplena i sig som är farliga, det är den dumma köttbiten som köpt det och håller i det som inte kan hantera kopplet..

förbjud dumma hundägare istället..

Du, fixar du det så är jag 100% bakom dig!! :banana:
Meeeen nu funkar det ju inte så, eller hur?

Och om man är korkad & har dålig uppsikt, som det självklart berodde på.. då vore det bättre om det inte FANNS flexikoppel att hantera dåligt, om du förstår min poäng. Hade korkade hundägaren med de överkörda hundarna haft vanligt koppel hade det inte hänt. Enkel matematik. Och som nån skrev så vet jag också att stoppknapparna kan lägga av.

Och hästmyran, jag förordade inte lösa hundar. Jag skrev att antingen kan man ha dem kopplade eller lösa, eftersom jag tror (men det är kanske bara inbillning) att många med f-k har det för att hundarna ska kunna röra sig mer fritt, fast de inte är lösa, och lösa är de antagligen inte för att de inte är 100 på inkallningen. Då anser jag att vanligt koppel är bättre.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Allt ska användas efter vett i skallen, kolla in i ett kök, hur många grejer hittar du där som en vettvilling kan mörda någon med? det är ytterst få greje man inte kan mörda folk med.. förbjuda allt?
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Nej, det gjorde jag inte, det kanske var ngt sånt som gjorde att det gick sönder!
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Nej, det gjorde jag inte, det kanske var ngt sånt som gjorde att det gick sönder!
ja, för dom SKA hålla längre och gör dom inte det så är det ett års garanti på dem.. (finns info på papplappen i förpackningen)
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Ska man förbjuda flexi så finns det fler "farliga i fel händer" hjälpmedel som borde förbjudas också.

Men det fungerar inte så!

/C
 
Sv: Röster om flexikoppel?

*kl*

Jag tycker flexisar är lite opålitliga!

Vi hade en terrier, som vi hade ett flexi till. Ett hyfsat nytt, kanske 2 månader gammalt, dessutom gjort för stor hund. Vår hund sprang ut i det, knix, kopplet gick rakt av! :eek:

Dessutom har jag varit med om flera gånger att stopp knappen på flexit inte funkar!

samma sak har hänt mig. det var också gjort för större hundar och ingen billig kopia. fast mitt var lite äldre, hela 13 månader (12 månaders garanti...)
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Är inget större fan av flexikoppel! Förutom till en sak: att träna valpar i. Och då menar jag ca8-12 veckors valpar. Använde ett f-k för små hundar (= lite motstånd i kopplet) på min hund för lääääääänge sedan (han är snart 11).

Ofta sätter valpar sig ner och vill inte riktigt gå och då är det super med ett f-k och bara fortsätta gå, till sist kommer man utanför valpens trygghetsomr. och den känner sig ensam och följer efter igen UTAN att du har behövt dra eller kalla på den precis som tikarna gör. Det gör att du får en hund som du kan ha lös sen och den håller koll på var du är inte tvärtom.

Säger nu inte att detta löser ALLT men det har funkat hur bra som helst för mig och min far använde liknande saker (ett långt tunt snöre innan det fanns f-k) när han tränade vakt- och skydds- och försvarshundar och dem var det PLI :devil: på.
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Har man bara koll på sin hund & omgivningen ser jag inget som helst problem med flexi.

Har det till våran voffe, o han går så snällt bredvid om man håller honom kort så det blir som ett vanligt kortkoppel.
Har flexit så han ska kunna ut i väggrenen o nosa lite extra o inte tvingas gå fot med mig hela tiden. Men har man det på samma längd som ett vanligt koppel finner han sig i det.

Jag ser 2 problem, o det är att folk får ofta en helt rabiat hund som vägrar gå i kortkoppel pga att den aldrig vant sig vid det, eller så har man noll koll på omgivningen.

Har jag flexit o tex närmar mig en skymd kurva, då tar jag alltid in hunden till min sida innan vi går runt. Har nog många ggr mötit hundar 5m före ägaren som hoppat upp på en bakom en skymd kurva eller en husknut.

Så har man bara koll o kortar av det när det är folk i närheten eller dålig sikt ser jag inget problem.
Min är bara "fri" i kopplet när det är cykelbanor etc utan övrigt folk.

/Tobbe

Edit: Ang Axelle´s inlägg här nedan så lägger jag till följande:
Självklart drar jag alltid in hunden till min sida när vi passerar andra människor, oavsett om dom har hund eller ej. Kortkoppel är det som gäller när det är annat folk i närheten.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Röster om flexikoppel?

Tycker inte att det finns någon vits med flexikoppel, öht. :smirk: Det är så frustrerande att möta en nonchalant hundägare med en dragig bjässe till jycke i änden på ett flexikoppel som prompt ska fram till ens egen hund. :crazy:
 
Sv: Röster om flexikoppel?

Och alla hundägare som har flexikoppel är nonchalanta med jättehundar som drar?? Konstigt, det har jag inte upptäckt!:)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 553
Senast: fixi
·
Hundhälsa Så. En granne i porten bredvid mig har skaffat hund. En ung och redan gigantisk bullyhane som jag och min hund mötte för första gången...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
23 187
Senast: Sel
·
Övr. Hund Hej allihopa! Jag är helt ny här och blev tipsad om detta forum då jag använder positiva metoder när jag tränar min tjej. Jag pluggar...
2
Svar
32
· Visningar
12 665
Senast: Milosari
·
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 203
Senast: cambodia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Dejtingtråden del 38
  • Vad läser du just nu?

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp