Rösta efter hjärta eller ideologi?

Men om du i framtiden mår bättre och tjänar massa pengar, kommer du att glömma då hur tufft det var för dig när du behövde hjälp ifrån samhället? Kommer du då rösta så att du får behålla dina pengar och de som behöver får mindre hjälp?

Jag kan inte svara för hur jag skulle se på det hela utifall det skulle bli så, men jag får väl anses som självisk då det är jag helt okej med .

Jag kan inte svara för hur jag skulle se på det hela utifall det skulle bli så, men jag får väl anses som självisk då det är jag helt okej med .
Men du är alltså okej med att andra som är i samma sits som du är i nu ska få ha det tufft så du får behålla dina pengar (hypotetiskt resonemang alltså)?? Och du är helt okej med att andra som just nu har det mycket bättre än du röstar på samma egoistiska sätt och på så vis emot att människor i din sits ska få hjälp från samhället?

Men du är alltså okej med att andra som är i samma sits som du är i nu ska få ha det tufft så du får behålla dina pengar (hypotetiskt resonemang alltså)?? Och du är helt okej med att andra som just nu har det mycket bättre än du röstar på samma egoistiska sätt och på så vis emot att människor i din sits ska få hjälp från samhället?

Nej, utveckla inte idiotin. Maten kommer upp, :yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck:

Nej, nu ställer du grupper mot varandra på ett sätt som är irrelevant. Bara relevant om man absolut vill hålla dem utanför Sveriges gränser.

Sverige hjälpte ca 385 000 flyktingar förra året genom UNHCR om vi ser till vilken andel av deras budget vi står för. Prislappen för detta var ca 1 miljard. Genom asylmigration hjälpte Sverige runt 25 000 flyktingar förra året. Prislappen för detta var betydligt högre. Detta förhållandet är alltså helt irrelevant att diskutera så länge man inte absolut vill hålla invandrare borta? Jag tycker det är du som ställer grupperna mot varandra, där du värderar ena gruppen bra mycket högre än den andra.

Sverige hjälpte ca 385 000 flyktingar förra året genom UNHCR om vi ser till vilken andel av deras budget vi står för. Prislappen för detta var ca 1 miljard. Genom asylmigration hjälpte Sverige runt 25 000 flyktingar förra året. Prislappen för detta var betydligt högre. Detta förhållandet är alltså helt irrelevant att diskutera så länge inte absolut vill hålla invandrare borta? Jag tycker det är du som ställer grupperna mot varandra, där du värderar ena gruppen bra mycket högre än den andra.

Nej, det är ju du som anser att ett finansiering av UNHCR ska ske genom minskad asylinvandring. Det är att ställa grupper mot varandra. Hur var det med att skapa ett enormt, stort flyktingläger i Sölvesborg, måste ju vara SD:ares våta dröm om retoriken ska hålla ihop.

Nej, det är ju du som anser att ett finansiering av UNHCR ska ske genom minskad asylinvandring. Det är att ställa grupper mot varandra. Hur var det med att skapa ett enormt, stort flyktingläger i Sölvesborg, måste ju vara SD:ares våta dröm om retoriken ska hålla ihop.

Så att vilja prioritera alla flyktingar lika mycket är att ställa grupper mot varandra? Medan att lägga nästan alla resurser på en liten minoritet av flyktingarna inte är det? We've just hit rock bottom.

Jag röstar både med hjärta och hjärna. Det blir det rödgröna.
Senaste droppen var just nu. Moderaterna / Fredrik Reinfeldt kan tänka sig att lätta på djurskyddsreglerna. Att ens tänka sig det räcker för mig.

Så att vilja prioritera alla flyktingar lika mycket är att ställa grupper mot varandra? Medan att lägga nästan alla resurser på en liten minoritet av flyktingarna inte är det? We've just hit rock bottom.

Nej, vi hjälper människor där de vill ha hjälp och framförallt där de befinner sig. Aktar oss för att agera transportpoliser. Att skicka tillbaka människor till krig och förtryck, det är rock bottom. Man har till och med grävt sig något under graniten på botten.

Nej, vi hjälper människor där de vill ha hjälp och framförallt där de befinner sig. Aktar oss för att agera transportpoliser. Att skicka tillbaka människor till krig och förtryck, det är rock bottom. Man har till och med grävt sig något under graniten på botten.

Oj, här hittar vi på saker friskt! För svårt att bemöta de riktiga argumenten?

• Gilla
Reactions: No1
@sjoberga

Om flyktingpolitiken nu är så lätt att motivera intellektuellt så hade man ju kunnat förvänta sig svar så som "därför hjälper den nuvarande resursallokeringen situationen för världens flyktingar bättre än om man hade satsat mer på lokal flyktinghjälp" snarare än halmdockor, falska dikotomier och argument som att vi borde öppna ett jättestort flyktingläger i Sölvesborg istället.

@sjoberga

Om flyktingpolitiken nu är så lätt att motivera intellektuellt så hade man ju kunnat förvänta sig svar så som "därför hjälper den nuvarande resursallokeringen situationen för världens flyktingar bättre än om man hade satsat mer på lokal flyktinghjälp" snarare än halmdockor, falska dikotomier och argument som att vi borde öppna ett jättestort flyktingläger i Sölvesborg istället.

Falska dikotomier är att flyktinghjälp på plats står mot en acceptabel asylinvandring. Attans; minns ju nu att argumenten vare sig var humanism eller ekonomiska, det viktiga var ju att människor inte kom till Sölvesborg eller annorstädes i vårt land. Då blir det plötsligt lättare att förstå argumentationen. Det som saknas är ju erkännandet att det är just det som är viktigast.

Ja, man hjälper människor bättre om man hjälper dem där de vill ha hjälp och framförallt där de befinner sig - än om man agerar transportpolis och kör tillbaka människor till regioner där de inte har chansen att bygga sin framtid.

Falska dikotomier är att flyktinghjälp på plats står mot en acceptabel asylinvandring.

Ämnet som diskuteras är resursallokering inom flyktingpolitiken, eftersom våra resurser är ändliga så är det inte en falsk dikotomi. Det går för övrigt ställa en utgift emot alla andra utgifter i en ekonomi och tycker man att en utgift gör mer nytta på ett annat ställe så borde man rimligtvis vilja flytta den utgiften.

Attans; minns ju nu att argumenten vare sig var humanism eller ekonomiska, det viktiga var ju att människor inte kom till Sölvesborg eller annorstädes i vårt land. Då blir det plötsligt lättare att förstå argumentationen. Det som saknas är ju erkännandet att det är just det som är viktigast.

Oavsett om detta stämmer eller inte, hur hjälper det dig att motivera hur resurserna används inom flyktingpolitiken?

Ja, man hjälper människor bättre om man hjälper dem där de vill ha hjälp och framförallt där de befinner sig - än om man agerar transportpolis och kör tillbaka människor till regioner där de inte har chansen att bygga sin framtid.

Ja, de människor som lyckas ta sig hit får det bättre än i ett flyktingläger. Men på grund av att man inte lägger de resurser som krävs för flyktinghjälp i Sverige på hjälp i närliggande områden istället så blir det en himla massa fler människor som inte får någon hjälp överhuvudtaget. Det är det hela frågan handlar om, är det värt det? Hur många ska bli utan hjälp för att vi ska kunna ge en flykting svensk levnadsstandard?

För mig gick hjärta och hjärna hand i hand vid detta valet - så jag är nöjd med mina fyra röster och stolt över att ha det stora privilegiet att få vara med och påverka.

Jag röstar med både hjärta och hjärna. Det blev V än en gång.

Min mans senaste veckor: han är arg... Besviken på MP som han röstade på förra ggn, vill därför inte rösta på S :confused: (som han först hade tänkt)... Han har Fi-fobi... Får SD i alla test... När vi diskuterar uppfattar jag han som moderat... Han röstade V. :confused:

Jag talade inte om feminism i det du citerade.

Det jag försökte få fram är att C har frågor de tycker är viktigare än feminism, därav att de inte arbetar med feminism som F! skulle göra, eftersom feminism är F!s grundpelare. F! skulle inte sälja ut feminismen för att få igenom något annat.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka