Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det är många åsikter som Fi har som jag inte står bakom samtidigt som jag älskar att de fört fram feminismen i valet som de har gjort. Jag önskar att feminismen fick större plats i riksdagen = försöka få in Fi.
Här är en lite intressant debattartikel som bland annat handlar om det där:@Petruska Ja men lite så. Jag vill inte att F! ska styra landet, långt ifrån. Men jag vill att de eldar på alla partier så de tar sitt ansvar och kör fram feminismen.
Här är en lite intressant debattartikel som bland annat handlar om det där:
http://www.dn.se/debatt/mer-an-varannan-kvinna-ar-for-att-fi-nar-riksdagen/
@tanten Då kan jag förklara lite hur jag tänker eftersom jag står mellan F! och centern
Det är många åsikter som Fi har som jag inte står bakom samtidigt som jag älskar att de fört fram feminismen i valet som de har gjort. Jag önskar att feminismen fick större plats i riksdagen = försöka få in Fi. Som det är nu i makten så händer liksom inget på jämnställdhetsfronten. Dock vill jag inte ha en röd riksdag.
Däremot så är mina åsikter mest lika centerns, jag tycker de verkar vettigast helt enkelt, men fokus ligger inte på feminism, vilket jag tycker behövs för att vi ska gå framåt.
Så frågan är om jag ska rösta på Fi för att få in feminism och jämställdhet eller om jag ska rösta efter att jag gillar centern i det stora.
Men jag förstår ändå inte logiken. Alldeles uppenbarligen så gillar du ju inte den feministiska politik som Fi för, varför ska du då ha in dem i Riksdagen? Då är det väl bättre att personrösta på en person som för den typ av feministiska politik som du gillar? Fi har ju inte direkt monopol på feminismen.
Det är ungefär som med miljöpartiet för mig. Jag tycker att miljön är en av de absolut viktigaste samhällsfrågorna idag, men jag skulle aldrig få för mig att rösta på miljöpartiet bara för att de råkar ha ordet miljö i partinamnet.
Jag förstår logiken. Det feministiska perspektivet kommer att finnas med i varje debatt där det behövs om F! är med.
Om jag var myndig så skulle jag rösta efter ideologi.
Jag tror inte att ett samhälle uppbyggt på känslor håller.
Fast ett samhälle uppbyggt på bara logik skulle inte heller vara ett fantastiskt alternativ, eller tycker du det? Och vad är det som säger att ideologi utesluter känslor?
För mig står ideologi bland annat för känslan av hur jag vill att ett samhälle ska vara. Så jag förstår verkligen inte varför ideologi enligt ditt resonemang utesluter känslor? Eller handlar det om vilken ideologi en tror på?
Vad jag ser det så skulle det vara mer logiskt och människorna skulle klara sig bättre. Det skulle kanske kännas som om samhället hade mindre inlevelse, men det skulle vara stadigare.
Syftade på hjärnan, så jag skrev det som trådskaparen hade skrivit det i titeln. Ideologi behöver nödvändigtvis inte utesluta känslor (humanism t.ex).
Men det bottnar ju i någon slutsats att Fi är de enda som kan få feminismen på dagordningen, och att Fi:s feminism är den enda som finns och den som bör drivas. Det tycker jag inte ens är i närheten av nästan sant, och därför kan jag inte se varför man skulle rösta på F! Om man inte gillar deras politik.
Det är ju som att jag skulle rösta på SD eftersom jag vill att invandringsfrågorna ska diskuteras mer och leda till att Sverige blir mer toleranta mot invandrare.
Jag hör ofta att Centern har varit med och haft makten nu i ett antal år och deras politik har inte märkts så mycket. Mitt svar på det är att det inte är lätt när de (vi) är så små, om fler röstade C skulle deras inflytande öka och deras (vår) politik märkas mer.
Ja, så känner jag också med flera partier. Nu helt plötsligt är de så jävla feministiska men innan F! blev ett riktigt hot så var de inte så jädra benägna att prioritera feminismen.Eller så kan det vara så att när C förhandlar om olika frågor så kommer feminismen långt bak och därför överges för att C ska få igenom annat.