Rösta efter hjärta eller ideologi?

@Breaktown Problemet som jag ser det är att de andra partierna inte pratat om feminism överhuvudtaget förrän Fi började få uppmärksamhet. Detta får mig att tro att inget kommer ändras om Fi inte kommer in.
Fast det känner jag inte alls igen?

Däremot är MEDIA inte intresserade av annat än det som är poppis för dagen.
När feminism aktualiseras blir journalisterna också intresserade.

Gissa hur många av alla pressmeddelanden och utspel som media faktiskt skriver om? ...

Samtidigt så är ju omvärlden föränderlig så att ett logiskt samhälle skulle bli stadigt är ju inte alls säkert. Snarare så får jag känslan av att ett samhälle byggt på logik inte alltid skulle ha något utrymme för oförutsedda händelser.

För mig blir det en rejäl tankevurpa när ideologi likställs med att rösta med hjärnan. Att välja en ideologi kan ju lika gärna baseras på känslor utan att ideologin är känslostyrd, så därav min fundering.

Vi skulle kanske kunna "styra upp" händelserna bättre om vi tänkte logiskt?
Vem vet?
Det finns både negativa och positiva ting med båda.

Jag vet inte var du lärt dig debattera men faktakoll kanske vore på sin plats?
Och att kalla Centerpartiet för extremhöger är du nog ganska ensam om.

Jag har trianglat dig.

Fast centern pendlar ganska kraftigt kring mitten och ibland ut på extremliberal riktning (vilket jag tycker är nyttigt!). Extremhöger aka ultrakonservativa är ganska långt ifrån vad centern står för, om jag har en någorlunda korrekt uppfattning.

Jag skulle inte kalla F! eller V för extremvänster heller, förutom möjligtvis i frågorna kring företagsutveckling och vinster.

Jag skulle inte kalla F! eller V för extremvänster heller, förutom möjligtvis i frågorna kring företagsutveckling och vinster.

F! går väl ibland knappast att kalla vänster över huvud taget. Man röstade på en kristdemokrat som ordförande i EU och vill att EU ska bli något liknande en feodalstat. Det är väl knappast vänster alls.

Hur detta ska gå ihop med att det mesta ska vara gratis och vi ska jobba mindre visar väl bara på F!s orimlighet i största allmänhet..

Kl

Jag tycker SD och F! Som fenomen är jämförbara i det mesta. De har väljare som inte ens sympatiserar med eller känner till deras politik men "allt är förlåtet" så länge stridsbudskapet skanderas med jämna mellanrum. Därför kommer man undan med politik som inte är i närheten av att gå ihop sig.

Ett sådant parti i Riksdagen är redan ett för mycket.

@Breaktown Problemet som jag ser det är att de andra partierna inte pratat om feminism överhuvudtaget förrän Fi började få uppmärksamhet. Detta får mig att tro att inget kommer ändras om Fi inte kommer in.

Så det är positivt att SD sitter i riksdagen för annars hade aldrig Fredrik Reinfeldt hållit tal om hur vi måste öppna våra hjärtan för flyktingar och övriga partier tävlat om att vara mest toleranta?

Jag tycker SD och F! Som fenomen är jämförbara i det mesta. De har väljare som inte ens sympatiserar med eller känner till deras politik men "allt är förlåtet" så länge stridsbudskapet skanderas med jämna mellanrum. Därför kommer man undan med politik som inte är i närheten av att gå ihop sig.

Ett sådant parti i Riksdagen är redan ett för mycket.

Där kan jag hålla med dig till del. Men eftersom jag lägger feminism och antirasism så himla högt upp på listan hur samhället ska bli bättre; önskar jag höra de där stridsbudskapen under nästa mandatperiod, så fort de andra slappnar av. Därför vill jag ha F! i riksdagen.

Att de är vänster är ganska tydligt. Man kan inte välja att stoppa vinster för privata företag, en motor för välfärd, bransch- och företagsutveckling, om man inte är ganska hårt driven åt vänster och glorifierar offentliga monopol.

Sen är det ju inte svart eller vitt. F! kommer att höras även utan riksdagsmandat.

Jag kommer försöka rösta efter vad hjärnan säger och inte hjärtat. Som människor är vi inte evolutionsmässigt formade för den typ av samhällsorganisation som vi har idag med miljoner/miljarder människor istället för tiotals/hundratals vilket ibland skapar konflikter mellan vad vi å ena sidan känner är bäst och vad som å andra sidan faktiskt är bäst. Sen så har ju vi människor en stark konfirmationsbias som ofta resulterar i att vi tror att det vi känner är bäst faktiskt är det. Om man inte ser några som helst konflikter mellan "hjärtat och hjärnan" så borde man tänka efter ett varv till och försöka hitta dem.

Flyktingfrågan är ett exempel på en sådan konflikt. Vi blir mycket mer känslomässigt investerade i livsöden som kommer och knackar på vår dörr än livsöden i en stor mångmiljonmassa någonstans långt där ute i världen. Resultatet är en resursallokering som är extremt svår att motivera intellektuellt men som känns bra.

Resultatet är en resursallokering som är extremt svår att motivera intellektuellt men som känns bra.

Nej då, den är lätt att motivera intellektuellt. Tycker vi att det är OK att skicka tillbaka människor till krig och förtryck, eller inte? Tycker vi att det är OK att Sverige ska agera transportpolis åt människor som flytt hit, eller inte? Högst intellektuellt. Drar man den ena slutsatsen röstar man på ett visst parti, annars inte.

Tycker vi att det är OK att skicka tillbaka människor till krig och förtryck, eller inte?

Nej inte till krig och förtryck utan till flyktingläger. Hade alla länder där det är dyrt att hjälpa flyktingar gjort så så hade flyktingströmmen upphört snabbt och det hade inte ens varit en fråga längre.

Tycker vi att det är OK att Sverige ska agera transportpolis åt människor som flytt hit, eller inte?

Ja det tycker jag (transport till flyktingläger) eftersom att motsatsen skulle ske på betydligt fler människors bekostnad (d.v.s den stora majoriteten flyktingar).

Hur många flyktingar på plats ska behöva gå hjälplösa för att vi ska hjälpa en flykting i Sverige?

Nej inte till krig och förtryck utan till flyktingläger. Hade alla länder där det är dyrt att hjälpa flyktingar gjort så så hade flyktingströmmen upphört snabbt och det hade inte ens varit en fråga längre.

Ja det tycker jag (transport till flyktingläger) eftersom att motsatsen skulle ske på betydligt fler människors bekostnad (d.v.s den stora majoriteten flyktingar).

Hur många flyktingar på plats ska behöva gå hjälplösa för att vi ska hjälpa en flykting i Sverige?

Nej, nu ställer du grupper mot varandra på ett sätt som är irrelevant. Bara relevant om man absolut vill hålla dem utanför Sveriges gränser. I princip skulle vi då kunna starta flyktingläger med den standard du tycker är tillräcklig på svensk mark. Då slipper vi transportkostnaden! Varför är inte det ett perfekt alternativ?

I krokarna kring Valjeskogen i Sölvesborg verkar vara ett perfekt ställe att sätta upp dessa stora flyktingläger.

Senast ändrad:
Nej, nu ställer du grupper mot varandra på ett sätt som är irrelevant. Bara relevant om man absolut vill hålla dem utanför Sveriges gränser. I princip skulle vi då kunna starta flyktingläger med den standard du tycker är tillräcklig på svensk mark. Då slipper vi transportkostnaden! Varför är inte det ett perfekt alternativ?

Dels eftersom flyktingar då måste riskera livet för att ta sig till Sverige och dels eftersom arbetskraften är dyr här.

Svara på frågan nu istället: Hur många flyktingar på plats ska behöva gå hjälplösa för att vi ska hjälpa en flykting i Sverige?

Angående centern och deras feministiska politik kan jag bara säga att som anställd i en kommun där ett av kommunalråden var centerkvinnornas ansikte utåt (hon har nu gått vidare till en annan tjänst), så har jag inte sett en enda tillstymmelse till feministiskt eller jämställt tänkande i den kommunala politiken snarare tvärtom. Gubbarna styr den här kommunen, hela vägen rakt igenom. Så, mycket snack ingen verkstad här i alla fall. Dessutom har kommunen haft centerpartiskt styre under många år, vilket man tycker då borde synas i organisationen och i organisationens arbete om man nu har en feministisk politik.
Monster1 är inte imponerad...
Själv tror jag lika delar hjärta och hjärna är bra när man röstar precis som i resten av livet.

@Blue vart är på plats menar du? I hemlandet eller i det land man flytt till och bor i flyktingläger eller menar du det land man flydde till efter man flydde från flyktinglägret där man bodde i missär eller menar du det land man anlände till efter att man flytt från flyktinglägret till ett annat flyktingläger?

Förhoppningsvis inte så många. Medierna ska granska, inte vara partimegafoner. I synnerhet inte i valtider.
Oj.

Det där gjorde mig så förstummad att jag måst tänka flera varv för att kunna gå svaromål. Det låg så långt ifrån mitt synsätt att jag blev tvungen att försöka reda ut vad jag menar.

Jag antar att vi är skapligt överens om att all makt utgår från folket. Folket styr genom att välja politiska partier som genom sina företrädare styr landet, landstingen och kommunerna.

Demokratin skulle vara betydligt fattigare om det inte i valtider fanns gott om information från partierna om hur de vill styra. Jag anser tvärt emot dig att det är medias förbannade skyldighet att redovisa partiernas ståndpunkter och förslag så att väljarna kan göra välgrundade val.

Så "partimegafon" känns som ett väldigt konstigt begrepp. Det är väl just i valtider som media ymmigt ska redovisa partiernas avsikter för hur de ska styra landet.

Granska makten och presentera politiska åsikter är två sidor av samma mynt.

Jag röstar på det partiet som gynnar mig mest som person utifrån var jag befinner mig i livet. Just nu är högre bidrag och mer satsning på sjukvård osv viktigast för mig och därför kommer jag rösta rött. Vilket parti det blir håller jag för mig själv.

Jag röstar på det partiet som gynnar mig mest som person utifrån var jag befinner mig i livet. Just nu är högre bidrag och mer satsning på sjukvård osv viktigast för mig och därför kommer jag rösta rött. Vilket parti det blir håller jag för mig själv.

Jag kan bara säga att den typen av egoiströstning är den jag hatar allra mest. :yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck:

Hur kan man begränsa sig till att samhället ska betjäna MIG så bra som möjligt när man röstar?

Edit: det krävs några kräkssymboler till :yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::yuck::arghh::arghh::arghh::wtf:

Men om du i framtiden mår bättre och tjänar massa pengar, kommer du att glömma då hur tufft det var för dig när du behövde hjälp ifrån samhället? Kommer du då rösta så att du får behålla dina pengar och de som behöver får mindre hjälp?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka