Rösta efter hjärta eller ideologi?

MacVetaren

Trådstartare
Hur har/kommer du att rösta i riksdagsvalet? Och då menar jag inte på vilket parti. Utan kommer du att rösta med hjärta eller hjärna?
Kommer du att rösta på ett parti för att du sympatiserar med deras åsikter, eller kommer du att stödja ett parti pga att du vill ha en handlingskraftig regering efter valet?
Låt oss skippa allt skitsnack om vilken sida som klarar av att bilda regering efter valet. Det är i detta sammanhang helt ointressant. Jag vill bara höra hur ni resonerar kring detta dilemma.

Själv är jag oerhört splittrad och vet inte alls om jag ska följa hjärta eller hjärna. Trots allt tycker jag att det är politikernas sak att bilda en handlingskraftig regering efter valet. Jag tycker att väljarna ska få säga sitt, och sedan att politikerna får förhålla sig till valresultatet.

Vad innebär det att rösta med hjärtat respektive hjärnan? Luddigt värre. Är det så folk tänker förstår jag att det är ett lotteri baserat på simpel retorik och populism.

Vad innebär det att rösta med hjärtat respektive hjärnan? Luddigt värre. Är det så folk tänker förstår jag att det är ett lotteri baserat på simpel retorik och populism.
Ett exempel: Man kanske sympatiserar med F! (Gud förbjude, men bara som ett exempel) men samtidigt tycker man att det är viktigt att Alliansen sitter kvar vid makten. Då har man här ett dilemma eftersom att Alliansen aldrig skulle kunna ha med F! i sin regering pga deras olika politiska ideologier.
Alltså kan du följa din hjärna och välja att rösta på ett parti som ingår i Alliansen. Eller så väljer du att följa hjärtat och rösta på F! och sedan låta politikerna löser regeringsfrågan efter valet.
Så, hur skulle ni välja, hjärta eller hjärna?

Jag har röstat på olika partier vid olika val Moderaterna och folkpartiet har väl varit mina förstahandsval tidigare men de senaste åren har jag satt mig in mer i politiken. De flesta av mina vänner vet att jag aldrig skulle rösta på SD, många tror att jag tänker rösta på F! eftersom jag är feminist men det är inte ett parti för mig i andra frågor plus att jag har så svårt för Gudrun fråga mig inte varför.
Moderaterna går bort nu efter att jag börjat jobba inom vården och fetbort när Freddan Reinfeldt började dilla om att han inte var feminist utan Moderat?! Han tror tydligen inte på ismer... humanism host, harkel.

Nä det får bli miljöpartiet i år. Jag tycker själv att jag röstar med både hjärta och hjärna.

Ett exempel: Man kanske sympatiserar med F! (Gud förbjude, men bara som ett exempel) men samtidigt tycker man att det är viktigt att Alliansen sitter kvar vid makten. Då har man här ett dilemma eftersom att Alliansen aldrig skulle kunna ha med F! i sin regering pga deras olika politiska ideologier.
Alltså kan du följa din hjärna och välja att rösta på ett parti som ingår i Alliansen. Eller så väljer du att följa hjärtat och rösta på F! och sedan låta politikerna löser regeringsfrågan efter valet.
Så, hur skulle ni välja, hjärta eller hjärna?
Jag röstar med knäskålen.

Nu blev det ÄNNU luddigare!

För att fortsätta ditt exempel. Läser man fis program så är det så långt från de borgerliga partiernas man kan komma.
För mig känns det totalt omöjligt att sympatisera men dem och samtidigt tycka som de borgerliga partierna.

Letar man däremot jämställdhetsfrågor och feminism finns det inslag i de flesta partier. Jag är centerpartist och självklar feminist. Men läser jag vad Fi vill i övrigt så blir jag lite mörkrädd.

Så nä, nu blev det märkligt.

För mig är det ingen konflikt. Det parti jag tänker rösta på i (riksdags-)valet är det jag sympatiserar mest med och vill ska ha en så framskjuten position som möjligt i Sveriges riksdag.

Jag har ingen ideologisk konflikt mellan hjärta och hjärna. Jag följer min ideologi för det är den som är viktigast. Däremot står jag just nu och väljer i detaljfrågorna. Jag tycker att vissa saker är viktiga, både att försöka behålla och vissa att jobba bort....tyvärr är det inget parti som helst sympatiserar med vad jag tycker är viktigt åt båda håll.

@tanten Då kan jag förklara lite hur jag tänker eftersom jag står mellan F! och centern:)

Det är många åsikter som Fi har som jag inte står bakom samtidigt som jag älskar att de fört fram feminismen i valet som de har gjort. Jag önskar att feminismen fick större plats i riksdagen = försöka få in Fi. Som det är nu i makten så händer liksom inget på jämnställdhetsfronten. Dock vill jag inte ha en röd riksdag.

Däremot så är mina åsikter mest lika centerns, jag tycker de verkar vettigast helt enkelt, men fokus ligger inte på feminism, vilket jag tycker behövs för att vi ska gå framåt.

Så frågan är om jag ska rösta på Fi för att få in feminism och jämställdhet eller om jag ska rösta efter att jag gillar centern i det stora.

Jag tänker inte att det står mellan hjärta och hjärna, men däremot kan jag förstå din fråga om det handlar tex om man röstar enligt sakfrågor eller ideologi eller om valet står mellan egen vinning och ideologi.

Själv röstar jag alltid enligt min ideologi även om jag personligen skulle vinna på att rösta annorlunda.
Jag är medveten om att det inte finns något parti som är "perfekt" i alla sakfrågor, men väljer de som för en politik som jag kan stå för i sin helhet.

@tanten Då kan jag förklara lite hur jag tänker eftersom jag står mellan F! och centern:)

Det är många åsikter som Fi har som jag inte står bakom samtidigt som jag älskar att de fört fram feminismen i valet som de har gjort. Jag önskar att feminismen fick större plats i riksdagen = försöka få in Fi. Som det är nu i makten så händer liksom inget på jämnställdhetsfronten. Dock vill jag inte ha en röd riksdag.

Däremot så är mina åsikter mest lika centerns, jag tycker de verkar vettigast helt enkelt, men fokus ligger inte på feminism, vilket jag tycker behövs för att vi ska gå framåt.

Så frågan är om jag ska rösta på Fi för att få in feminism och jämställdhet eller om jag ska rösta efter att jag gillar centern i det stora.
Jag tycker att Centerpartiet är bra för feminismen eftersom de har släppt fram en ung duktig kvinna som partiledare. Jag är feminist, och tycker att det är en fördel att Fi rör om i grytan och för fram feminismen, men jag väljer att rösta på Centerpartiet och själv jobba aktivt inom detta parti med att bl a feminism.

OK då kanske jag förstår lite grann?

Du tänker frågor. Men ser inte att frågorna är ett resultat av en helhet. Om man röstar på ett parti för en enskild fråga så röstar man faktiskt för en helhet.

För mig är det självklart att vara centerpartist eftersom jag står med bägge fötterna i grunden alla människors lika rätt och värde. Oavsett kön, ålder, bostadsort eller social status.

Utan C hade inte sveriges första kvinnliga präst kommit fram, vi har haft flera kvinnliga partiledare. Min övertygelse är att det beror på att vi är så grundade i att alla har lika rätt och värde och att det inte det minsta hänger samman med kön.

Lika rätt och värde gör också att vi anser det självklart att människor som kommer hit från andra länder ska ha exakt samma rättigheter och skyldigheter som de som är födda här. Vi har varit starka i stödet till homosexuella och hbtq-personer. (som parentes - den starkaste supporten som Andreas Carlgren fick när han kom ut var från Centerkvinnor runt om i landet).

Vi tycker att man ska ha samma rättigheter till service, vård, skola och omsorg oavsett ar i landet man bor. Vi vill att hela Sverige ska vara ett likvärdigt land, inte några prioriterade orter.

Där ligger grunden för det som är mitt feministiska C. Plus vårt realistiska konkreta jobb för antibiotikafri mat, bättre miljö och hållbar energi.

Vill du veta mer om Fi så läs t.ex. denna kritiska artikel på svt
http://www.svt.se/opinion/feministiskt-initiativ-slipper-kritisk-granskning

@tanten Att anta att jag inte vet något om Fi tycker jag är lite oförskämt, jag har precis skrivit att jag inte håller med om mycket av förslagen vilket antyder att jag faktiskt läst på kritiskt om partiet.

Jag är påläst, jag kan dock inte bestämma mig för vilket håll jag ska luta mig mot. Centerna har varit med i makten senaste åren men ändå har inget hänt. Jag är helt enkelt rädd för att om Fi inte kommer in så kommer feminismen hamna i bakgrunden igen.

@tanten Att anta att jag inte vet något om Fi tycker jag är lite oförskämt, jag har precis skrivit att jag inte håller med om mycket av förslagen vilket antyder att jag faktiskt läst på kritiskt om partiet.

Jag är påläst, jag kan dock inte bestämma mig för vilket håll jag ska luta mig mot. Centerna har varit med i makten senaste åren men ändå har inget hänt. Jag är helt enkelt rädd för att om Fi inte kommer in så kommer feminismen hamna i bakgrunden igen.
Jag hör ofta att Centern har varit med och haft makten nu i ett antal år och deras politik har inte märkts så mycket. Mitt svar på det är att det inte är lätt när de (vi) är så små, om fler röstade C skulle deras inflytande öka och deras (vår) politik märkas mer.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka