Mynta2

Trådstartare
Våran bebbe rosslar (enligt oss) så mycket i halsen. Det liksom känns som att hon skulle behöva en rejäl harkling för att få bort rosslet. Vi ska på BVC i morgon, så jag ska fråga då (eller ringer i dag..), tänkte om det är vanligt dom låter lite konstigt när dom är så små. Läste även i en bok att, barn som förlöses med kejsarsnitt brukar vanligen få övergående andningsbesvär. Det står inte HUR länge andningsbesvärena är. Hon hade rätt mycket slem i sig när hon föddes, dom sa att det kommer försvinna tids nog av sig självt. Givetvis sög dom rent det mesta..men allt gick väl inte.

När hon ammar kan det ibland pipa till i henne och när hon sover så kan man ibland hålla handen på bröstet på henne och då känner man lite rossel. Hon låter inte så här hela tiden, utan bara i bland..men ändå. :confused:
 
Sv: Rosslar

Jag har för mig att Elin oxå rosslade en del ibörjan, men jag tycker att ni ska ringa BVC idag ialla fall för att vara på den säkra sidan. Heller ringa en gång för mycket än en gång för lite!
 
Sv: Rosslar

Be dem kolla att det inte är RS-virus.
Blev själv hemskickad från VC med detta med femveckors bebbe. (Jag måste ju förstå att bebisar blir förkylda :smirk:)
Slutade på akuten med 10 dagars inläggelse.
 
Sv: Rosslar

Rasmus kan också pipa ibland och det är för brosket i näsan och ner i svalget inte är moget. Jag frågade på BVC för det lät verkligen som han inte fick någon luft när han åt.


Ring hellre en gång för mycket än en gång för lite, de har ju gått ut och varnat på radion för RS-virus.

http://www.smittskyddsinstitutet.se/sjukdomar/respiratory-syncytial-virus/

"De första sjukdomssymtomen är vanligen feber, snuva, hosta och ibland pipande andningsljud."
 
Sv: Rosslar

Jag ringde i går och frågade. Dom sa att: det var jättevanligt dom lät och hade mystiska ljud för sig. Så länge hon inte typ var påverkad i form av: slöhet, åt dåligt osv så ansåg dom väl det inte var något speciellt. Hon äter som en häst och sover och är vaken som hon ska samt hänger med. MEN vi ska ju till BVC i dag, så då skulle dom kolla i alla fall. Hon nyser emellanåt (inte jättemycket) , men vi har ju 3 katter och 1 hund, samt att städningen inte gått på högvarv här på ett tag. Damm finns ju lite här å där hos oss...dock ej drivor, men en del ja.

RSV..det låter inget vidare. Tror ni man blir dumförklarad om man lägger fram det förslaget ? :confused:

Jag tycker alltid när man lägger fram en fråga hos BVC att dom ställer motfrågan: Är det första barnet ? ;)..Vilket underförstått då måste betyda: Jaha, här har vi en nybakad mamma som är orolig för allt. :smirk: Men det är klart, dom är väl vana att få samtal från oroliga förstagångs mammor kan jag tänka mig..
 
Sv: Rosslar

Så länge hon äter och inte är slö så bör det inte vara någon fara, men fråga. (men det kan ju också gå ganska fort att de blir slöa, så det skadar ju inte att kunna ställa de rätta frågorna i tid s a s)
Sjukvårdsrådgivningens sida är bra om man vill läsa in sig på RSV,symptom osv.

Jag tycker alltid när man lägger fram en fråga hos BVC att dom ställer motfrågan: Är det första barnet ? ..Vilket underförstått då måste betyda: Jaha, här har vi en nybakad mamma som är orolig för allt.
Eh.. ja:mad:. I mitt barns fall har det slutat med flera akutbesök med påföljande inläggelse (typ 1-2 dgr efter misslyckat VC-besök). Jag har blivit oerhört nonchalant bemött. Alla nyblivna mammar är inte hysterikor, som de tyvärr verkar tro på min VC.
 
Sv: Rosslar

Tycker jag absolut inte, de har ju t.om gått ut i radion och varnat för RSV så det är väl självklart att man ska vara orolig, oavsett om det är 1a barnet eller inte!
 
Sv: Rosslar

Hon nyser emellanåt ..

Det beror på omställningen att andas i stället för att leva på navelsträng.
Så det betyder ingenting och kan inte heller städas bort.

Om det är första barnet så behöver BVC veta det eftersom de då behöver informera mera om nyföddas normala egenheter.
Detta så att ni skall kunna sortera ut onormalt från normalt.
 
Sv: Rosslar

Det är normalt att spädbarn rosslar sa dom på bvc. Min bebis rosslade nämligen en massa första två månaderna, särskilt när hon var nyvaken..
 
Sv: Rosslar

Ärligt talat, jag glömde totalt bort att fråga. :angel: Efter att kämpat till BVC under tidspress i piskande regn med tillhörande blåst och knökfulla spårvagnar, så glömde jag totalt bort allt jag hade i huvudet...

Vi hade ju inte rätta sköterskan heller...men denna verkade himla bra. Hon lyssnade och grejade och sa ungefär som de flesta redan sgt här i tråden ;). Det är normalt för spädbarn att låta. Bara de inte blir allmänpåverkade. Och hon är ju fasligt pigg måste jag säga. Hade ökat i vikt på 8 dagar från 3290 till 3880 :eek:...inte undra på hon bajjar så mycket ;) Matvrak :p

Tack för alla svar.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
7 291
Senast: Farao
·
Relationer Jag är en arbetande småbarnsförälder till två barn som är mycket energiska, aktiva och säger vad de tänker all vaken tid. Även min man...
2 3
Svar
52
· Visningar
7 055
Senast: Fruentimber
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 747
Senast: geting
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
33 509
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp