Hur tar man skott från en ros?
Så här:
Klipp av en gren ovanför en annan, ha tre Max fyra små blad/grenar kvar på skottet. Sen...
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Hur tar man skott från en ros?
Så här: Visa bifogad fil 32501
Klipp av en gren ovanför en annan, ha tre Max fyra små blad/grenar kvar på skottet. Sen...
Visa bifogad fil 32502
Klipp av den nedersta intill stammen. Den ska ner under jorden.
På resterande små bladgrenar kapar du bladen, lämna två på varje utom översta som lämnas orörd tills den växt till sig.
Plantera i såjord och ge lite kärlek och näring när den rotat sig. Lite lagom stor kruka sådär.
Oj, så fin! Jag har en pytteliten Nostalgie och nu blev jag väldigt otålig på att knopparna ska slå ut.Lite bilder på inköp, eftersom FB bråkar så blir det enstaka bilder direkt i inlägget.Visa bifogad fil 32496
Nostalgie
Den är på gränsen. Hade helst haft snäppet ljusare.
Jag tror jag vill ha remonterande just här eftersom det är precis vid ytterdörren. I övriga trädgården sedan är det inte lika viktigt.
Följer,för jag fattade inte riktigtTack snälla @Hyacinth för en utförlig beskrivning! Kan jag ta grenen var som helst ifrån rosen?
Min stora fråga är NÄR? Går det att ta under hela sommaren?Visa bifogad fil 32503
Samma vinkel som första bilden
Ha en rengjord sekatör. En vass. Eller en bra kökssax om man tar tunna skott som detta.
Min stora fråga är NÄR? Går det att ta under hela sommaren?
Jag har bara testat att sätta i krukor med sand - vilket var det som rekommenderades. De har dött. Allihopa. Varenda gång.
Jag har bara testat att sätta i krukor med sand - vilket var det som rekommenderades. De har dött. Allihopa. Varenda gång.
Ska göra ett test med såjord så får vi se om det går bättre
Här finns utförlig beskrivning:
https://www.wexthuset.com/fakta-och...xter/sa-har-forokar-man-rosor-med-sticklingar
Åh inte då. Tycker du sköter dig fint. Jag är bara bekväm när jag hjälper till och orkar inte uppfinna hjulet igen.Klart mer pedagogiska än jag.
Jag såg en stooooooooooooooor röd sak hänga över ett bullerplank,med en sax i bilen o utan trailer så hade den blivit ett par "blad" fattigareOK. Nu får vi se hur det går.
Var förbi kulturgården och där hade nån kört lite för nära den urgamla okända rosen. En gren låg bruten vid busken.
Jag tog hem, och nu får vi se om det lyckas.
Ska jag sätta en plastpåse över?