Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Honungsrosen Monstret. Glad att jag inte planterade den i en rabatt. Den sväljer nog åtta tio kubikmeter bara på vägen fram till taket.
Visa bifogad fil 122275
Ha, kollegan frågade om jag trodde att en honungsros skulle trivas mellan hennes garageportar. Jag svarade; -Absolut, men om du vill komma in i garaget så är det fel ställe.
Vår trotjänare. Den blommar så fint varje år. Torka, regn o löss. Inget stör den. Lite uppstyrning på vårkanten och sen är den klar.
Mme Plantier. Klarade vintern oväntat dåligt och ser inte så rolig ut tyvärr. Men kommer sig nog igen.
Visa bifogad fil 122294
Letar efter en buskros att ha i västerläge, mot en vägg. Kommer planteras bredvid en ölandstok så tänker antingen vit eller gul eller någonting däremellan för att passa tillsammans.
Hur stor kruka behöver man för att en ros ska må bra över tid? Lika stor som rosen är bred, eller hur ska man tänka?
Är sugen på en Marie Curie, som enligt handlaren ska kunna funka i kruka.
Zon? Doft, ja/nej? Enkel/fylld? Remonterande/engångsblommande? Höjd?
Spontant vill jag slå ett slag för Harisons Yellow om en vill ha något som inte är jättevanligt. Den är engångsblommande men ack så ljuvlig under blomningen.
Sedan finns ju alltid honungsrosorna beroende på hur mycket plats en har (de breder ut sig ).
Maigold är en annan trevlig ros som är lättskött.
Persisk gulros, Persiana, är en tuffing som klarar sig upp till zon 6!
Åh men tack för tips! Bor i zon 3, får gärna lukta gott! Enkel eller fylld vet jag inte vad det innebär Höjd är lite oklart, funderar på att ha den under ett fönster men det kanske är dumt? Vill gärna kunna öppna fönstret i så fall Annars kan den också stå bredvid och då spelar väl höjden ingen roll, vill dock inte ha en klättrande.
Tyckte alla de rosorna du tipsade om var väldigt fina, gillade nog Harrisons Yellow bäst! Har du tips på en vit också om du har tid?
Skeda. Väldigt tacksam, börjar dra iväg på bredden dock...
Visa bifogad fil 122293
Jag kommer att behöva meja ner större delen av min honungsros som inte klarade vintern (jag väntar tills den blommat). Jag trodde inte det var möjligt att en sådan kunde bli så påverkad!
Sedan trodde jag att jag förlorat Charles de Mills helt (som var så stor och blommade så fint förra året) men det har börjat titta upp nya skott
Den här vintern var verkligen inte bra för många av rosorna.
Flammentanz.Såna har vi också, är helt fantastisk just nu Vad heter den? De fanns här när vi köpte huset.
Ghislaine de Feligonde har som vanligt slitit sig från sina ynkliga förtöjningar, men verkar må bra trots torkan.
Visa bifogad fil 122254
Ja det var en tuff vinter. Hade en stor Mme Alfred Carrière som fått kapas till fotknölarna. Men det kommer ett nytt skott nu ser jag så jag hoppas att hon kommer igen. Rosenholm och Selma Dahlberg frös också tillbaka helt men med fin återväxt. Aimable Amie är också miserabel, där får vi se om hon återhämtar sig eller om det blir komposten.