Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Lukta gott... då säger jag vilken som helst av albarosorna/jungfrurosorna (det finns en vit som faktiskt remonterar, Armide). En annan sort med magnifik doft är damascenarosorna, det är de som används för bulgarisk rosolja (mer specifikt Trigintipetala). De vita damaskerna är bla Leda, Mme Hardy och Hebe's Lip.
En remonterande vit med ljuvlig doft är Quatre Saisons Blanc Mousseux, en höstdamask (alla höstdamaskerna är remonterande). Jacques Cartier White är en remonterande portlandros som också har härlig doft. Stanwell Perpetual är en anspråkslös typ som en gärna glömmer bort lite men den är härdig och bara blommar och blommar, även om den inte står på bästa stället (min står rejält skuggigt men är jättefin). Det är en pimpinellifolia med härlig doft (den har lite rosa i sig men jag ville nämna den just för att den är så trevlig och anspråkslös).
Dock rekommenderar jag inte att placera den för nära väggen. Dels mår inte fasaden bra av det och dels blir det för torrt för den under takfoten.
Enkel:
Aicha
Fylld:
Quatre Saisons Blanc Mousseux
Böj armeringsnät i båge av större storlek. Förankra med stängselstolpar.Min galna Helena-ros
Förra året gjorde vi ett försök att binda upp den med kraftiga störar och jutevävband. Varken vackert eller ändamålsenligt. Rosen växte som den ville och välte i princip störarna. Nån som har tips på bra stöd till galna rosor som uppenbarligen planerar att ta över åtminstone halva trädgården Visa bifogad fil 122447
Jag har en liten rabatt där ingenting blommar just nu. En ros hade varit fint. Men den behöver vara liten i diameter, ca 50 cm går att göra plats till. Finns det (mina googleskills räcker ej till) eller ska jag kolla efter annan växt?
Lågt är ok, tack!Det finns små rosor men då blir de inte höga, titta på marktäckande rosor.
Lågt är ok, tack!
Det är en favorit hos mig!Titta gärna på Roadrunner-serien från Kordes, de verkar vara friska och tål högre zoner.
En aprikos sort jag tycker är fin är Amber Cover.
En engångsblommande POM-ros som är av mindre storlek är Järnvägaren, en damascena. Dock blir den lite större än en halvmeter.
Det är en favorit hos mig!
Tål det mesta, vacker, och odlas rotäkta, så den sprider sig med rotskott.
Jag har den i en slänt, där det dumpats sopor, betongrester, och gud-vet-vad, som vi lagt diverse diverse mer eller mindre jordiga massor över.
Mycket trevlig och extremt lättskött!
Amber cover kommer passa perfekt på platsen, jättefinTitta gärna på Roadrunner-serien från Kordes, de verkar vara friska och tål högre zoner.
En aprikos sort jag tycker är fin är Amber Cover.
En engångsblommande POM-ros som är av mindre storlek är Järnvägaren, en damascena. Dock blir den lite större än en halvmeter.
Amber cover kommer passa perfekt på platsen, jättefin