Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag fattar inte hypen heller. Den faller inte mig alls i smaken. En beige ros liksom? Hur tråkigt är inte det?Alltså nu var det någon som la ut den där Koko Loco-rosen barrotad för 500 spänn styck? Jag fattar detta med tillgång och efterfrågan, men jag kan inte undgå att bli lite provocerad när det blir sådan geschäft kring trädgårds- och odlingshypade saker. Det är ju ändå det dubbla mot vad den sålts i butik för, så det verkar vara någon som köpt bara för att själv tjäna på att efterfrågan är större än tillgången och sälja till någon desperat individ. Samma med dem som kränger Lokförare Bergfält för 10 spänn per ärta, det är ju helt orimligt?
Lokföraren är ju i alla fall god och lättodlad men vad ÄR egentligen grejen med Koko Loco som skulle göra den mer märkvärdig än hundratals andra fina rosor till normala priser?
Jag är långt ifrån expert men en mindre, rosa ros som är populär häruppe(Västernorrland, zon 3/4) är The Fairy. Den är söt och verkar lättskött.Jag väcker liv i denna tråd igen i hopp om att få lite råd av er rosproffs.
Jag önskade mig en rosa ros att ha i en rabatt utmed husväggen. Min tanke var alltså någon liten variant...
Igår kom min far med två plantor New Dawn. De lär ju käka upp hela huset, om de trivs där! Var placerar jag dessa bäst? En liten tanke är att bygga någon form av pergola eller sätta upp spaljéer kring altanen, dvs ej mot vägg. Det borde väl vara ett bättre alternativ? Och om den trivs, kan vi få lite insynsskydd från grannarna, vars uteplats gränsar mot våran.
Nästa fråga; om jag ändå vill ha en rosa ros i rabatten vid husväggen; vad bör jag välja för någon? @athena_arabians och andra proffs; help please!
Tillägg; jag bor i Sörmland i växtzon 3.
Jag väcker liv i denna tråd igen i hopp om att få lite råd av er rosproffs.
Jag önskade mig en rosa ros att ha i en rabatt utmed husväggen. Min tanke var alltså någon liten variant...
Igår kom min far med två plantor New Dawn. De lär ju käka upp hela huset, om de trivs där! Var placerar jag dessa bäst? En liten tanke är att bygga någon form av pergola eller sätta upp spaljéer kring altanen, dvs ej mot vägg. Det borde väl vara ett bättre alternativ? Och om den trivs, kan vi få lite insynsskydd från grannarna, vars uteplats gränsar mot våran.
Nästa fråga; om jag ändå vill ha en rosa ros i rabatten vid husväggen; vad bör jag välja för någon? @athena_arabians och andra proffs; help please!
Tillägg; jag bor i Sörmland i växtzon 3.
Tusen tack!New Dawn blir STOR i din zon! Det är definitivt ingen liten blyg sak Du vill som sagt absolut inte ha den mot en vägg, det förstör väggen.
När det gäller ros i rabatten kan du välja mellan de flesta buskrosorna så länge det inte är de som också kan användas som klätterrosor (flera av de gammaldags rosorna kan klättra om de trivs och är i en lägre zon).
Generellt när det gäller rosor mot vägg så ska de inte stå för nära. Det är dåligt både för väggen och rosen, hamnar rosen under takfoten blir det för torrt för den och som sagt så blir väggen förstörd.
Vad vill du ha för typ av ros? Färg, doft och blomning/blomtyp?
@athena_arabians hur är tehybriderna? Kräver de mycket fjäsk eller kan även en rosamatör få såna att överleva? Jag råkade hitta en som verkligen föll mig i smaken...
Och jag samlar inte på någonting ännu, för de som finns (och ej är planerade av mig) är en salig blandning.Jag har ingen större erfarenhet av dem eftersom de är moderna rosor och jag samlar på gammaldags rosor. Dock har jag en Peace som verkar trivas och jag daltar verkligen inte med mina rosor
Och jag samlar inte på någonting ännu, för de som finns (och ej är planerade av mig) är en salig blandning.
En jättestor, monstertaggig sak med vita blommor, en liten med enkelblommande rosa blommor (och rödlila grenar), en röd och en korallfärgad som bara växer som en liten pinne mitt i ingenting. Jag hade velat veta vad det är för några, men det var svårt när jag köpte huset av ett dödsbo, där ingen visste vad tanten hade planterat.
Det finns ju så MÅNGA sorter! Jag vill ha alla!
Blommorna är inte rosa först, utan vita med lite gult mot mitten, tror jag. Den blommar under rätt lång tid (men inte hela sommaren) och doftar mycket.Blommar monstertaggen en gång eller under hela sommaren? Min killgissning är Finlands Vita eller Stanwell Perpetual (även om de blommorna drar mycket svagt åt rosa först).
https://floralinnea.se/pimpinellifolia-plena.html
https://floralinnea.se/stanwell-perpetual.html
Edit: Det kan också vara Polstjärnan... inte en favorit hos mig.