Vet inteSer precis ut som mina Queen of Sweden. Har båda sorterna upprätta blommor?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Vet inteSer precis ut som mina Queen of Sweden. Har båda sorterna upprätta blommor?
De brukar ta sig, men det går inte så fort. Har du möjlighet att täcka den inför nästa vinter?Jag är usel på rosor. Har haft ihjäl ett gäng genom åren.
Nu har jag en Agata som jag är väldigt rädd om och inte alls trivs där den står. Ska köpa rosjord och sätta om den. Kan jag göra det nu - om jag vattnar flitigt?
Avkomman planterade en Freja på kattens grav. Den frös ner fullständigt men vekar komma igen. Finns det hopp att den tar sig på allvar? Den fick rosjord vid planteringen och gödning nu på våren.
Jag är usel på rosor. Har haft ihjäl ett gäng genom åren.
Nu har jag en Agata som jag är väldigt rädd om och inte alls trivs där den står. Ska köpa rosjord och sätta om den. Kan jag göra det nu - om jag vattnar flitigt?
Avkomman planterade en Freja på kattens grav. Den frös ner fullständigt men vekar komma igen. Finns det hopp att den tar sig på allvar? Den fick rosjord vid planteringen och gödning nu på våren.
Jag har täckt med granris. Framförallt en Swany. Men den fryser troget ner varje vinter ändåDe brukar ta sig, men det går inte så fort. Har du möjlighet att täcka den inför nästa vinter?
Jo, jag har också kämpat med att täcka. En del sorter har jag gett upp med!Jag har täckt med granris. Framförallt en Swany. Men den fryser troget ner varje vinter ändå
Så jag har haft viss skepsis för nyttan av täckning.
Jag satte New Dawn utanför stallet på min förrförra gård, som jag flyttade från 2003. Häromåret var jag där igen och rosorna utanför stallet var makalöst fina! Jag gillar verkligen New Dawn och jag tror de kommer bli toppen hos dig. Såg även Coral Dawn på bild för ett tag sedan, gillade!Visa bifogad fil 73755
Jag har alltid velat ha rosor, men då jag inte är så jättebra på detta med växter så har jag aldrig vågat. Tidigt i våras satte jag mig ner och kollade upp lite tåliga rosor som tål att bo i min zon. Fick bli New Dawn. Jag har ingen aning om vad det är för ros eller knappt hur dom ser ut, men dom har iallafall tagit sig rejält mot dom små pinnarna dom var när dom kom. Full i knopp så jag hoppas jag får reda på snart hur dom ser ut!
Sitter på en plats där det är sol på förmiddagen och eftermiddagen, under dygnets hetaste timmar står dom i skugga.
Trivs rosor i något blåsiga lägen?
Apropå en annan tråd så kom jag på att jag kommer att få fram en gammal misskött rabatt när vi flyttar en studsmatta, och den rabatten ska naturligtvis få liv igen. Jag blev sugen på rosor för jag tror att jordmånen är perfekt här. Men det kan bli lite blåsigt i.o.m. öppet läge mot sjön.
Törs jag prova
Jag gissar på rosenstrit små larver som äter upp klorofyllet på baksidan av bladet. Jag har så på några av mina pimpineller.Min finska ros har dött.
Kan det vara myror? Eller nåt annat?
Blommade jättefint, med 1-2 nya blommor per dag, för att sen bara dö, helt plötsligt.
Visa bifogad fil 73173
Lägger till det på skadedjurslistan. (Vi har snart stött på allt på tre år.)Jag gissar på rosenstrit små larver som äter upp klorofyllet på baksidan av bladet. Jag har så på några av mina pimpineller.