Jag skulle kanske inte blanda de gula med de röda eller lila.Snart är det vår eller hur?! och jag hoppas på att kunna väcka den här inspirerande tråden till liv för jag har lite funderingar.
Med fokus på färg, hur ni gör när ni bestämmer placering/gruppering av era rosor? Eller är det annat, som utrymme eller soltimmar mm som får styra ert val av placering?
Någon gång i februari kommer mina 13 rosor jag beställt från rozenlottum och det gör mig löjligt exalterad.
Visa bifogad fil 63846Stulna bilder ovan, så jag visuellt kan prova mig fram var jag vill plantera dem. För i väntans tider har jag nu suttit i dagar och roat mig, lekt i Paint/Photoshop, och klurat på var det är dags att gräva.
Plus att jag har ett antal rosor jag planerar att passa på att flytta för att de bättre skulle komma till sin rätt på en annan plats. Mycket beror på att flera av mina billigare utfyllnadsrosor, har visat sig ha en helt annan färg än vad som utlovats.
Där fick jag som tyckte jag gjorde ett klipp och köpte rosor på Tesco för 2 pund styck!
Som den rosa klätterros som visade sig vara lila. Så jag tar det säkra för det osäkra och antar att det inte är en klätterros, så den får flytta på sig för att göra plats för en som är det.
Så jag är nyfiken på hur ni tänker runt vilka färger ni tycker kompletterar varandra och hur era tankar går när ni bestämmer vilka rosor som får bli grannar med varandra i rabatten?
Personligen gillar jag tanken bakom rekommendationen från David Austin rosor, att deras rosor gör sig bäst att planteras som i en grupp av 3, men då planterar jag istället hellre ett par stycken olika sorters rosor i samma färg/nyans tillsammans, för att ha råd med fler.
Sen får nästa ros/grupp rosor gärna får vara en annan färg där de kompletterar varandra. Som att tex plantera rosor i gula nyanser, brevid rosor med en vit eller lila färg. Det så att det inte blir för många buskar av samma färg brevid varandra så att det tar över och de inte står ut i mängden.
Men de röda och de som går åt lila skulle jag snarare tänka på om blombladens form än färgen. Dvs de som är vassa i formen för sig kanske.
Jag blandar hursomhelst men har iofs inga gula eller vita alls och nästan bara Gallica. Och iofs bara fem stycken. Är väldigt sugen på en Skedaros men vet inte riktigt vart jag ska göra av den. Kanske lättast att bara köpa en och fundera senare.