roslagsmahogny

Fillifjonkan

Trådstartare
Vad jag har förstått ska man blanda 1 del linfröolja,1 del balsamterpentin och 1 del tjära. Ska man värma tjäran eller är det bara att blanda???

Sv: roslagsmahogny

Vi värmde för att få en bra blandning, annars kan det tjäran bli som en klump i botten. Det ska alltså värmas, inte koka! Mycket lättstruket och trevligt att arbeta med.

Nja linfröolja ska det ju inte vara, men däremot linolja. Sen är det viktigt att man använder trätjära och ingen annan typ av tjära samt balsamterpentin. Här har du en tidigare diskussion i ämnet.

http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=747468
Linfröolja och linolja är samma sak, linoljan är pressad ur linfrön. Rå linolja kallas linfröolja på hälsokosthyllan och rå linolja hos färghandlarn. det finns rå eller kokt linolja, och den kokta torkar vilket den råa inte gör. Så en blandning av lika delar trätjära, kokt linolja och terpentin blir en bra blandning till roslagsmahogny.

Jag blandade allt i en gammal aluminiumkastrull och värmde sakta under omrörning till dess att tjäran löste sig. Om man behöver värma beror på hur tjäran. Jag upplever att roslagsmahognyn också blir mer lättstruken och tränger in lättare.

Liknande trådar

Anläggning Under sommaren har jag byggt en ridbana åt mina döttrar, och eftersom jag har lärt mig och fått mycket hjälp härifrån om hur man bygger...
Svar
5
· Visningar
949
Senast: Lars L
·
Hästvård Hej! Freyr har ”lindrig hovröta” som dock nyligen förvärrades något. Iaf har vi tagit av skorna och han är verkad. Vi sprayar med...
2
Svar
26
· Visningar
1 191
Senast: Tossa90
·
Anläggning Plus 1 grad och lera här nu. Förra året hade hästarna 1/6 av hagen de går i nu. Det var lerkaos då. Min förhoppning var att lerkaoset...
2
Svar
38
· Visningar
2 286
Senast: ameo
·
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 130
Senast: Tualma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar