rörlig självrisk??

LadySara

Trådstartare
de dära med rörlig självrisk... känns som om jag har fått lägga ut hur mycket pengar som helst vid mina 4 klinikbesök. har en försäkring med 20% rörlig självrisk. och som det känns nu så är hela min försäkring bara skit. är det nån som kan förklara de dära med rörlig självrisk.... de lät så bra när jag skulle försäkra pållan men nu vet jag inte vad jag ska tro/tycka..

Sv: rörlig självrisk??

vad jag förstår betyder det att du vid varje veterinärbesök alltid betalar 20% av den totala kostnaden!
vid en fast självrisk betalar du ENBART tex 2000 kronor oavsett vad besöket/besöken kostar.

en fast självrisk ger en högre premie och du får betala mer varje år för att ha hästen försäkrad.

en rörlig självrisk ger en lägre årspremie och du behöver inte betala lika mycket som vid fast självrisk.

jag har precis köpt ny häst, har därför pratat med massa olika försäkringsbolag, och det kostar ju en förmögenhet att ha sin häst försäkrad MEN jag tycker personligen det är bättre att ha en fast självrisk än att behöva lägga ut ännu mer förmögenheter vid ev. klinikbesök osv. så fort en häst ska in på klinik och det behövs behandlingar eller tex röntgen, operationer osv tickar pengarna iväg som jag vet inte vad om man har rörlig självrisk.

så har jag förstått det hela men jag vet inte hur bra jag har förklarat ;)

fördelen med rörlig självrisk är en lägre premie.

Att du inte får ut något är inte sant, 80% är iaf betalt.

Har du A***a kan du byta till 0% i rörlig men då höjs självklart premien.

Jag har valt en hög (4000 kr) fast självrisk i I* *****försäkring.

Det är jättebra tycker jag, premien blir hälften mot om jag
tagit 2000 kr samtidigt vet jag att om hästen gör sig riktigt illa får jag allt betalt.

Jag har dessutom valt en försäkring som täcker mediciner, veterinärens resor och massage efter skada.

Jag betalar bara 757 kr per år för veterinärvårds försäkringen.
Kostnad för livförsäkring tillkommer.

Frasse

jo jag har a****. men om jag nu byter till fast självrisk... då höjs årspremien va och visst höjs fasta själrisken mot för det jag har nu???? å den är juh redan skyhög känns det som... nästan 7000. har dålig koll... *skäms* man kan nog prata sig till att sälja vad som helst till mig.. allt låter juh så bra när dom pratar..

en liten till fråga... om kliniken glömmer att direktreglera trots att jag fyllt i papper på plats.. vad kan man göra... sitter med en skyhög räkning som jag INTE kan betala..

6 röntgenplåtar, böjprov, longering, sprutor, lugnande, mm...*suck*

Hur kan du ha så hög fast självrisk? På agrias hemsida står det att man kan välja mellan:
  • 1500
  • 2300
  • 5000

och att man sedan väljer att ha 0 % rörlig självrisk eller 20 % rörlig självrisk utöver det...

Eller är det din årspremie som är nästan 7000? Det är lite luddigt skrivet...

Om kliniken glömt att direktreglera kan du skicka in en skadeanmälan direkt till agria.

Ett tips till dig är att ringa KundCenter 020-88 88 88 och prata med dem om din försäkring om du tycker att den är konstigt utformad:idea:

Hästens livförsäkring är inte särkilt dyr den heller.

Detta för att jag har valt att ha honom livförsäkrad, jag får ersättning om han dör (40 000 kr)

Jag har endast ett mycket lågt belopp i A1, dvs liv med användbarhet. (20 000 kr)

Jag tycker inte att användbarheten är så viktig. Jag köpte honom som ung och har utbildat honom själv. Jag har inga planer överhuvud taget på att någonsin sälja honom vilket innebär att jag inte gör någon ekonomisk förlust om han inte går att köra till 100% med.

Om han dör däremot vill jag ha råd att köpa en ny häst.

//Frasse

oj såg just nu när du skrev detta att, det var liv med användbarhet ja menade när ja skrev att det är livförsäkringen som är dyr :D

jo jag har a****. men om jag nu byter till fast självrisk... då höjs årspremien va och visst höjs fasta själrisken mot för det jag har nu???? å den är juh redan skyhög känns det som... nästan 7000. har dålig koll... *skäms* man kan nog prata sig till att sälja vad som helst till mig.. allt låter juh så bra när dom pratar..

du hade ju rörlig självrisk så då har du ingen FAST självrisk...

*KL*

Jag har också agria. Du kan välja mellan 1800, 2300 eller 5000:- + 0 alt 20% rörlig. Du kan alltså inte endast ha 20% rörlig.
Väljer du t ex 2300 + 0% rörlig så betalar du endast 2300:-
Väljer du t ex 2300 + 20% rörlig så betalar du utöver 2300:- även 20% på resterande beloppet, vilket alltså kan bli en hel del om man har otur. Därmed är även premien lägre om du väljer rörlig självrisk.

uräktar mig för luddigt skrivet..

jag har en grundsjälvrisk på 2300. samt 20% rörlig.

årspremien är 7000.
agria bas liv och användbarhet 40000.

det är sjukt dyrt att försäkra en skogsmulle/lokaltävling häst. men man vill juh ha lite pengar att köpa nytt när den dagen kommer.... *suck*
ska ringa kundcentrum för att få uppgifter på hur mycket dyrare årspremien blir om jag tar 0% rörlig. för som det är nu har jag förlorat på att ha rörlig då alla besök blilvit DYRA.

Hej!

Ledsen men jag kanske gör dig besviken...

Det kan bli svårt att ändra till fast självrisk om du redan haft en del vet.besök.

Hoppas det löser sig för dig!

//Frasse

troligen får du byta först när du har årsförfallodag.

det är dyrt, men mest pga att hästar inte lever så länge. Ska bolagen hinna få in 40 000 på den korta tiden blir premierna höga.

Du har alltid en fast självrisk oavsett vad du har för försäkring.

Skicka in kopia på räkningen tillsammans med skadeanmälan fort som attan. Då får du ut det belopp som överstiger självrisken och kan betala räkningen lite senare. Ring vetrinären och meddela detta också, de brukar inte vara omöjliga.
Mediciner, lugnande och bandage täcks inte av den vanliga vetrinärförsäkringen, det måste du ha en tilläggsförsäkring på.

men är inte själva meningen med en rörlig självrisk att man inte har någon fast självrisk alls för att få en lägre premie?

eller har ja fått det om bakfoten? för i så fall förstår ja inte vad den rörliga ska ha för funktion om mn ändå har en fast. nä det låter ju knepigt?

jotack jag märkte de.. har suttit i tele en hel del idag.. å blivit kopplad än hit än dit...

men jag fick iaf fram lite siffror om jag ska byta till 0% rörlig självriskdå kommer min totala premie enbart att höjas med 600:- snacka om att jag hade tjänat på att haft de vid alla vet besök.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
5
· Visningar
389
Hästmänniskan Alltså blev lite paff av vad en säljare svarade så måste kolla om jag är koko eller om det ändå är ok. Är intresserad av en häst. Vi... 2 3 4
Svar
76
· Visningar
8 052
Senast: morgaine
·
Hästmänniskan Ni vet när man vill ha något riktigt illa och det då verkar som alla andra i världen har det förutom du? Känns verkligen som varenda... 2 3
Svar
41
· Visningar
3 399
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 275
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka