Rörelsestörning=tuppspatt/tuppsteg?

Nougat

Trådstartare
Hejsan alla Bukare!
Har en fråga till er,

Mitt 19-åriga halvblodssto, fick konstaterat att hon hade en lindring rörelsestörning hö.bak, vi gjorde en hältutredning ( åkte till klinik.) på henne i början på sep. förra året efter en vrickning på vä.fram ( hon var helt frisk fram, men vet. såg då att hon hade störningen bak.) vet. trodde att hon kunde haft den störningen hela livet och att hon inte hade ont av den.

Men igår när jag pratade med en i stallet ang. störningen tyckte h*n att det såg ut som tuppspatt/tuppsteg, stoet lyfter då alltså hö.bak lite högre, kortare och sätter ner den snabbare än vä.bak.

Kan det vara så att vet. har missta att hon hade tuppspatt eller är det just "bara" en störning hon kan ha?. Vad anser ni att jag ska tänka på om det kan vara tuppspatt, hon värms upp ordentligt innan själva ridningen och skrittas av ordentligt också.

Tacksam för svar! :laugh:

Sv: Rörelsestörning=tuppspatt/tuppsteg?

Tuppspatt är så vitt jag förstår en rörelsestörning. Det är inget farligt och har på min häst inte påverkat hållbarheten (17 år i år och har haft det i många år). Tuppspatt är inte samma sak som som spatt så på det viset behöver du inte vara orolig.

Liknande trådar

Hästvård Hejsan Bukare. Mitt 19 åriga halvblodssto, har ett 2 år gammalt ärr på höger bakben, som går från insidan och lite utåt, sitter...
Svar
1
· Visningar
1 266
L
Hästvård Hejsan! Jag har ett korsningssto (eng.fbl/am.vbl) på 12 år som inte verkar vilja bli frisk. Nån som har en idé om vad det kan vara...
Svar
2
· Visningar
970
Senast: Alexandra_W
·
Hästvård Hej alla! Måste få skriva av mig lite o kanske höra andras tankar o funderingar. JAG GER UPP! I hela mitt 29- åriga liv har pållarna...
2
Svar
22
· Visningar
3 716
Senast: 333
·
Hästvård Jag bli bara så less och börjar känna att jag snart nått punkten där jag inte orkar mer. Samtidigt så vetesjutton om jag orkar...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 736
Senast: ako
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka