Rörelser på Föl?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Donnorna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 073

Donnorna

Trådstartare
Mitt sto e efter Samarant och mamma är st.pr.st Donna Colina.
Hon är 11 månader nu och har växt jättejämt under hela sitt första år, men jag tycker att hon inte visar rörelser som hon borde med tanke på hennes stam. Vad kan det bero på? Har ni haft föl som inte har rört sig nå bra och ändå blivit jättefina som vuxna? Kan det bero på att hon ständigt är inne i en växtperiod eftersom hon växer lite hela tiden? Väldigt tacksam för svar!

Sv: Rörelser på Föl?

Unghästar är ofta stumma i steget i preioder när de växer, men sen är det ju faktiskt så att bara för att hästen har fin stam och allt sånt, så behöver den inte alls bli bra.

Har dom bra gång brukar man se det när dom är runt tre månader.Mkt händer hästens första år och dom växer kopiöst! Detta påverkar naturligtvis gången. Har dom en gång rört sej bra brukar det komma tillbaka när dom blir äldre och mer färdiga. Din pålle kanske inte är någon gångartsstjärna helt enkelt.

Men hon e ju så hima lugn så det lilla jag sett henne röra sig är ju hyfsat men jag hoppas på att det blir en gångartsstjärna i slutänden!
vill bara höra om ni har varit med om nå liknande som sen har blivit bra!

Mitt sto e efter Samarant och mamma är st.pr.st Donna Colina.
Hon är 11 månader nu och har växt jättejämt under hela sitt första år, men jag tycker att hon inte visar rörelser som hon borde med tanke på hennes stam. Vad kan det bero på? Har ni haft föl som inte har rört sig nå bra och ändå blivit jättefina som vuxna? Kan det bero på att hon ständigt är inne i en växtperiod eftersom hon växer lite hela tiden? Väldigt tacksam för svar!

Avel är ju aldrig "säkert" oavsett hur fin stamtavla hästen har, jag har sett flera toppstammade hästar som inte har ärvt sina släktingars kvaliteter. Som någon tidigare nämnt så ser man ofte "det" under de första månaderna, sedan kan det försvinna för att sedan komma igen vid 4-5 års åldern.

Om de haft bra gång med naturlig balans som föl så finns det kvar (även om det kan vara "gömt" under en tid). Men om ditt föl inte haft bra gång/balans så kan det ju vara så att de generna inte nedärvts. Avel är ju på inga sätt säkert. Du kan korsa "den bästa med den bästa" och åndä få en avkomma för enbart lätta klasser.

Okej! När hon va liten så travade hon nästan aldrig hon galopperade baar men dom få gångerna hon riktigt visade upp sig i trav så va hon superfin... det kanske kommer tillbaka vi får hoppas på det!

Mitt Laptop-föl visade för någon vecka sedan riktigt tjusig trav, även om han nästan bara galopperar.

Nu så verkar han nästan lite framtung, inte alls så luftig och lätt.

Att det kan ändra sig så mycket på ett litet föl som knappt är en månad. Men så växer han ju så det knakar så det är väl inte så konstigt.

Liknande trådar

Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i... 2
Svar
33
· Visningar
10 316
Senast: Lisa2014
·
Avel Jag rider ett trevligt sto som ägaren funderar på att ta föl på nästa sommar. Hon är e: Bugatti Hilltorp u:Hazug ue: 1778 Nonius X-14...
Svar
16
· Visningar
1 944
Senast: gylle
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 846
Senast: Görel
·
S
Avel Hej allihopa! Jag har ett litet stoföl e. Cartier som är född den 30:e maj. När hon föddes var hon ett riktigt stort föl, men sedan...
Svar
2
· Visningar
1 241
Senast: CK
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Akvarietråden V