Rookie i lösdrift :)

Vackerpojkarna

Trådstartare
Hej!

Jag har i princip lösdrift på mina 2 hästar, nu tänker jag låta en till häst komma in i driften.
Tanken är att de ska gå ute så mycket som möjligt. Men de kommer ju så klart att tas in vid busväder...
Den nya hästen får en egen box, spån och hö/ensilage, vinterhage, sommarhage etc.
Jag undrar hur och vad ni ni skriver i ett kontrakt?
Normal uppsägningstid- från båda sidor?
Hur delar man upp tillsynen? (Jag bor nära och har naturligt koll på morgon och kväll, men blir ju mer med en till häst...)
Ansvarsbiten? Om något händer den inhyrda hästen? Om den inhyrda gör något med mina hästar?
Vad göra om det inte funkar och ägaren inte sköter sin häst?
Skriv gärna och berätta om hur ni gjort och vad som är viktigt att tänka på?
Mvh, "Vackerpojkarna" :bow:
 
Det som är viktigt att tänka är inte bara vad ni avtalar utan vad lagarna säger. För vissa saker som kan avtala om i kontraktet kanske inte gäller eller går att avtala om.
Det första är Djurskyddslagen som om du tittar till den nya hästen, tar in/ut fodrar och liknande får du ansvar för att hästen mår och får den vård m m som den behöver enligt Djurskyddslagen. Detta från tar inte ägaren ansvaret med om ägaren inte sköter sig så ligger det på dig. Sedan kan du kräva ersättning m m med får det juridiska ansvaret för att hästen mår bra.

Sedan är det hyreslagstiftningen och om de specificerar att hyresgästen får en viss box som sin kan det i vissa bli så att hyresgästen får vad som kallas besittningsrätt på just den boxen.
 
Det som är viktigt att tänka är inte bara vad ni avtalar utan vad lagarna säger. För vissa saker som kan avtala om i kontraktet kanske inte gäller eller går att avtala om.
Det första är Djurskyddslagen som om du tittar till den nya hästen, tar in/ut fodrar och liknande får du ansvar för att hästen mår och får den vård m m som den behöver enligt Djurskyddslagen. Detta från tar inte ägaren ansvaret med om ägaren inte sköter sig så ligger det på dig. Sedan kan du kräva ersättning m m med får det juridiska ansvaret för att hästen mår bra.

Sedan är det hyreslagstiftningen och om de specificerar att hyresgästen får en viss box som sin kan det i vissa bli så att hyresgästen får vad som kallas besittningsrätt på just den boxen.
 
Hej!
Tack för svar!
Så det bästa är att säga att de får hyra en box vid behov dvs inte permanent nyttja boxen...
Så man friskriver sig från besittningsrätten.
Så ägaren är huvudansvarig, men jag har ansvar enligt djurskyddslagen när jag tar hand om den hästen.
Så om ägaren helt enkelt "inte skulle bry sig om hästen" så vilar det på mina axlar att hästen sköts om enligt lagstadgade riktlinjer.
Då är det kanske bäst man har kort uppsägning från bådas håll tänker jag...
Mvh, "Vackerpojkarna"
 
Hej!
Tack för svar!
Så det bästa är att säga att de får hyra en box vid behov dvs inte permanent nyttja boxen...
Så man friskriver sig från besittningsrätten.
Så ägaren är huvudansvarig, men jag har ansvar enligt djurskyddslagen när jag tar hand om den hästen.
Så om ägaren helt enkelt "inte skulle bry sig om hästen" så vilar det på mina axlar att hästen sköts om enligt lagstadgade riktlinjer.
Då är det kanske bäst man har kort uppsägning från bådas håll tänker jag...
Mvh, "Vackerpojkarna"
Du ska skriva något i stil med att boxplats ingår men att du bestämmer vilken box och inte typ hörnboxen eller box tre ingår. Då riskerar du inte att hamna i hyreslagstiftningen.
Kort uppsägningstid är på både gott och ont, dessutom om ägaren skulle strunta i sin häst helt verkningslös eftersom att du inte får flytta den utan ändå ha hästen kvar och sköta om den.
 
ar
Du ska skriva något i stil med att boxplats ingår men att du bestämmer vilken box och inte typ hörnboxen eller box tre ingår. Då riskerar du inte att hamna i hyreslagstiftningen.
Kort uppsägningstid är på både gott och ont, dessutom om ägaren skulle strunta i sin häst helt verkningslös eftersom att du inte får flytta den utan ändå ha hästen kvar och sköta om den.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag funderar på inackordering och behöver hjälp att bolla lite.. Förutsättningar: Tre egna hästar (två shetlandsponnys, en stor) på...
9 10 11
Svar
217
· Visningar
13 428
Senast: Blyger
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
49
· Visningar
4 376
Anläggning Både jag och hästen letar efter nytt boende och jag har två intressanta allternativ. Ingenting är klart ännu, men jag skulle behöva lite...
2
Svar
23
· Visningar
2 826
Senast: super
·
Hästmänniskan Hej! Jag har flyttat till ett nytt stall. Stallet jag stod i fanns inga jourer mer än när stallägaren åkte iväg, då hjälptes vi alla...
2 3
Svar
58
· Visningar
10 030
Senast: Skye
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp