Röntgen...

Nemo

Trådstartare
Har nu kommit i valpköpartankar och ska titta på en kull med finska lapphundar på söndag. :bump: Nu är det så att båda föräldrarna har HD-B... Är det större risk att min valp får höft/armbågsproblem och bör jag leta efter en kull där båda föräldrarna har A? Blir nervös av detta ;) Vad innebär HD-B egentligen?

Sv: Röntgen...

Både A & B räknas ju som Ua, så det bör inte vara någon fara för en valp efter B_höftade föräldrar att få sämre än B själv.
Kolla på hundarna längre bak i stamtavlan, så kanske det finns en hel drös med A-höftade individer..

Vilken kennel och vad heter föräldrarna? Du kan ju Pm:a om du inte vill skriva ut det här..

Gnist/ fd Finsk Lapphundsuppfödare

Sv: Röntgen...

Nemo skrev:
Har nu kommit i valpköpartankar och ska titta på en kull med finska lapphundar på söndag. :bump: Nu är det så att båda föräldrarna har HD-B... Är det större risk att min valp får höft/armbågsproblem och bör jag leta efter en kull där båda föräldrarna har A? Blir nervös av detta ;) Vad innebär HD-B egentligen?

B-höfter betyder ju "nästan normala höfter"
Kolla längre tillbax på ex farmor o farfar o mormor o morfar och kanske ännu längre tillbax ser det fint ut där skulle inte jag tveka iaf.
Att valpen ska få dåliga höfter är ju som ett lotteri.
men kolla längre tillbax så ser du, ser det bra ut så skall det vara ganska lungt.

Liknande trådar

• Låst
Hundavel & Ras Hej! Jag köpte i valp i augusti i år och vart då informerad att valpen inte hade stamtavla. Vilket inte gjorde mig något då jag inte...
9 10 11
Svar
208
· Visningar
21 460
Senast: Gunnar
·
Hundavel & Ras Jag håller på att leta valp (och har så gjort ganska länge). Ett problem är att jag inte kan bestämma mig för ras. Jag tittar både på...
Svar
16
· Visningar
2 535
Senast: Ajda
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
10 306
H
Hundavel & Ras Jag har så smått börjat fundera på en till hund inom ett par år, men känner att jag behöver bolla lite tankar om rasval. Tack på förhand...
7 8 9
Svar
179
· Visningar
13 116
Senast: Bulldoozer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar