Sv: Röntgen vid graviditet
Jag var 38 första gången och då rekommenderade man fostervattensprov eftersom jag blivit gravid med ICSI-metoden, dvs man hade sugit upp icke simmande spermier i en pipett och sedan injicerat dem i ägget.
Då har man ju ingen sortering på spermierna och kan teoretiskt få sådana med stora ovanliga kromosomavvikelser för att de inte gallrats bort i kapplöpningen.
Andra gången var jag en bit över 40 och ville inte förlora tid/känslor på att föda ett barn som ändå var dödsdömt.
Det har inte varit i första hand ett "vanligt" Downs syndrom som skrämt mig (min sambo sa en gång att ibland verkar det som att det är alla vi andra som har en kromosom för lite
) utan alla svåra komplikationer till det eller framför allt andra kromosomavvikelser som jag sett när jag gått på barnkliniken
.
Det finns så många ANDRA skador man inte hör om eftersom de barnen inte lever länge.
Jag gjorde det sista provet sent i v 16 med en snabbsvarsmetod (FISH) som tog tre dagar. Säkrare att göra provet senare när det finns mkt fostervätska och väldigt bra att ha resultatet tills man ska göra det vanliga ultraljudet.
I en del landsting kan man ta blodprov i kombination med att mäta en spalt i nacken på ett tidigt ultraljud (NUPP) och få en sannolikhetsbedömning för hur stor risk det skulle vara att få ett barn med Downs syndrom. Då kan man gå vidare med fostervattensprov för dem med högre risk.
Man får inte glömma missfallsrisken vid fostervattensprovet. Den är ca 0,5% fast varierar med undersökarens skicklighet. I mitt landsting har man grym koll och centraliserat dessa prov till ett fåtal vana händer.